6729
Sök

Byta glödstift Mercedes W210 E270 cdi -02

47 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Glödningslampan lyser på min 270 cdi så ska byta glödstift. Är det lika bra att byta alla 5 på en gång eller räcker det att byta det som är dåligt, isåfall hur vet man vilket av dom som är dåligt?
Något speciellt man ska tänka på vid byte?

2 253 Inlägg
7 december 2015
Byte o koll, glödstift Octavia TDI.

För att vara riktigt säker på funktionen hos glödstift, så bör man plocka ur dem och prova vart och ett mot batteri. De VAG-bilar jag ägt har samtliga haft 12-volts glödstift. Hur det är på din vet jag inte.

Man kan mäta strömmen som varje stift förbrukar vid gödning ( funkar ej vid varm motor på t ex Passat.), men ett kortslutet stift drar också stor ström. Ingen ström alls vid avbrott.

Så säkrast för mig, har varit att använda en startkabel, anslutit den ena klammans käftar just på sidan av gängorna på det lossade stiftet. Håller stiftets strömanslutning mot batteriets pluspol och ansluter sist den andra kamma på startkabeln ett bra stycke från batteriet mot gods, t ex skruv på motorblocket. Viktigt att inte ansluta mot batteriets minuspol, för det uppstår en gnista som kan antända den gas som alltid bildas i batterier.
Ett frisk glödstift glöder med ljusröd sken. Blir riktigt varmt, så akta fingrarna.
Ca 12 volt x 18 Ampere : ca 200 Watt per st!

En jag känner har blåst batteriet på så vis.  Han klarade ögonen, men fick i övrigt frätskador både på skinn o kläder.

Glödstift brukar vara svåra att skruva dän. Jag brukar lossa lite, precis så att det rör sig. Skruva in igen, för att sen skruva ur lite mer. Lite åt gången, typ fram o åter.
Risken är att gängorna annars skär, eller att man drar av något sift.

Kolla så att hela stiftet följer med ut. En glödstiftstopp ned i cylindern kan bara sluta på ett sätt om man försöker starta.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 december 2015)

Sök