5480
Sök

Vw Passat 2.0Tdi -12, svårstartad och start/stop-systemet ur funktion.

Cupra_
3 december 2015
Hallå.

2 timmar hade jag nöjet av att ha en ny fungerande bruksbil.

Det jag märkte först var följande infomeddelande:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-ca7dc034c7e7d2ee938330b0b296f930.jpg

Om det bara var systemet som hade ballat ur så hade jag inte brytt mig då det egentligen är rätt störande.
Men bilen beter sig även märkligt vid start.

Första startförsöket tänder bilen till, för att sedan dö.
På andra försöket tuggar den på startmotorn en bra stund, sen går den igång.
När bilen väl är igång går den bra och till synes utan problem.

Jag ringde både Volkswagen och firman som jag köpte bilen på.
Båda tror att det kan vara batteriet som suttit i sedan bilen var ny, så imorgon ska jag få ett nytt batteri på garantin.

Jag tror dock att det kan vara något annat fel.
Jag har laddat batteriet med min Ctek-laddare, men batteriet verkar inte hålla spänningen. Då bytte jag själv batteri till ett bättre begagnat jag hade hemma, men det hjälpte inte heller.
Nu vet jag ju inte exakt skick på de batterier jag testat men..

Inga övriga varningslampor lyser, bilen går normalt väl igång.
Proceduren vid start händer varje gång du ska starta den, alltid på andra försöket.

Det jag kan komma på att det kanske kan vara är:
Någon sensor
Startspärren

Jag frågar här då bilfirman lämnar bilen till en fristående verkstad som jag inte litar till fullo på. Har en magkänsla att jag kommer åka på att fixa det här själv..

Volvo 4 life
347 Inlägg
3 december 2015
Så tråkigt när de  blir så  dära. Hoppas  verkligen att dom fixar detta åt dig.
Är ju  ändå  massa pengar man lägger ut på  ny bil

Cupra_
3 december 2015
volvocola skrev:
Så tråkigt när de  blir så  dära. Hoppas  verkligen att dom fixar detta åt dig.
Är ju  ändå  massa pengar man lägger ut på  ny bil

Ja, det är nästan en kvarts miljon man lagt på bilen så då SKA den fungera tycker jag. Förhoppningsvis så lyckas de fixa problemet, men jag misstänker att det kan vara antennkransen i tändningslåset, och då låter jag ingen lite verkstad fixa det då man får riva halva bilen..

2 751 Inlägg
3 december 2015
Kan de inte vara så att dåligt batteri har satt bilen i nått felläge? I och med start/stopp systemet.

En felsökning borde ju avslöja en del.

Who Djaa bless no man curse

Cupra_
3 december 2015
DasAuto skrev:
Kan de inte vara så att dåligt batteri har satt bilen i nått felläge? I och med start/stopp systemet.

Visst kan det vara så, därav att jag ska få ett helt nytt batteri monterat på verkstaden. Tyvärr så är det inte märkesverkstaden som handlaren lämnar bilen till.

Jag har själv en vanlig obd-läsare men den hittar inga lagrade felkoder, så man måste nog ha vagcom/VCDS för att få fram något, därav att jag tvivlar på verkstaden bilen ska till.

Var det upp till mig skulle den in på VW, så om inte handlarens verkstad klarar av att få ordning på bilen så överväger jag starkt att lämna den där själv. Men det blir också fel eftersom jag har garanti och inte vill stå för det här.

1 271 Inlägg
3 december 2015
Det vore mycket märkligt om det inte finns felkoder i din bil. Skicka pm, jag kan hjälpa dig läsa ur dem ikväll. Det kan vara bra att ha i bakfickan beroende på vad verkstaden påstår är fel och vad de gör åt det.

Ett taskigt batteri kan dock ställa till det med alla möjliga konstiga fel.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
3 december 2015
DasAuto skrev:

Jag tror det är två batterier i den där. Ett vanligt och ett mindre startbatteri.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
3 december 2015
Soulman skrev:
DasAuto skrev:

Jag tror det är två batterier i den där. Ett vanligt och ett mindre startbatteri.

Ingen aning, har bara sett ett vanligt 12v 70ah batteri i motorrummet i alla fall. Du har för övrigt pm wink

Cupra_
3 december 2015
Inte för att jag tror att det är felet men jag har iaf skaffat nya batterier till nycklarna. Skadar inte att byta. Det lär inte hjälpa ang start/stop-systemet men tänker på start-besvären.

Cupra_
3 december 2015
Bytt batteri i fjärren. Ingen skillnad, bilen beter sig precis som innan.

Får väl se om nytt startbatteri hjälper imorgon, troligtvis inte.

Är tämligen säker på att det har att göra med Startspärren eller någon sensor. Det är väl de tipsen jag fått från utländska forum i alla fall.
Senast redigerat av Deception (3 december 2015)

Cupra_
4 december 2015
Bilen inlämnad för ett "snabbt batteribyte", slutade med att jag fick ställa bilen och ta en lånebil hem.

Felkoder från kamaxellägesgivaren.
Enligt teknikern är det antingen sensorn i sig som gett upp, eller kamremmen som kuggat över.

Personligen tror jag inte att det är något med remmen då inga varningslampor lyst och bilen går bra väl igång.

Cupra_
10 december 2015
Det visade sig vara kamaxellägesgivaren, kabelbrott mellan styrdon och motor samt dåligt batteri.

Nu funkar bilen kalas igen smile

1 271 Inlägg
10 december 2015
Det där kan man ju fundera över. Låter som ett väldigt ovanligt fel och dessutom på en bil som bara gått 6000 mil.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
10 december 2015
Soulman skrev:
Det där kan man ju fundera över. Låter som ett väldigt ovanligt fel och dessutom på en bil som bara gått 6000 mil.

Tydligen så är kabelbrottet väldigt vanligt på VAG-Dieslar.. De har monterat allt lite väl tajt, så med tiden vibrerar vissa av fick jag höra.
Sensorn däremot vettefan om den var så dålig..

Nåväl, jag betalade ju inte en spänn förutom soppan till verkstaden så jag bryr mig inte, huvudsaken allt fungerar nu.

2 253 Inlägg
11 december 2015
Men du har fortfarande dina tvivel om verkstaden ?

Cupra_
11 december 2015
Meaganeowner skrev:
Men du har fortfarande dina tvivel om verkstaden ?

Nej inte om just den verkstaden då de hittade felet och lyckades laga det.
Tyvärr sumpade de isoleringen till batteriet (som en strumpa runt det) men annars gick det ju bra.

Men VAGs verkstäder generellt gillar jag inte. Dyra och oftast dåliga. Men nu var bilen inne på en fristående.

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
11 december 2015
lämnar nog helst in den hos någon som kan meka bil istället för märkesverkstäder som i regel bara har reservdelsbytande arbetare där..  som resonerar som så att ingen felkod inget fel. 

smile

hölls själv på med en Caddy som felkoda på en givare  märkesverkstad hade gett upp liksom 6st andra verkstäder.  märkligt att vi hittade exakta stället där kabelbrottet var t.o.m smile  och som sagt härvorna till vag dieslar verkar ha en del att önska då det är vanligt med kabelbrott på dessa

Kör fort så hinner inget hända...

Sök