1645
Sök

(FIXAT) Ryckig motor vid låga varv samt gaspådrag V40 -99

133 Inlägg
5 december 2015
Trådstartare
Hejhej allihopa.

Som rurbriken lyder, vid gaspådrag (runt 3-4k rpm) samt vid låga varv (1200-1800rpm) är v40n lite ryckig. Så jag har passat på serva den lite efter sina 33k mil. Bytt olja+filter, luftfilter, tändstift och kablar och lite annat smått o gått, men det har inte hjälpt. Det finns kraft i motorn men vid acceleration får jag även en svacka i strömmen. (Batteriet är fräsch och generatorn laddar vid tomgång på 13,8v. Så jag börjar misstänka bränslefiltret. Ska byta den snart med, men vad kan det vara mer än det om inte det funkar? Luftmassamätaren? Hur felsöker jag den?

Tack för tips!
Senast redigerat av fritszol (13 december 2015)

Forummoderator
26 471 Inlägg
5 december 2015
När byttes tändspolarna senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

133 Inlägg
5 december 2015
Trådstartare
Ah, tack! Det hade jag inte tänkt på! Nädu, bil utan servicebok eller nåt. Har haft den i min ägo ett halvår och denna underhåll jag håller på med nu kostar nästan lika mycket som själva bilen gjorde wink

Det kan jag ju kolla med, tror nästan jag har någon bättre begagnad liggandes i garaget. Får putsa upp fördelningsdosan med.

Forummoderator
26 471 Inlägg
5 december 2015
fritszol skrev:
Ah, tack! Det hade jag inte tänkt på! Nädu, bil utan servicebok eller nåt. Har haft den i min ägo ett halvår och denna underhåll jag håller på med nu kostar nästan lika mycket som själva bilen gjorde wink

Det kan jag ju kolla med, tror nästan jag har någon bättre begagnad liggandes i garaget. Får putsa upp fördelningsdosan med.

Vet hur det känns.
Nu är jag ingen expert på V40 men läst mycket om tändspolar till dessa.
Värt att kolla upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

133 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
Har bytt bränslefiltret nu, när jag var klar kollade jag för evt. läckage, och det fanns där, dock inte nära filtret utan vid rören lite längre bort kom det en droppe/10 sek. kanske att det har hamnat luft i bensinen som kommer till motorn och därför går ryckigt? I varje fall som helst så har jag kapat bort 2 dåliga rör och ska inhandla 2 st slangar imorgon och sätta dit istället. sen får vi se vad som händer.

Edit: Ligger på ca 0,9L/milen enligt färddatorn, är det vanligt för landsvägskörning med en 2,0t v40 99:a? kompis till mig har en t4 s40 som ligger på 0,8L/milen... Kanske beror på att jag läcker bensin då wink
Senast redigerat av fritszol (6 december 2015)

133 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
Bytt tändspolar idag efter att bilen nästan var okörbar och orklös, men nu jävlar blev det liv i motorn igen! Så det va nog det som va felet! Tackar så mycket

Sök