Fords Focus 2010 motorproblem

huacay
11 december 2015 · 37 Inlägg

Hallå!
Varför verkar det som att min motor vill stanna först och därefter drar varvtalen iväg upp till 2000 fast jag inte gasar?

Ja, För ca ett år sen började det låta konstigt, jag körde med det konstiga ljudet i ungefär ett halvår... Nu har det kanske gått ett halvår snart sen jag var tvungen att byta ut kamremen på grund av att det hade kommit köldmedel eller något på den så att den hade spruckit.

Det här problemet med motorn hade jag förut innan byte av kamreren, fast det känns som att det blir värre nu.

Detta sker när jag lägger i neutral och rullar i nedförsbackar, om motorn är kall brukar det inträffa när bilen rullar under 50-60km/h. Annars om motorn är varm så brukar det inträffa när jag ligger på 20km/h eller under.

Det är alltså bara när jag rullar på neutralläge! MOTORNS VARVTAL GÅR NER SÅ LÅGT ATT DEN NÄSTAN STÄNGS AV MEN PRECIS INNAN DEN ÄR PÅ VÄG ATT GÖRA DET GÅR VARVTALET UPP IGEN TILL 2000 för att att studsa ner ungefär igen. Då lägger jag in en växel så fort jag kan.

Kan det vara batteri som behöver underhållas/bytas ut?

jaka54
11 december 2015 · 5 757 Inlägg

Hej!
För det första! Kammremmen påverkas inte/kan inte gå av  pga av något "köldmedel"! Remmen går sönder pga ålder eller felaktig spänning.

För det andra! Om motorn låter konstigt så skulle jag åtgärda det så snabbt som möjligt och inte köra en meter innan det är fixat!

Eftresom bilen är så ny så lämna in den på verkstad om du inte kan åtgärda felet själv.  När det gäller ljud så lyssna var det kommer ifrån. Sliten rem=gnissel, lossat avgassystem=skrammel eller slitna kullager i generator/AC=tjutande ljud... eller "klicket" från slitna ventillyftare?

NIzmO Ollikkala Racing
11 december 2015 · 1 724 Inlägg

Vilken motor har du? finns några olika att välja på.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
huacay
11 december 2015 · 37 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
För det första! Kammremmen påverkas inte/kan inte gå av  pga av något "köldmedel"! Remmen går sönder pga ålder eller felaktig spänning.

För det andra! Om motorn låter konstigt så skulle jag åtgärda det så snabbt som möjligt och inte köra en meter innan det är fixat!

Eftresom bilen är så ny så lämna in den på verkstad om du inte kan åtgärda felet själv.  När det gäller ljud så lyssna var det kommer ifrån. Sliten rem=gnissel, lossat avgassystem=skrammel eller slitna kullager i generator/AC=tjutande ljud... eller "klicket" från slitna ventillyftare?

Men det var just det verkstadskillen på upplandsmotor sa till mig, att man hade spillt lite av denna kylmedel i samband med påfyllningen.

Jag nämnde också för honom om att motorns varvtal sänks och höjs när jag kör i neutralläge, och fick till svar att det nog var på grund av den dåliga gamla kamreren och att det skulle lösa sig. Efter kamremsbytet kändes det faktiskt bättre men nu känns det faktiskt som att det är värre.Men nej det finns ingen gnissel, skrammel eller tjutande ljud alls...men Ja... jag borde väl boka en felsökning. Tack för råden.

smile

huacay
11 december 2015 · 37 Inlägg

NIzmO skrev:
Vilken motor har du? finns några olika att välja på.

Kan inte direkt säga vad det är för motor, men det är en flexifuel märke på baksidan, går att tanka med 95 & E85.

NIzmO Ollikkala Racing
11 december 2015 · 1 724 Inlägg

Om det är en flexifuel så har du ingen kamrem utan en kamkedja, det dom bytt på din bil är då den vanliga drivremmen vilket inte gör någon skillnad på driften.

Flexifuel motorn hade problem med spridarna och Ford sålde till slut komplett fuelrail inkl spridare för ca: 1500:- har jag för mig (kosta annars nära 10.000:- ).
Just ditt fel låter som det problemet men prova att nolla ditt KAM minne (styrboxens inlärning) genom att plocka bort minus polen på batteriet i ca: 30min för att sen köra bilen några mil i sträck och gärna gasa ur den lite emellanåt, innan du plockar av minus polen så ha gärna bilen lite varmkörd redan då bilen kan vara lite tjurig som kall när den ska "lära in sig" igen.

Prova om det blir bättre, kan komma tillbaka igen och då är det troligtvis spridare som gäller.

- Time Attack -
robbinT
17 december 2015 · 341 Inlägg

Rulla inte på neutralen i nedförsbacke, dom blir så då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang