BMW 319 94 Compact motorproblem

Nightmare89
13 december 2015 · 939 Inlägg

Hej

Skulle behöva hjälp med ett mystiskt problem med min Bmw 316 compact 94*vinterbilen*   
Det är så att När bilen går så går den jättebra. Problemet är att från ingenstans när jag kopplar ur för växelbyte så kan man se att varvräknaren börjar vandra utan att jag gasar å går upp till 3k i varv. *typ bilen tror att tomgången ska vara 3000 varv istället för 900* Försöker jag nu lägga i 1 växel å köra iväg så tvärdör bilen. Försöker jag strata den igen så vill den inte den tuggar på startmotorn men varvräknaren rör sig inte å inget händer. Har man tur kan bilen hoppa igång efter typ 20min å gå jätte dåligt så man får gasa som faan för att den ska hålla sig vid liv. den går även ryckigt vid varje växling om man lyckas hålla igång den. å så håller det på.
Ibland så går bilen inte att starta när den är varm å ibland när den är kall. Vad kan vara problemet här?

Jag har tänkt på givaren vid gasspjället eller kamaxelgivaren? En polare sa att det kanske spökar något med tändningen?

Hjälp uppskattas.  sad

Diio
14 december 2015 · 570 Inlägg

känns som det drar luft någonstans därav förhöjd tomgång? kollat alla luftslangar dyl efter sprickor?

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
fredde85
14 december 2015 · 1 798 Inlägg

Jag skulle nog säga felsök med dator de kan ge dig svar om de är nåt givarfel eftersom du säger varvräknaren rör sig ej när den tuggar på starten.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Nightmare89
14 december 2015 · 939 Inlägg

Hej tack för tipsen.

Men söka med dator e nog uteslutet då det inte e ett orginal utag på dessa bilar ju. Något konstigt runt utag.
Ingen lusta att lämna till bmw för att de ska kolla för dyra pengar då bilen e köpt för 10k.

marcus80 Sir
14 december 2015 · 935 Inlägg

Gå in på 24.se och kolla under fritid/biltillbehör. Finns en adapter där för BMW med gamla 20-poliga kontakten för 199:-

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Nightmare89
15 december 2015 · 939 Inlägg

marcus80 skrev:
Gå in på 24.se och kolla under fritid/biltillbehör. Finns en adapter där för BMW med gamla 20-poliga kontakten för 199:-

Tackar

SimonT Egen
15 december 2015 · 277 Inlägg

Skickar pm

Nightmare89
20 december 2015 · 939 Inlägg

Hej problemet löst.  Det jag bytte var tänd kassetten samt kablar.  200kr skroten. tändstift 280kr och 1 sensor till gashuset.   å nu funkar bilen kanon^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang