3058
Sök

Volvos Sportchassi

197 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
Ni som har kört/kör en ny Volvo med sportchassi, vad tycker ni om chassit?
Det jag undrar, är sportchassit mer slitstark och bättre kvalité än vanlig mjuk chassi?

Så vilken rekomenderar ni om man ska slå till på en sprillans ny kärra? wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2016
Nej jag har inte kört en ny Volvo....Men, om man tror att det finns markanta skillnader i livslängd/kvalite mellan sport kontra "vanligt" chassie så är man nog ute på djävulskt tjock is big_smile. Nu vet jag inte hur skillnaden upplevs i en Volvo men när det gäller "premium tyskar" så är standard chassiet i regel mer än tillräckligt stumt. Sportchassiet när det gäller "premium tyskar" (kan finnas i flera olika varianter, både med aktiva o passiva dämpare) brukar upplevs som stummare, möjligen med undantag för aktiva dämpare vilka kan ställas in i ett mjukt "komfort läge" om så önskas....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 409 Inlägg
2 januari 2016
Vågar inte svara på frågan ang livslängd men s80 med sportchassi känns jäkligt tight för någon som är van standard. Jag personligen föredrar "slagskeppsdämpning" men det är jag!
Har kört lite med sport och det funkar helt klart men i bruksbilen är det skönt att åka mjukt big_smile

197 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Men tror ni att sportchassit är mer slitstarkare än vanliga?
Styvare fjädrar tål väl mer stryk, förutom att vägkomforten "hackar" efter varje spricka på vägen.

Eller tänker jag fel?☺️

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Men ett hårdare chassie sliter mer på bussningar och "kulleder"...Men nej, jag tror inte att ett "sportchassie" tål mer stryk. Sportchassiet är väl förutom skillnaderna i hårdhet o dämpningskaraktär även en aning lägre. Och återigen, moderna bilar, inkl Volvo smile, har rätt "stumma" standard-chassien. Provkör båda o välj sedan?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Muttley
2 januari 2016
Mad_Max skrev:
Men tror ni att sportchassit är mer slitstarkare än vanliga?
Styvare fjädrar tål väl mer stryk, förutom att vägkomforten "hackar" efter varje spricka på vägen.

Eller tänker jag fel?☺️

Nej, tror de kan ta mer stryk.  Bör ta hårdare i upphägningen om du kör i hålor vilket man inte kan undvika i Sverige smile

Jag har provkört någon historia med sportchassi.  De är inte så roligt när de gäller volvo.

197 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Hmm, blir svårt för mig att välja nu tongue

2 409 Inlägg
2 januari 2016
Knappast så att du märker någon större skillnad ändå om du köper nytt smile  Polarens s80 med sportchassi hade orörd framvagn tills 20k mil nånting iaf smile

197 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Läst att Volvo XC70 Classic Sport har en unik Sportchassi.
Men efter andras åsikter och tips gör att jag har svårt att välja mellan vanlig eller sportchassi

Muttley
2 januari 2016
Mad_Max skrev:
Läst att Volvo XC70 Classic Sport har en unik Sportchassi.
Men efter andras åsikter och tips gör att jag har svårt att välja mellan vanlig eller sportchassi

Om de inte är så viktigt så kolla vad reservdelar kostar mellan vanligt och sportchassi. De brukar ju kunna ge dig ett svar efter en provkörning smile
Om de är mycket dyrare delar kanske de inte är så mycket värt det.

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Gör ett blindtest. Åk till en Volvo handlare o fråga om han har två identiska (nåja) bilar där den ena har sport-chassie och den andra standard-chassie. Rätt viktigt att bilarna har samma däcksdimension, dvs om den ena har säg 16" o den andra 17" så blir blindtestet rätt intetsägande. När du väl genomfört testet av de två "identiska bilarna men med olika chassien" så väljer du den bil (chassie) du gillade bäst. Sedan är det bara o fråga handlaren vilket chassie den bilen hade, enkelt big_smile

197 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Ok tack för tipset smile

Sök