[Ford Mondeo-III] När måste man byta hjulnav bak?

Roaster
3 januari 2016 · 175 Inlägg

Jag har fått ett malande ljud från höger baksida. Jag tror det är hjullagret. Det kan vara tyst länge, men när man kör på någon ojämnhet så börjar det malande ljudet igen.

Kan det vara något annat än hjullagret?

Är det bråttom med att byta eller kan man köra några veckor innan man byter? Vad kan hända om man inte byter i tid?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2016 · 14 060 Inlägg

Roaster skrev:
Jag har fått ett malande ljud från höger baksida. Jag tror det är hjullagret. Det kan vara tyst länge, men när man kör på någon ojämnhet så börjar det malande ljudet igen.

Kan det vara något annat än hjullagret?

Är det bråttom med att byta eller kan man köra några veckor innan man byter? Vad kan hända om man inte byter i tid?

Jag skulle rekommendera att byta det nu. Väntar du för länge kan det skära ihop.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Roaster
3 januari 2016 · 175 Inlägg

Om det skär, blir det tvärstopp då, eller kan man ta sig hem med oljud?

Jag håller på att försöka byta navet, men jag stötte på patrull med de fyra torxbultarna som det sitter fast med. materialet är för mjukt, de blir runda direkt, utan att man tar i alls.

Har någon något tips hur man får bort bultarna när torxen är förstörd?

Jerry Reparatör
3 januari 2016 · 306 Inlägg

Brukar gå bra att dra loss dem med en lagom smidig rörtång.
Är ju ganska bra att komma till ju.

Roaster
3 januari 2016 · 175 Inlägg

Helt rätt, en liten 20 cm rörtång fixade det. pust! :-)

Något mer tips? Nu ska jag gå ut och montera nya grejer.

Slash Saabifierad
4 januari 2016 · 2 026 Inlägg

Om det bara kommer till och från och inte brummar så mycket är det egentligen ingen direkt brådska, brummande hjullager kan hålla 2000-3000 mil, dock blir ljudet högre och högre ju slitnare det blir.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
FordPer
4 januari 2016 · 188 Inlägg

var köpte du hjullagret hoppas inte du köpte de på skruvat.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang