Kylarvätskelampan lös men slocknade - BMW 320i -01

glad95
8 januari 2016 · 107 Inlägg

Var iväg till affären igår med bilen och helt plötsligt lös lampan att jag har låg kylarvätska (bmw 320i -01) men efter 10-15 sekunder slocknade lampan och slutade lysa.

Vet någon vad det kan bero på? Bara något glapp eller vanligt att det slocknar efter ett tag?


Bonusfråga: Har en sån här oljesticka- https://i.gyazo.com/dbe245c6cb503669610 … 771d5e.png  då ska oljan vara på plastbiten i mitten? roll

Ändrade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod.

Mack Forum- och sitemoderator
8 januari 2016 · 26 151 Inlägg

glad95 skrev:
Var iväg till affären igår med bilen och helt plötsligt lös lampan att jag har låg kylarvätska (bmw 320i -01) men efter 10-15 sekunder slocknade lampan och slutade lysa.

Vet någon vad det kan bero på? Bara något glapp eller vanligt att det slocknar efter ett tag?


Bonusfråga: Har en sån här oljesticka- https://i.gyazo.com/dbe245c6cb503669610 … 771d5e.png  då ska oljan vara på plastbiten i mitten? roll

1. Du kanske börjat ha lite lite glykol i expansionskärlet. Dags att fylla på? (tänk på att det ska vara 50/50 blandat)

2. Angående bonusfrågan; mig veterligen korrekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Dzl
8 januari 2016 · 15 Inlägg

Häll i glykol ! kallt ute

torsen
9 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Som skrivits ovan = blanda 50/50 och fyll på i kylaren - inte i expansionskärlet.

wink

glad95
9 januari 2016 · 107 Inlägg

Mack skrev:

glad95 skrev:
Var iväg till affären igår med bilen och helt plötsligt lös lampan att jag har låg kylarvätska (bmw 320i -01) men efter 10-15 sekunder slocknade lampan och slutade lysa.

Vet någon vad det kan bero på? Bara något glapp eller vanligt att det slocknar efter ett tag?


Bonusfråga: Har en sån här oljesticka- https://i.gyazo.com/dbe245c6cb503669610 … 771d5e.png  då ska oljan vara på plastbiten i mitten? roll

1. Du kanske börjat ha lite lite glykol i expansionskärlet. Dags att fylla på? (tänk på att det ska vara 50/50 blandat)

2. Angående bonusfrågan; mig veterligen korrekt.

Dzl skrev:
Häll i glykol ! kallt ute

torsen skrev:
Som skrivits ovan = blanda 50/50 och fyll på i kylaren - inte i expansionskärlet.

wink

Drog till OKQ8 och fick hjälp men han sa att det såg ut som det var fullt... konstigt :-/ tror det kommer när bilen är kall för när jag kör så slutar den lysa efter ett tag

baltis
10 januari 2016 · 1 948 Inlägg

Kylarvätskan expanderar när den blir varm - så du ligger troligtvis på precis min...
Killen på okq8 såg fel... fyll på! smile

glad95
13 januari 2016 · 107 Inlägg

baltis skrev:
Kylarvätskan expanderar när den blir varm - så du ligger troligtvis på precis min...
Killen på okq8 såg fel... fyll på! smile

Jo han sa precis det, att kylarvätskan expanderar när det blir varmt och det kunde vara en anledning till att det såg ut som det var fullt och rekommenderade att jag kunde hälla i lite vatten.

Men ifall det ser fullt ut när bilen är varm borde det inte vara lugnt då?

JFfoto
13 januari 2016 ·

Varför inte ta reda på om det är för lite kylarvatten i först? Vi kan inte gissa hur mycket vatten det finns.. om du inte vet själv hur mycket det är i, så är det nog däför lampan lyste.

baltis
14 januari 2016 · 1 948 Inlägg

glad95 skrev:

baltis skrev:
Kylarvätskan expanderar när den blir varm - så du ligger troligtvis på precis min...
Killen på okq8 såg fel... fyll på! smile

Jo han sa precis det, att kylarvätskan expanderar när det blir varmt och det kunde vara en anledning till att det såg ut som det var fullt och rekommenderade att jag kunde hälla i lite vatten.

Men ifall det ser fullt ut när bilen är varm borde det inte vara lugnt då?

Min förra bruksbil läckte lite kylarvätska så hade precis samma symptom, brukade fylla på med 0,5-1 liter en gång i halvåret.
Så fyll på med några dl du, OM du nu skulle fylla för mycket så är det ingen fara - vad jag vet så är alla kylarvätskelock konstruerade för att då släppa ut det extra vattnet.

glad95
15 januari 2016 · 107 Inlägg

baltis skrev:

glad95 skrev:

baltis skrev:
Kylarvätskan expanderar när den blir varm - så du ligger troligtvis på precis min...
Killen på okq8 såg fel... fyll på! smile

Jo han sa precis det, att kylarvätskan expanderar när det blir varmt och det kunde vara en anledning till att det såg ut som det var fullt och rekommenderade att jag kunde hälla i lite vatten.

Men ifall det ser fullt ut när bilen är varm borde det inte vara lugnt då?

Min förra bruksbil läckte lite kylarvätska så hade precis samma symptom, brukade fylla på med 0,5-1 liter en gång i halvåret.
Så fyll på med några dl du, OM du nu skulle fylla för mycket så är det ingen fara - vad jag vet så är alla kylarvätskelock konstruerade för att då släppa ut det extra vattnet.

Ok tack. Får åka till mekonomen för bilen skulle ha någon speciell kylarvätska...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang