Köpråd: Nödbil för max 6500:- som ska fungera i 3-4 månader.

Muttley
16 januari 2016 ·

trubbelturbo skrev:
Jag är mycket nöjd med min SAAB. Jag tycker det är lite småroligt att folk anstränger sig så ihärdigt för att uttrycka sitt ogillande över bilarna och provocera dess ägare big_smile

Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Evildan
16 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag är mycket nöjd med min SAAB. Jag tycker det är lite småroligt att folk anstränger sig så ihärdigt för att uttrycka sitt ogillande över bilarna och provocera dess ägare big_smile

Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Jag kan inte göra annat än att fullkomligt instämma med dina tankar.

VW, Volvo, SAAB och inte att förglömma BMW-ägare förefaller vara lättstötta när man skriver något negativt om dom eller kan påvisa att en Asiatisk bil exempelvis slår dom på fingrarna på mätbara ting.
Känsla och en egen uppfattning om vad som är snyggt/bekvämt är inget som går att peka på att så här är det, medans andra ting såsom driftsäkerhet, bränsleförbrukning, utrymmen som är uppmätta är saker man inte kan förklara bort med att tycka annorlunda då det är med statistik motbevisat. tongue

Muttley
16 januari 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag är mycket nöjd med min SAAB. Jag tycker det är lite småroligt att folk anstränger sig så ihärdigt för att uttrycka sitt ogillande över bilarna och provocera dess ägare big_smile

Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Jag kan inte göra annat än att fullkomligt instämma med dina tankar.

VW, Volvo, SAAB och inte att förglömma BMW-ägare förefaller vara lättstötta när man skriver något negativt om dom eller kan påvisa att en Asiatisk bil exempelvis slår dom på fingrarna på mätbara ting.
Känsla och en egen uppfattning om vad som är snyggt/bekvämt är inget som går att peka på att så här är det, medans andra ting såsom driftsäkerhet, bränsleförbrukning, utrymmen som är uppmätta är saker man inte kan förklara bort med att tycka annorlunda då det är med statistik motbevisat. tongue

Om de hade varit mer öppna hade de funnit att de finns lite godheter i alla bilar smile.   Nu finns ju inte saab som nya bilar så vi vet inte om de hade förbättrat stenåldersinredningen.

Asiatiska bilar är mycket trevliga idag,  vi kollade in alla nya modeller toyota hade inne. Mycket trevligt.

Jag är öppen annars för de flesta bilar.
Var tillexempel ute och provkörde en Hyundai i40 idag.  Nu ska jag fundera ett par månader och räkna hit och dit om jag ska ha en eller inte :p

Evildan
16 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Jag kan inte göra annat än att fullkomligt instämma med dina tankar.

VW, Volvo, SAAB och inte att förglömma BMW-ägare förefaller vara lättstötta när man skriver något negativt om dom eller kan påvisa att en Asiatisk bil exempelvis slår dom på fingrarna på mätbara ting.
Känsla och en egen uppfattning om vad som är snyggt/bekvämt är inget som går att peka på att så här är det, medans andra ting såsom driftsäkerhet, bränsleförbrukning, utrymmen som är uppmätta är saker man inte kan förklara bort med att tycka annorlunda då det är med statistik motbevisat. tongue

Om de hade varit mer öppna hade de funnit att de finns lite godheter i alla bilar smile.   Nu finns ju inte saab som nya bilar så vi vet inte om de hade förbättrat stenåldersinredningen.

Asiatiska bilar är mycket trevliga idag,  vi kollade in alla nya modeller toyota hade inne. Mycket trevligt.

Jag är öppen annars för de flesta bilar.
Var tillexempel ute och provkörde en Hyundai i40 idag.  Nu ska jag fundera ett par månader och räkna hit och dit om jag ska ha en eller inte :p

Precis, sitter man och pundar på en parkering i Åkersberga i sin gamla Passat, 700/900, 9000 eller E36 så blir världsbilden tämligen snäv.

De flesta bilar har sina fördelar och olikt många nackdelar beroende på vilka önskemål en brukare har.
En Lancia Thema 8.32 är exempelvis en mkt trevlig vagn på många vis men direkt olämplig att ha som bruksbil, då är en snål asiat betydligt mer lämplig ur både driftsäkerhet och kostnadssynpunkt. Köra lite och mysa på sommaren och ha som andra bil då är Theman ett roligt val.

I slutet av mars blir det ännu roligare hos Toylådehandlaren, då anländer Prius IV som demo.

i40 är inte dum, men jag är inte så förtjust i 1.7liters dieseln.
Fast den är ett bättre motoralternativ än Toyota med 1.6liters diesel, den avråder jag å det bestämdaste ifrån.

Muttley
16 januari 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Jag kan inte göra annat än att fullkomligt instämma med dina tankar.

VW, Volvo, SAAB och inte att förglömma BMW-ägare förefaller vara lättstötta när man skriver något negativt om dom eller kan påvisa att en Asiatisk bil exempelvis slår dom på fingrarna på mätbara ting.
Känsla och en egen uppfattning om vad som är snyggt/bekvämt är inget som går att peka på att så här är det, medans andra ting såsom driftsäkerhet, bränsleförbrukning, utrymmen som är uppmätta är saker man inte kan förklara bort med att tycka annorlunda då det är med statistik motbevisat. tongue

Om de hade varit mer öppna hade de funnit att de finns lite godheter i alla bilar smile.   Nu finns ju inte saab som nya bilar så vi vet inte om de hade förbättrat stenåldersinredningen.

Asiatiska bilar är mycket trevliga idag,  vi kollade in alla nya modeller toyota hade inne. Mycket trevligt.

Jag är öppen annars för de flesta bilar.
Var tillexempel ute och provkörde en Hyundai i40 idag.  Nu ska jag fundera ett par månader och räkna hit och dit om jag ska ha en eller inte :p

Precis, sitter man och pundar på en parkering i Åkersberga i sin gamla Passat, 700/900, 9000 eller E36 så blir världsbilden tämligen snäv.

De flesta bilar har sina fördelar och olikt många nackdelar beroende på vilka önskemål en brukare har.
En Lancia Thema 8.32 är exempelvis en mkt trevlig vagn på många vis men direkt olämplig att ha som bruksbil, då är en snål asiat betydligt mer lämplig ur både driftsäkerhet och kostnadssynpunkt. Köra lite och mysa på sommaren och ha som andra bil då är Theman ett roligt val.

I slutet av mars blir det ännu roligare hos Toylådehandlaren, då anländer Prius IV som demo.

i40 är inte dum, men jag är inte så förtjust i 1.7liters dieseln.
Fast den är ett bättre motoralternativ än Toyota med 1.6liters diesel, den avråder jag å det bestämdaste ifrån.

Haha smile.
De är komiskt, då vi har 740 grabbar som menar att de är världens underverk i vår ort.  Tråkigt då de inte vet vad de missar med de nya.

Jag provade 2.0 177hk bensinare.  Vi kunde inte prova ordentligt på de stora vägarna då vädergudarna gav oss snö idag. Men jag fick testat funktionerna som park assist och allt annat lull lull.
Mycket trevlig bil  och underbar värme i ratten :p

Toyota hade en ny prius inne, däremot var försäljaren föga intresserad av att hjälpa oss så de blev bara en provsittning och den var väldigt trevlig i interiör.

Motoralternativ är inte så viktigt heller för min del då målet är att ta mig till och från jobb bekvämt och kunna använda bilen till framtiden smile

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Å andra sidan är flera kommentarer på gränsen till trollning många gånger. Jag kan nämna en lite lägre upp, "Precis, sitter man och pundar på en parkering i Åkersberga i sin gamla Passat, 700/900, 9000 eller E36 så blir världsbilden tämligen snäv.", dessutom från en moderator, mycket tveksamt inlägg.

Vad en Prius eller nya bilar överlag har med denna tråd att göra är svårt att se, Prius är, precis som Volvo eller någon annan helt valfri bil, sällan svaret på alla köpråd. Det finns de som gillar Passat, inte för att den är bäst på något men bra på mycket. Prius kan säkert vara bra för vissa, men vi som vill köra bil på riktigt, dvs ha en kopplingspedal kommer aldrig fundera på en Prius, eller en bil med automat för den delen, de enda möjliga undantagen är toppmodellerna från diverse tyska/italienska/mfl tillverkare, men det är få som har en sådan som "bruksbil" så... Att aktivt välja automat i en bruksbil är en big no-no enligt mig, oavsett prisklass.

En bruksbil skall enligt mina definitioner vara "billig" (detta kan betyda 10´ men även 200'), helst en enkel konstruktion, mycket rymlig (ja jag behöver massor med plats), relativt snål (äldre max runt 0.8, nyare helst runt 0.5). Saker som fabrikat (VW,Skoda,Peugeot,Citroen eller Toyota eller nåt helt annat) är sekundärt men ofta så är det Skoda som ligger bäst till enligt mig. Bra pris, modern bil, ytterst rymlig och snål (jag pratar givetvis om Superb Kombi)

Senast redigerat av dawwe (16 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Å andra sidan är flera kommentarer på gränsen till trollning många gånger. Jag kan nämna en lite lägre upp, "Precis, sitter man och pundar på en parkering i Åkersberga i sin gamla Passat, 700/900, 9000 eller E36 så blir världsbilden tämligen snäv.", dessutom från en moderator, mycket tveksamt inlägg.

Vad en Prius eller nya bilar överlag har med denna tråd att göra är svårt att se, Prius är, precis som Volvo eller någon annan helt valfri bil, sällan svaret på alla köpråd. Det finns de som gillar Passat, inte för att den är bäst på något men bra på mycket. Prius kan säkert vara bra för vissa, men vi som vill köra bil på riktigt, dvs ha en kopplingspedal kommer aldrig fundera på en Prius, eller en bil med automat för den delen, de enda möjliga undantagen är toppmodellerna från diverse tyska/italienska/mfl tillverkare, men det är få som har en sådan som "bruksbil" så... Att aktivt välja automat i en bruksbil är en big no-no enligt mig, oavsett prisklass.

En bruksbil skall enligt mina definitioner vara "billig" (detta kan betyda 10´ men även 200'), helst en enkel konstruktion, mycket rymlig (ja jag behöver massor med plats), relativt snål (äldre max runt 0.8, nyare helst runt 0.5). Saker som fabrikat (VW,Skoda,Peugeot,Citroen eller Toyota eller nåt helt annat) är sekundärt men ofta så är det Skoda som ligger bäst till enligt mig. Bra pris, modern bil, ytterst rymlig och snål (jag pratar givetvis om Superb Kombi)

Åja, han är inte långt ifrån sanningen. Då många pundare köra runt i 740 och saab 9000 i våra trakter wink


Skodan är trevlig, provkörde en skoda scout (superb?)   Fanns mycket trevlig utrustning, tog automat då de var de enda att tillgå då.
Men de är ett hutlöst pris likväl för en sådan bil.
Vi ville ju prova skoda med men försäljaren på den anläggningen är nog redan förmögen då de inte ens behagade sig att lämna sin stol på kontoret.

Automat eller manuell, kvittar mig.  Nu är jag ju själv ute efter en manuell då sambon ska övningsköra med.  Men annars föredrar jag ju manuell då jag har mättat "körglädjen" som ni kallar det.  Interiör och komfort är prio ett.  Ändå kört runt 70000 mil på 7 år roll

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Scout är en Octavia har jag för mig, dvs en mindre bil än Superb. Scout kan jämföras med Volvos XC modeller av V70 och/eller VW Alltrack modeller av Passat mfl.

Senast redigerat av dawwe (16 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Scout är en Octavia har jag för mig, dvs en mindre bil än Superb. Scout kan jämföras med Volvos XC modeller av V70 och/eller VW Alltrack modeller av Passat mfl.

Fast mycket trevligare än volvon wink

Evildan
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Jag tycker de är väldigt roligt med saab-folk som tar illa vid sig för att man aldrig vill äga en.  smile  Och man behöver bara säga att man inte gillar bilen så är en del igång.

Men de är inte olikt volvo-folk.

Å andra sidan är flera kommentarer på gränsen till trollning många gånger. Jag kan nämna en lite lägre upp, "Precis, sitter man och pundar på en parkering i Åkersberga i sin gamla Passat, 700/900, 9000 eller E36 så blir världsbilden tämligen snäv.", dessutom från en moderator, mycket tveksamt inlägg.

Vad en Prius eller nya bilar överlag har med denna tråd att göra är svårt att se, Prius är, precis som Volvo eller någon annan helt valfri bil, sällan svaret på alla köpråd. Det finns de som gillar Passat, inte för att den är bäst på något men bra på mycket. Prius kan säkert vara bra för vissa, men vi som vill köra bil på riktigt, dvs ha en kopplingspedal kommer aldrig fundera på en Prius, eller en bil med automat för den delen, de enda möjliga undantagen är toppmodellerna från diverse tyska/italienska/mfl tillverkare, men det är få som har en sådan som "bruksbil" så... Att aktivt välja automat i en bruksbil är en big no-no enligt mig, oavsett prisklass.

En bruksbil skall enligt mina definitioner vara "billig" (detta kan betyda 10´ men även 200'), helst en enkel konstruktion, mycket rymlig (ja jag behöver massor med plats), relativt snål (äldre max runt 0.8, nyare helst runt 0.5). Saker som fabrikat (VW,Skoda,Peugeot,Citroen eller Toyota eller nåt helt annat) är sekundärt men ofta så är det Skoda som ligger bäst till enligt mig. Bra pris, modern bil, ytterst rymlig och snål (jag pratar givetvis om Superb Kombi)

Stämmer inte det jag skrev då som du av alla tycker är på gränsen till trollning. Är man insöad så blir världsbilden snäv, det är ju inte svårare än så.
Akta väggarna i det tämliga bräckliga glashuset kamrat.
Även vi moderatorer får ha åsikter som vi även får försvara precis likt alla andra medlemmar, det hoppas jag att du kan acceptera? Hört utrycket att "få svar på tal" någon gång?


Visst är det underbart att vi kan tycka olika gällande vad som är en bra/bekväm bruksbil.
En nyare lågbudgetfolkvagn blir för mig aldrig ett alternativ som pålitlig brukssläde, speciellt inte med allt strul kring växellådor, motorer och den felaktiga mjukvaran. Visst Skodan är det minst felande märket från VAG, men dom är ändock betydligt sämre än medelbilen enligt oberoende undersökningar.
Jag undrar om någon gör i dagsläget ett aktivt val och köper en bil från VAG, med tanke på att många konkurrerande bilfirmor inte ens längre byter in VAGs sönderfallande fult manipulerade produkter inte ens vid nybilsköp av annat märke, om inte mjukvarufelet även ligger hos den presumtiva köparen.

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Må vara så, men Scouten skall nog kanske jämföras mer med en V60 XC, asså inte den en sån där SUV-aktig historia då utan mer som en "vanlig men högre personbil med 4-hjulsdrift". Tråkigt nog kommer dessa modeller oftast endast som automat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Må vara så, men Scouten skall nog kanske jämföras mer med en V60 XC, asså inte den en sån där SUV-aktig historia då utan mer som en "vanlig men högre personbil med 4-hjulsdrift". Tråkigt nog kommer dessa modeller oftast endast som automat...

Den du syftar på heter V60 CC smile

Muttley
16 januari 2016 ·

=Evildan
Jag undrar om någon gör i dagsläget ett aktivt val och köper en bil från VAG, med tanke på att många konkurrerande bilfirmor inte ens längre byter in VAGs sönderfallande fult manipulerade produkter inte ens vid nybilsköp av annat märke, om inte mjukvarufelet även ligger hos den presumtiva köparen.

Tyvärr sad  Så satt där ett par inne på Volkswagen/skoda som förhandlade.  Fällde nästan en tår och tyckte synd om dem.

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Som författare till ett inlägg kan man själv inte bedöma trollningsgraden kära Evil, det förstår även du. Självklart får/skall ni moderater ha åsikter, därom har jag inget sagt, tvärtom. Det var ordvalet/bilreferenserna jag reagerade på då nämnda modeller är gissningsvis är rätt vanliga på garaget.ort, nu skiter jag blankt i att du nämnt "mina bilar" men det kan finnas andra som upplever detta som trollning, med all rätt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Tkd: Skandalen påverkar inte bilarna som sådan, de är fortfarande lika säkra, ser likadana ut osv. Och fusket är väl åtgärdat på nyare bilar antar jag smile. Dessutom har jag svårt att se att VW koncernen går omkull pga detta även om det kommer bli en hiskeligt dyr historia.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Som författare till ett inlägg kan man själv inte bedöma trollningsgraden kära Evil, det förstår även du. Självklart får/skall ni moderater ha åsikter, därom har jag inget sagt, tvärtom. Det var ordvalet/bilreferenserna jag reagerade på då nämnda modeller är gissningsvis är rätt vanliga på garaget.ort, nu skiter jag blankt i att du nämnt "mina bilar" men det kan finnas andra som upplever detta som trollning, med all rätt.

dawwe skrev:
Tkd: Skandalen påverkar inte bilarna som sådan, de är fortfarande lika säkra, ser likadana ut osv. Och fusket är väl åtgärdat på nyare bilar antar jag smile. Dessutom har jag svårt att se att VW koncernen går omkull pga detta även om det kommer bli en hiskeligt dyr historia.

1..Moderatorn trollar inte wink  Då är du själv ett troll.



2.   Säkra?   Motorerna rasar med eller utan fusket smile Växellådorna likaså. Och då är de vw jag syftar på och manuell låda.

Säker på att tömma plånboken slår vi fast smile

dawwe ...has left the building...
16 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Tkd: Må så vara. Det är lite som om domaren skulle be den brottsanklagade bestämma domen, jag gissar på "Icke skyldig" big_smile.  I övrigt så tycker jag att du tramsar bara big_smile, men det är din åsikt. Jag skulle oxå kunna ventilera "en massa sanningar" om diverse märken, men till vilken nytta i denna tråd?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
16 januari 2016 ·

dawwe skrev:
Som författare till ett inlägg kan man själv inte bedöma trollningsgraden kära Evil, det förstår även du. Självklart får/skall ni moderater ha åsikter, därom har jag inget sagt, tvärtom. Det var ordvalet/bilreferenserna jag reagerade på då nämnda modeller är gissningsvis är rätt vanliga på garaget.ort, nu skiter jag blankt i att du nämnt "mina bilar" men det kan finnas andra som upplever detta som trollning, med all rätt.

Du börja förstå var jag vill komma.
Skrivs det något negativt om de fyra nämnda märken som är stora på g.org blir det ett sjujävla liv, gnäller du på samma vis på exempelvis då asiatiska bilar, franska eller italienska så blir det aldrig något liv på samma vis.
Undrar varför?
Är det då något fundamentalt fel på många innehavare av dessa märken, något som uppstått på en parkering i Åkersberga eller dylikt måntro?
Varför är dessa så ofta aggressiva och inskränkta utan förmåga att se något annat utanför märkessfären?
visst har någon all rätt att stå upp för sina åsikter, men görs det på samma vis när det gäller exempelvis Citroën eller KIA då är sen skribenten genast idiotförklarad av samma människor som inte accepterar att någon har något emot "deras märken" trots att det med statistik från allehanda håll kan motbevisas påstående efter påstående.
Många verkar närapå två år efter en krocksäkerhetsdiskussion fortfarande tro att exempelvis en Volvo 850 är säkrare än en modern småbil eller att en Volvo S80 genI är säkrare än, för att ta något som ligger mig nära till hands, en Prius genIII med högre säkerhetsbetyg.
Då vräks det genast skit över skribenten som inte sällan får sitt inlägg anmält trots att det inte används några nedvärderande utryck som ofta görs hos opponenten.
Det förefaller vara väldigt lätt att vräka ur sig vilken skit som helst utan att sedan ha förmågan att ta ett likvärdigt genmäle.

Nu blev det här tämligen oftopic, men då trådens syfte är uppfyllt så anser jag att vi kan tillåta oss detta i ett tappert försök till en rättvis behandling av medlemmar oavsett vilket märke/biltyp någon föredrar. Även SAAB. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2016 · 17 455 Inlägg

Detta spårade ur helt fantastiskt! Utan min hjälp dessutom!

Låst.


För övrigt köpte jag en Omega. bild på den finns lite längre upp. Tack för alla tips!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang