Köpråd: Nödbil för max 6500:- som ska fungera i 3-4 månader.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 17 478 Inlägg

En intressant fråga. Jag behöver en bil som fungerar bra och går bra fram till våren/sommaren. 6500 riksdaler tänkte jag lägga. Istället för en hyrbil. Då ska den helst fungera...

Förslag:
Volvo 850
Volvo V40
Ford Mondeo/Focus
Fiat Punto
Citroen C5/Xantia

Den får väl vara manuell låda på. Svårt annars. Till våren kan Chrysler cabben väckas till liv eller köpa en "riktig" bil. inte bestämt mig där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 januari 2016 ·

S70.

Jag köpte en sådan riktigt billigt till skicket, som mellanbil innan jag köper något bättre.   Betydligt trevligare än 850.

Och de bör kanske hålla i 4 månader smile

JFfoto
3 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:
S70.

Jag köpte en sådan riktigt billigt till skicket, som mellanbil innan jag köper något bättre.   Betydligt trevligare än 850.

Och de bör kanske hålla i 4 månader smile

Hur vågar du rekommendera Volvo? yikes

Muttley
3 januari 2016 ·

Kalltkaffe skrev:

tkd_rille skrev:
S70.

Jag köpte en sådan riktigt billigt till skicket, som mellanbil innan jag köper något bättre.   Betydligt trevligare än 850.

Och de bör kanske hålla i 4 månader smile

Hur vågar du rekommendera Volvo? yikes

För han sa 3-4 månader,  hade han sagt att han ville ha en bil i flera år hade jag för guds skull inte nämnt en volvo wink

Jag blev "tvingad" att köpa min.   För jag fick bra betalt för andra bilen och hittade en i mint condition som redan är såld när jag byter till en bil som är tänkt att behållas något år.

Därför vågar jag rekommendera volvon smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Jo, givetvis kan jag säkert hitta en V/S70 modell tidig. Men kalltkaffe var inne på något i min blogg: Varför inte köpa en RWD. Poäng. Jag är 43 år men det kan säkert vara kul att köra med uppställ i kurvor. Känns som sista chansen innan jag blir helt gaggig och rädd för allt. Så lite åt hållet RWD.

Ford Scorpio? Skit samma vad bilen drar, skit samma om det är automat/manuell. Jag är kunnig nog att köra brett med en automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Jo, givetvis kan jag säkert hitta en V/S70 modell tidig. Men kalltkaffe var inne på något i min blogg: Varför inte köpa en RWD. Poäng. Jag är 43 år men det kan säkert vara kul att köra med uppställ i kurvor. Känns som sista chansen innan jag blir helt gaggig och rädd för allt. Så lite åt hållet RWD.

Ford Scorpio? Skit samma vad bilen drar, skit samma om det är automat/manuell. Jag är kunnig nog att köra brett med en automat.

Ja nu såg jag vilka ockerpriser de begär för en 2000.

Men inte en enda av modellerna du nämnde är väl ändå inte bakhjulsdriven smile


Köp en 940.  Gör absolut inget om du skrotar den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 17 478 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jo, givetvis kan jag säkert hitta en V/S70 modell tidig. Men kalltkaffe var inne på något i min blogg: Varför inte köpa en RWD. Poäng. Jag är 43 år men det kan säkert vara kul att köra med uppställ i kurvor. Känns som sista chansen innan jag blir helt gaggig och rädd för allt. Så lite åt hållet RWD.

Ford Scorpio? Skit samma vad bilen drar, skit samma om det är automat/manuell. Jag är kunnig nog att köra brett med en automat.

Ja nu såg jag vilka ockerpriser de begär för en 2000.

Men inte en enda av modellerna du nämnde är väl ändå inte bakhjulsdriven smile


Köp en 940.  Gör absolut inget om du skrotar den.

Nej det är säkert riktigt. Men va fan. Ska jag ha en bil som jag kan köra slut på (inte för jag har lyckats med detta sedan 1992) så varför inte en rwd? Kan nog få ställ på en Mercedes diesel med lite varv...

http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … 15&w=2
http://www.blocket.se/halland/Chrysler_ … 15&w=2

Har inte kollat om dessa är skatt/bes men priset är inte hugget i sten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
3 januari 2016 · 1 139 Inlägg

Skoda Felicia ?  Går hitta såna i perfekt skick för under 7000kr smile

tex : http://www.blocket.se/halland/Skoda_fel … 15&w=3

Muttley
3 januari 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jo, givetvis kan jag säkert hitta en V/S70 modell tidig. Men kalltkaffe var inne på något i min blogg: Varför inte köpa en RWD. Poäng. Jag är 43 år men det kan säkert vara kul att köra med uppställ i kurvor. Känns som sista chansen innan jag blir helt gaggig och rädd för allt. Så lite åt hållet RWD.

Ford Scorpio? Skit samma vad bilen drar, skit samma om det är automat/manuell. Jag är kunnig nog att köra brett med en automat.

Ja nu såg jag vilka ockerpriser de begär för en 2000.

Men inte en enda av modellerna du nämnde är väl ändå inte bakhjulsdriven smile


Köp en 940.  Gör absolut inget om du skrotar den.

Nej det är säkert riktigt. Men va fan. Ska jag ha en bil som jag kan köra slut på (inte för jag har lyckats med detta sedan 1992) så varför inte en rwd? Kan nog få ställ på en Mercedes diesel med lite varv...

http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … 15&w=2
http://www.blocket.se/halland/Chrysler_ … 15&w=2

Har inte kollat om dessa är skatt/bes men priset är inte hugget i sten.

Chryslern är ju framhjulsdriven men du kan inte hitta något bekvämare för de priserna smile   Bara hoppas på att TCS inte vill lysa på 4 månader.
Den hade jag förvisso bara rekommenderat till folk jag inte gillar smile   

Kalltkaffe skrev:

tkd_rille skrev:

Kalltkaffe skrev:

Hilmer
3 januari 2016 · 1 789 Inlägg

För att vara lite tråkig...
Om du ska köpa bil för att kunna ta dig från .A till .B så är det kanske klokt att välja en bil som kanske inte uppmanar till att köra "inspirerat" med, speciellt inte om det är en mellanbil som inte får lov att kosta nåt! wink

trubbelturbo
3 januari 2016 · 1 460 Inlägg

Jag bestämde mig för att köpa en dedikerad vinterbil i år.

Blev en 945:a anno '92, en sugis med automatlåda. Inte rolig men bekväm och helt okej skick. Allting fungerar förutom att AC:n inte kyler (vem bryr sig så här års wink). Skattad, besiktigad och fina dubbdäck. 5000:-

Och trots automatlåda och öppen diff så fungerar den ypperligt att sladda runt med i snöslasket. big_smile

Jag rekommenderar

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Knugcab
3 januari 2016 · 5 111 Inlägg

Är väl ändå svårt bortse från Volvo 2-7-940 i den prisklassen med de kriterierna. Jag tänker inte sjunga Volvos lov på det sättet det alltid görs med att det "är så bra att reservdelarna är gratis till dessa bilar som aldrig går sönder", men poängen är ju att dessa bilar är så dumma i huvudet att de inte vet om när de är trasiga utan går att köra med likförbaskat fast det inte borde fungera. Dessutom finns det ju gott om dem....

Mercedes W201 och W124 i så sparsmakade upplagor som möjligt från så senila ägare som möjligt är ju också bra och prisvärda val, lyxen där satt i byggkvalitet och inte i flärd, vilket borgar för att en sådan bör klara uppgiften rätt väl. 123or kanske går bort, de hittas väl knappt på rostkusten längre kan jag tro.

Det är väl ungefär de hållen jag brukar kolla åt först när jag behöver nödbil....... Men jag köper helst det som är fräschast i förhållande till den uppsatta budgeten, då är det inte huruvida det står "Samara" eller "600SEL" på skuffluckan som är det primära.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 26 149 Inlägg

Kan ju flika in att S70 finns ju som AWD också..
Frågan är dock om det går att hitta ett vettigt exemplar för den spikade budgeten. Kan bli svårt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2016 · 17 478 Inlägg

Hilmer skrev:
För att vara lite tråkig...
Om du ska köpa bil för att kunna ta dig från .A till .B så är det kanske klokt att välja en bil som kanske inte uppmanar till att köra "inspirerat" med, speciellt inte om det är en mellanbil som inte får lov att kosta nåt! wink

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
3 januari 2016 · 2 834 Inlägg
M123
3 januari 2016 · 962 Inlägg

Nu blir man väl halshuggen men slår ett slag för Opel, ett bland världens mest underskattade bilar. Alla bilar har sina sjukdomar så då har jag behandlat det, driftsäkerhet och bränsle-ekonomi med ett piggt temperament är i min mening signum för en Opel. Rätt roliga med att köra även om det inte i detta fallet kanske var det huvudsakliga.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
ekelund88
3 januari 2016 · 2 656 Inlägg

skoda octavia mk1 smile skittråkig och ganska gubbig men jävligt hållbar och bensinsnåla

pendlade med min till 30k mil innan den blev påkörd

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2016 · 14 056 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Hilmer skrev:
För att vara lite tråkig...
Om du ska köpa bil för att kunna ta dig från .A till .B så är det kanske klokt att välja en bil som kanske inte uppmanar till att köra "inspirerat" med, speciellt inte om det är en mellanbil som inte får lov att kosta nåt! wink

Poäng. Men jag kör inte bredsladd i varenda kurva. Denna bakhjulsdrivna släde kan jag få för 4000;.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Scor … 15&w=2

"Riktiga män kör automatlåda på vintern"

Har haft en sån där fast en 96:a. Det är sköna bilar att köra men inte direkt snygga framifrån men det kan du nog bortse ifrån.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang