6688
Sök

Spola värmeelement eller hälla i medel?

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Har hittat en mycket billig bil som fungerar perfekt men det kommer bara "ljummen värme" i kupé. Inte värre än att den blir fri från imma och troligen får upp govärme på de 12 mil jag har hem. Men! Ska jag bak-spola kylsystemet eller finns det medel för detta? Vet att om man slänger på en trädgårdsslang på fullt så blir det bra tryck. Känns inte ok på en bil som är 17 år gammal?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
14 januari 2016
Hybridsmurfen skrev:
Har hittat en mycket billig bil som fungerar perfekt men det kommer bara "ljummen värme" i kupé. Inte värre än att den blir fri från imma och troligen får upp govärme på de 12 mil jag har hem. Men! Ska jag bak-spola kylsystemet eller finns det medel för detta? Vet att om man slänger på en trädgårdsslang på fullt så blir det bra tryck. Känns inte ok på en bil som är 17 år gammal?

Jag hade struntat i den och brett mig en skogaholmlimpskiva med lätta och tre skivor medwurst på och letat vidare smaskandes smörgås md ett glas mjölk.

Det går att spola systemet, har själv gjort det men själva felkällan kan ju vara rost eller igensatt kupéelement och det kan kosta mer än det smakar att fixa.

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jag hade struntat i den och brett mig en skogaholmlimpskiva med lätta och tre skivor medwurst på och letat vidare smaskandes smörgås md ett glas mjölk.

Det går att spola systemet, har själv gjort det men själva felkällan kan ju vara rost eller igensatt kupéelement och det kan kosta mer än det smakar att fixa.

Du har en poäng där. Men jag kan få en superfin, apstor bil, för ynka 5000:- Automatlåda och Acc (fungerar) finns det med...

Jag tror jag chansar. Du har ju också säkert chansat någon gång? Byta en Prius mot en Mondeo... Eh?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
14 januari 2016
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Du har en poäng där. Men jag kan få en superfin, apstor bil, för ynka 5000:- Automatlåda och Acc (fungerar) finns det med...

Jag tror jag chansar. Du har ju också säkert chansat någon gång? Byta en Prius mot en Mondeo... Eh?

Acc, då kan det även vara något där med styrningen till spjäll eller dylikt. Kan kosta som någon limpa eller som att köpa hela bageriet. wink

Jag chansa? Jodå för skitpengar om jag inte behöver fordonet för transport så har det spelats lite på bilrouletten.
Har gjort ett par tre missar annars har det löpt ut + big_smile

En Medlem
405 Inlägg
14 januari 2016
Har hört att en tablett maskindiskmedel kan fungera? Borde tåla värmen och skummar inte?

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
-matte skrev:
Har hört att en tablett maskindiskmedel kan fungera? Borde tåla värmen och skummar inte?

En mycket intressant idé som jag ska kolla upp.

5 160 Inlägg
14 januari 2016
Jag har kört maskindisk på flertalet bilar. Funkar kanon, åtminstone av den bättre värmen och det skitiga vattnet som kom ut att dömma. AG har då gjort så att jag petat i en tablett i lämplig kylarslang, ej nära vattenpumpen. Kört bilen varm i ca 25-30min. Sedan tappat ur vattnet och fyllt på med rent vatten. Kört en sväng och tappat ur. Upprepat detta tills vattnet ej luktar tvättmedel. Brukar ta 3-4 gånger.
Brukar passa på att spola ur värmepaketet baklänges och lila så kylaren när man ändå är i farten. Sen fyllt på med ny glykol blandat med vatten. Kört en sväng och sedan kollat fryspunkten.
Enda gågen ja stött på problem var när någon fyllt i kylarsement. Detta löstes då upp och kylaren började läcka. Att den var fylld med kylarsement märktes vid ett senare topplockspacknigsbyte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Acc, då kan det även vara något där med styrningen till spjäll eller dylikt. Kan kosta som någon limpa eller som att köpa hela bageriet. wink

Jag chansa? Jodå för skitpengar om jag inte behöver fordonet för transport så har det spelats lite på bilrouletten.
Har gjort ett par tre missar annars har det löpt ut + big_smile

Nej, i nuläget "behöver" jag -inte- bil för att åka till ICA 2 ggr i veckan. det är strax över en km enkel väg. Den lär ju inte bli varm ändå? Vår Volvo V70n D5 fick laddas ibland...Jag förutsätter att denna vill ha samma behandling. Sak samma.

2 413 Inlägg
14 januari 2016
Jag gjorde detta på en audi 80 för länge sedan med grymt bra resultat! Tog dock flytande maskindiskmedel och körde sedan 30min.  Sedan spola kylare, topp, värmepaket etc åt alla håll försiktigt.

Evildan
15 januari 2016
Jag skulle aldrig använda maskindiskmedel som kan fräta sönder både packningar och aluminiumdetaljer.
Det finns något har jag hört som heter kylarrens, det är tydligen avsett för kylsystem och inte lasagneformar.

2 253 Inlägg
18 januari 2016
Saab 900, äldre karossen. Anslutningarna till värmepaketet i övre ände. Det blev en perfekt fälla för rost och annan dynga i kylsystemet. Samlades i botten på paketet.

Lossade de två slangarna som gick in i kupen, från motorn. Satte på vattnet och duttade slangen mot en av slangarna. Obs, montera inte fast vattenslangen, för då är det risk att trycket blir för högt och värmepaketet sprängs. Det måste få rinna bredvid.
Strax kom det ut en stor propp med rost o annat.

Perfekt värme efter detta.

Senare när vädret blivit varmare så spolade jag allt en gång till, kylare, motorblock och värmepaket. Aldrig jag hade trott att det kunde var så mycket skit i systemet.

Kostade dessutom inget:)
Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2016)

Sök