Golf 4 TDI PD 150 har hälften av effekten.

Rille0
2 januari 2016 · 2 021 Inlägg

Fastkärvad egr? vanligt fel på dieselmotorer överlag.
behöver inte ge någon felkod, speciellt inte om du har en vakuumstyrd Egr.
kan ge fenomenet att laddtrycket läcker ut i avgassystemet därav din brist på effekt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2016 · 13 734 Inlägg

Rille0 skrev:
Fastkärvad egr? vanligt fel på dieselmotorer överlag.
behöver inte ge någon felkod, speciellt inte om du har en vakuumstyrd Egr.
kan ge fenomenet att laddtrycket läcker ut i avgassystemet därav din brist på effekt.

sitter en pd maskin  den bör sätta några felkoder.. dom brukar bråka rätt snabbt och tända motorlampan.
men som sagt laddtryck finns bevisligen så skit i att klabba där någe mer.. 

då är det dieselmängden som är nästa steg.  även om jag tycker att det borde märkas tydligare än att effekten inte finns..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VictorG
4 januari 2016 · 50 Inlägg

Lasse62 skrev:
Nummer på styrboxen?

Och vilken Turbo sitter det monterad?

Jag har ingen aning faktiskt hur jag ska kolla det :S

En sak har jag dock märkt nu när laddtrycksmätaren är på. Den pendlar väldigt mycket upp och ner. Precis när man börjar gasa kan den stiga till 1.8 sen går den direkt ner till 1 bar och stannar för det mesta där.

kan det vara styrsystemet som är helt kaput och tror den bara ska ge 1 bar? Map och maf sensorna som är galna?

Är sugen på att sätta en evry mod på den. Då kanske man kan se om det är för lite bränsle från spridarna? eller om de inte stänger alls soleniderna i dem.

Krist
4 januari 2016 · 716 Inlägg

Glapp i turbon kanske? Ta av röret som går från lmm till turbon och rör lite på impellerna för att känna om det glappar?

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
VictorG
5 januari 2016 · 50 Inlägg

det kan jag göra nästa gång jag har tillgång till lyften. låter långsökt dock?

Krist
6 januari 2016 · 716 Inlägg

VictorG skrev:
det kan jag göra nästa gång jag har tillgång till lyften. låter långsökt dock?

Jo låter ju långsökt, men har du en laddtrycksmätare inkopplad? Vet att du mätt laddtrycket innan, men är det mätt på korrekt sätt? Tänk på att turbon ändå är den som levererar effekten... Glappar den lite så förlorar man ganska bra med effekt (hände på en gammal bil där turbon glappa, bilen tappa massor med effekt - och en gammal med kompressor där kompressorn brukade lägga av pga värme - samma där, massa effekt försvann)
Motorn ger inte ut några felkoder, kanske motor lampa för lambdan minns ej om jag fick det

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
VictorG
6 januari 2016 · 50 Inlägg

Jag har Laddmätaren direkt monterad i insuget så den ger den verkliga realla trycket in i motorn.
Den är alltså borrad och gängad i insuget.

simlar
6 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Kan fortsätta diskussionen här i från TS andra tråd så kanske fler har några idéer:

simlar skrev:
Enligt PDFen jag länkat tidigare så de givare som kan orsaka sänkt motoreffekt är:
Bränsletemperaturgivaren
Luftmassemätaren
Motortemperaturgivaren
Insugstrycksgivare (då vet inte styrdatorn att motorn får laddtryck, kraftigt reducerad effekt)
Bromspedalgivare, finns två stycken går någon av dom sönder får motorn kraftigt reducerad effekt.
Spridarsolenoid, kraftigt reducerad motoreffekt men ska ge felkod “BIP below control limit”
N75-ventilen, motorn får då endast GLT och kraftigt reducerad effekt.
N18-ventil (EGR-aktuatorventil), sänkt motoreffekt och ickefungerande EGR.

Sen ett väldigt enkel fel många glömmer bort är igensatt dieselfilter, sällan folk tänker på att byta bränslefilter.
Vissa dieselfilter har till och med en vattenavskiljare i botten på filtret, denna ska då tömmas vid varje oljebyte vilket inte många tänker på heller.

simlar skrev:

VictorG skrev:
Jag vet inte men läste du hela tråden jag la upp? om chippningen och de 7 hästarna osv? har bytat alla filter.

Men jag kommer bli ruinerad innan jag hunnit byta alla de dyra givarna. Kan man inte felsöka alla?

Läste det mesta iaf, kanske missat nåt.

Du kan ju prova koppla ur en givare och sen koppla in den igen, ingen skillnad på motorgången när du kopplar bort givaren = mest troligt trasig givare
Bara ta en givare i taget och se vad som händer.

Hur hade trimningsfirman kollat laddtrycket? Separat mätare eller information genoms bilens diagnosuttag? Om dom tagit informationen från bilens diagnosuttag så fungerar ju MAP-sensorn iaf.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p4298961

PDF från VW självlärningsprogram gällande 1,9tdi PD-motorn:
http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf

Senast redigerat av simlar (6 januari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
VictorG
7 januari 2016 · 50 Inlägg

Ja de sa att de hade kollat via Obd kontakten, men det kan ju inte stämma för den ger inte det som de sa att den gjorde. Jag litar inte på fem öre vad de säger där inne

onw
10 januari 2016 · 1 Inlägg

Du verkar ha ett någorlunda stabilt men lågt laddtryck bortsett från att det peakar vid gaspådrag. (Du har dock angivet lite olika värden på laddtrycket i tråden men det spelar ingen större roll för min bedömning.) Har du tagit en diagnostik på den som inte visat några felkoder är det mycket sannolikt att felet är relaterat till någon komponent som inte aktivt övervakad av ECUn, t.ex. avgassystemet eller den primära bränsletillförseln. Det är inte alla eftermarknads OBD verktyg som klarar av att läsa alla felkoder i alla fordon. Fel på spridare eller annan elektronik brukar ganska omgående resultera i felkoder. Med hänsyn till att du hade 90 hk (60 % av originaleffekten på 150 hk) innan mappning kan det röra sig om att motorn går i limpmode men det är inte alls säkert. Även firman som mappade om bilen borde ha tagit en diagnostik på den och berättat om de hittat något fel.

Att få ut driftsdata i realtid kan vara en värdefull hjälp vid felsökning. En enklare OBDII plugg med bluetooth och app i telefonen brukar fungera alldeles utmärkt. Min från Kjell & Co kostade runt 300SEK och fungerar till de flesta VAG bilarna av lite äldre modell. Dock kan jag få ut realtidsdata på fler bilar än som jag kan få ut felkoder på och vissa modeller fungerar den inte alls på. Tänk på att original laddtryckssensor kanske inte visar samma värde som din egna mätare då det kan spela roll var man mäter lufttrycket. T.ex. hade jag en laddtryckssensor på en Golf TDI som satt i röret strax innan plenumet. Det finns även en trycksensor som mäter atmosfärtrycket och fungerar som en slags höjdmätare för bilens styrsystem. Denna begränsar laddtrycket vid körning på högre höjder, 1500möh om jag inte missminner mig, för att inte varva sönder turbon. Hur som helst så tar styrsystemet i din bil hänsyn till ett 30tal mappar. Det klarar sig dock utan en hel del av de ingående signalera och om t.ex. kylvattentemperatursensorn data saknas använder styrsystemet ett fast värde som angetts från fabrik.

Bilden som du länkat till tidigare visar att du har en annorlunda spridare på 3ans cylinder så kontrollera gärna vid tillfälle (om du är där och rotar ändå) att den matchar de andra någorlunda och se om det är den som är utbytt eller de övriga tre.

Som du beskriver ditt problem är det möjligt att din motor inte kan evakuera avgaserna. Skulle tex ditt partikelfilter vara igensatt av något, kanske keramik från sina egna celler, kan den uppföra sig precis så som du beskriver. Du har laddtryck, om än i lägsta laget (ett normalt laddtryck för en 150 hk TDI PD motor bör laddtrycket ligga på 1,5 Bar från fabrik). Detta kan i sig bero på flera saker men jag hade lossat downpipen omedelbart efter turbon och testkört. Har du ett problem med exempelvis stopp i dieselpartikelfiltret eller någon annan restriktion i avgassystemet kommer du omedelbart att märka skillnad. Man kan även borra ett eller flera hål på lämpligt ställe men de måste vara tillräckligt stora. Jag borrade själv hål (tre st 13mm i diameter) i framdelen av ett partikelfilter på en turbodiesel på runt 150 hk som börjat går rejält dåligt. Dock kunde man innan jag borrat hålen höra ett väsande ljud som var intill förväxling likt läckageljud på laddluften. Det tog ett tag att klura ut men när jag borrat hålen så gick den oförskämt bra igen. Det kan såklart även vara EGR ventilen som spökar. Otäta insug eller grenrör bör inte få den effekten som du beskriver.

Min första rekommendation till dig är att se till att avgaserna kan flöda tillräckligt efter turbon.

PS
Evry mod fungerar inte på PD motorerna. Jag vet att det fungerar på Bosch VP37 (samt VP 44 även om det nog inte är avsett för den). Eventuellt kan det fungera även på andra dieselpumpar men det är inget jag vet något om. Principen är den samma som vissa piggybacks använder sig av. Man manipulerar helt enkelt signalen från lägesgivaren till mängdjusteringsarmen i pumpen. Detta är inget unikt för evry moddet i sig utan är en enkel manipulation av en givare.

VictorG
13 januari 2016 · 50 Inlägg

Ja jag vet inte vad jag ska ta mig till. Så det är omöjligt att få en golf att svartryka? Om man skulle köpa större spridare då? vad jag har upptäckt nu är att Egr ventilen läcker som ett såll. Jag provtryckte hela systemet och det kom inte långt, klockan som satt uppe på egr ventilen läcker så in i. Så jag har nu beställt en Egr delete som ska komma om några dagar.

Så jag får se vad som händer då. Kanske har jag så lågt tryck för att den läcker? den klarar ändå av att hålla 1 bar stabilt vilket jag tycker är konstigt.

Ska jag ta av avgasröret precis efter turbon? kan det inte hamna skit i propellern då?

VictorG
24 januari 2016 · 50 Inlägg

Nu har jag satt en egr delete. Den laddar nu ibland 1,3 bar istället för 1,1. Men fortfarande ostabilt och pendlar. Den svart ryker aldrig och fortfarande ingen ork. Fundersam varför den aldrig ryker, förutom vitt när man kallstartar den. Kanske spridarna? Hur kan man ha så mycket tryck utan någon kraft?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang