Golf 4 TDI PD 150 har hälften av effekten.

VictorG
13 december 2015 · 50 Inlägg

Hejsan! Nu är det så att jag har köpt en Golf Diesel på 150 Hästar. Tyckte den gick lite långsamt men jag vet inte riktigt hur bra en 150 hästars diesel ska vara. Så Jag drog in bilen på en chip-trimmingsfirma och bänkade den innan den var chippad.

Den hade 90 hästar, det är 60 under vad den ska ha. Kan acceptera att hästar försvinner med milen och åren men inte så här mycket. Så de satt i ett chip i bilen och den skulle ha 185 hästar.

Den fick då 97 hästar.......... närpå 100 hästar för lite. Och då hade de höjt laddet med nästan 1 bar till. Det finns inga felkoder alls och jag har ingen aning hur man kan få så lite kräm ur en diesel. :S ( Den har 100 nm mindre med )

Så jag vänder mig till er som verkligen kan detta mer än mig. Vad kan sänka bilens hästar med 100 hästar utan att ge en felkod!?

/Victor

Lasse62
13 december 2015 · 292 Inlägg

Någon som bytt motor?

Eller dieselpump och/eller turbo

Meaganeowner
14 december 2015 · 2 250 Inlägg

Tätt i avgassystemet? Då blir dom allt lite knesvaga ...

VictorG
14 december 2015 · 50 Inlägg

diesel filter bytt. olja och luft med. turbon laddar som den ska. borde inte dieselpump ge felkod?. Hur vet man om den ät tät i avgassystemet? kan den tappa 100 pollar på det?

zekezeke Vila i frid, pappa..
14 december 2015 · 517 Inlägg

150 till 97 och du säger att den tappat närpå 100 häst? är ju närmare 50..

Hursomhelst, EGR ventilen kan vara dålig, ger ibland ingen felkod. Kolla upp den.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
VictorG
14 december 2015 · 50 Inlägg

wow här har vi en kille som verkligen inte har läst allt. Hmm kan ta en titt på den. men hur vet man att den är kass? kan man mäta? ( den är chippad till 185 hästar ) 185-100 = 85 som nästan är 97.

Senast redigerat av VictorG (14 december 2015)

Nybergrobin
14 december 2015 · 2 378 Inlägg

OM du skulle ta en kvällstur med bilen o öppna huven när du kört nån mil......kolla på grenrör/downpipe!  Är detta rött som kan man gissa sig till att katten gett upp smile Testa även att knacka på katten, den ska inte skramla

Rille0
14 december 2015 · 2 021 Inlägg

Pd motorerna hade problem med slitna kamaxlar? bara en fundering

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
VictorG
15 december 2015 · 50 Inlägg

Men katalysatorn påverkar väll inte prestandan? inte så mycket iallafall och det brukar vara medräknat som max 10 hästar. Jag har plockat ner kåpan och kollat på kammen. den är sliten på de flesta nockarna. Kan det göra så mycket? bara 1 millimeter sliten

Nybergrobin
15 december 2015 · 2 378 Inlägg

VictorG skrev:
Men katalysatorn påverkar väll inte prestandan? inte så mycket iallafall och det brukar vara medräknat som max 10 hästar. Jag har plockat ner kåpan och kollat på kammen. den är sliten på de flesta nockarna. Kan det göra så mycket? bara 1 millimeter sliten

Katten kan göra så du får 0hk.... Beror på hur igensatt den blivit

VictorG
15 december 2015 · 50 Inlägg

jaha du menar med sot och så?
märks det om man knackar på den?

Nybergrobin
15 december 2015 · 2 378 Inlägg

Nä men delar av katalysatorns insida kan lossna och täppa till utblåset

VictorG
15 december 2015 · 50 Inlägg

Känns väldigt långsökt. Känns mer om det är fel på spridarna kanske

Meaganeowner
15 december 2015 · 2 250 Inlägg

Ja... hur var det nu med dämparna?

Har varit med om detta flera gånger. Rostar invändigt och rasar ihop, speciellt vid kortkörning,  då det blir mycket kondens. Gullfibern tätar då effektivt.

Minns sambons Golf som gick mycket klent. Låg efter henne när hon förtvivlat gasade på uppför en backe.
Hörde smällen när proppen lossnade. Rev med sig sot o annat. Ett riktigt stort moln faktiskt. Ut ur avgasröret hängde som remsor av svart gullfiber, likt drevremsor som används runt fönster o dörrar. Den längsta vi drog ut var 5 meter lång. Har någon bild på detta.

Ja, sen blev det fart på bilen. Gick som vanligt.

Skruva isär efter katten och provkör. Inte så högt ljud,  turbon dämpar.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 december 2015)

VictorG
16 december 2015 · 50 Inlägg

var ett steg 2 jag satte i golfen. så helt nytt cat-back system hmm

marcus80 Sir
16 december 2015 · 935 Inlägg

Men katten kan ju vara igensatt ändå, den bytte du ju inte.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2015 · 13 734 Inlägg

menar du på allvar att dom chippade bilen trotts att den gick dåligt?    eller övertalade du dom?    är inne i branchen genom att polarn hålls med chipptrimning eller mjukvaruuppdateringar  och han skulle ALDRIG pilla på en sån bil.
eftersom något är fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VictorG
16 december 2015 · 50 Inlägg

Ja det är just nu en stor tvist med företaget som gjorde det. De gjorde det ändå när jag inte var där och satte i chippet.
så nu försöker jag fixa bilen så jag får ut mina 180 hästar. om jag inte klarar av att fixa bilen ska jag tillbaka till företaget och de plockar ut chippet igen.

Så jag vill verkligen få ordning på bilen, men det verkar helt omöjligt att förklara allt detta.. katten verkar vara helt OK

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2015 · 13 734 Inlägg

vilka jävla idioter..  man ska aldrig optimera en motor som inte  går som den ska..  vet många som ställer sig frågan när man säger att bilen måste provköras.
men såååå många gånger är motorer i så dåligt skick att man inte kan garatera ett skit men som firma får man skiten direkt när grejer går sönder.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VictorG
16 december 2015 · 50 Inlägg

De bänka den innan optimering ochså. Då hade den 90, efter optimeringen hade den 97

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang