Lugn bara lugn...
Titta efter om det läcker, någon gång då och då. Gör det inte det, så kan du fortsätta att köra.
Om mutterfattningen, d v s till vänster om det röda strecket finns kvar, så är det ju bara att lossa när och om det blir aktuellt med service, luftning, bromsvätskebyte e t c. Sätter i en ny nippeln bara. Men du måste veta hur man luftar innan du skruvar ur den skadade nippeln.
Jag skulle smörja på lite fett och sen trä på en liten gummislangstump, som jag tätat i andra änden med t ex en liten skruv. Då underlättar du, för den dagen, det blir aktuellt med byte.
Har själv dragit av en nippeln jämns med godset på flera bromsok. Inga större problem att lossa resterna, om man vet hur man gör.
Själv så trär jag på en något större mutter på det som finns kvar och sticker ut. Eller så lägger jag muttern mitt för nippelresterna mitt i det gängade hålet. Svetsar med en MIG - svets rakt in i nippeln och fyller muttern. När mutter är fylld med svetssmälta så ger jag ett ordentligt slag med en hammare rakt på muttern, medans den är rödglödgad. Sen är det bara att rucka lite fram o åter på nippeln lite, för att sedan skruva loss. Klart!
Än har jag inte svetsat fast mutter eller nippeln i själva bromsoket, detta av den anledningen att oket är en stor metall klump som kyler. Det blir ingen svetsfog. Svetsen s a s lägger sig utanpå! Finurligt va?
Har aldrig lyckats med att använda en s k grispitt, skruvurdragare.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 januari 2016)