Vibrationer från hjulen

Soulman
26 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Har en beef med min verkstad. Jag tycker bakvagnen vibrerar i vissa hastigheter. Det är garanti på bilen.

Problemet uppstod i samband med att jag hade traditionell rattfrossa. Allt balanserades och framfälgarna flyttades bak. Problemet fram försvann, nu upplever jag problem bak. Tekniker har provkört och känner att det vibrerar men påstår att det inte är något fel utan en egenskap vinterhjulen har. Skitsnack naturligtvis och ett standarsvar när man är ointresserad av att lösa problemet. Teknikern erkänner också att de endast balanserar hjulen men inte kontrollerar att de faktiskt är runda.

Så min fråga.

Finns ett någon kompetent gummiverkstad i Stockholmsområdet  som faktiskt kan mäta upp om hjulen är runda? Och om de inte är det,  kan detta balanseras bort eller är det däckbyte som gäller då?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Lowpass
26 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Det är väldigt lätt att se om hjulen är runda.
När de sätts fast på balanseringsmaskinen snurrar de runt, då ser du enkelt om det avviker på något håll.
En okulär kontroll är allt som krävs.

Senast redigerat av Lowpass (26 januari 2016)

i-vtec Do you?
CC72
26 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Varför plockar dom inte bara bort däcket och balanserar fälgen?

Soulman
26 januari 2016 · 1 271 Inlägg

CC72 skrev:
Varför plockar dom inte bara bort däcket och balanserar fälgen?

För att de är slöa slappa och likgiltiga. De har felsökt och tycker inte det finns något att åtgärda.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
26 januari 2016 · 1 271 Inlägg

Lowpass skrev:
Det är väldigt lätt att se om hjulen är runda.
När de sätts fast på balanseringsmaskinen snurrar de runt, då ser du enkelt om det avviker på något håll.
En okulär kontroll är allt som krävs.

Det låter ju enkelt men hur ska man kunna se om det är en avvikelse på någon millimetermillimeter?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Lowpass
26 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Soulman skrev:

Lowpass skrev:
Det är väldigt lätt att se om hjulen är runda.
När de sätts fast på balanseringsmaskinen snurrar de runt, då ser du enkelt om det avviker på något håll.
En okulär kontroll är allt som krävs.

Det låter ju enkelt men hur ska man kunna se om det är en avvikelse på någon millimetermillimeter?

Om det är någon millimetermillimeter har du inga vibrationer

i-vtec Do you?
Muttley
26 januari 2016 ·

Soulman skrev:

CC72 skrev:
Varför plockar dom inte bara bort däcket och balanserar fälgen?

För att de är slöa slappa och likgiltiga. De har felsökt och tycker inte det finns något att åtgärda.

De enda som finns att göra är att byta däcken, om de är balanserade.
Så be dem kränga på nytt.
Vad för bil kör du med?


Vi hade alltid de så på vw passat 2012. Mekanikern slängde alltid bak framhjulen men de blev samma skit fast bak, och de slet betydligt snabbare då de redan var kass.

Soulman
26 januari 2016 · 1 271 Inlägg

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:

CC72 skrev:
Varför plockar dom inte bara bort däcket och balanserar fälgen?

För att de är slöa slappa och likgiltiga. De har felsökt och tycker inte det finns något att åtgärda.

De enda som finns att göra är att byta däcken, om de är balanserade.
Så be dem kränga på nytt.
Vad för bil kör du med?


Vi hade alltid de så på vw passat 2012. Mekanikern slängde alltid bak framhjulen men de blev samma skit fast bak, och de slet betydligt snabbare då de redan var kass.

Kör en 2014 Touareg med luftfjädring. Man förväntar sig en behaglig gång på vägen. Fina verkstaden säger att de har balanserat om hjulen en gång och flyttat framdäcken bak och var inte intresserade av att ta av hjulen igen för att kontrollera om de är runda eller inte.

Jag har lite fler grejer att ta med säljaren så jag lägger till detta också. Dags att kavla upp ärmarna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang