Köpråd: Krockad bil

Evildan
18 februari 2016 ·

matteeee skrev:
Caddy Maxi Life?
http://www.storabilar.se/wp-content/gal … sits-b.jpg

Fyyfaan dom där är hemska...har du kört eller provsetat en sådandär snickarbil?
Riktigt bullrig stötig bastard med skrämmande låg kvalitetskänsla.

Inte ens med påse på huvudet och behövliga hörselskydd skulle du få in mig bakom ratten på ett sådant där elände.
Då är en 15år gammal Ford Transit ett trevligare val. wink

SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2016 · 7 232 Inlägg

stor plats och icke skåpbilsskänsla = suburban !

eller varför inte en navigator ? de finns båda som 7 sitsiga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M123
18 februari 2016 · 962 Inlägg

Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2016 · 7 232 Inlägg

M123 skrev:
Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

det går ju faktiskt att laga en smälld bil så den blir minst lika bra som den var ny ... tvivlar dock på att det brukar bli så när dessa frimor lagar

bättre att satsa på en jänkare som sagt smile gott om plats och bättre komfort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M123
18 februari 2016 · 962 Inlägg

CHEEVA skrev:

M123 skrev:
Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

det går ju faktiskt att laga en smälld bil så den blir minst lika bra som den var ny ... tvivlar dock på att det brukar bli så när dessa frimor lagar

bättre att satsa på en jänkare som sagt smile gott om plats och bättre komfort

Tror jag knappast om man börjar kapa och svetsa får man värmepåverkade zoner som blir härdade och därmed inte absorberar en smäll som sig bör utan skjuter en deformation åt ett annat håll. Som ny kan den då aldrig bli inte ens som en bättre begagnad osmälld bil för oavsett så har den just fått sig en smäll, vad som händer under ytan i matrial är väldigt svårt att upptäcka om än omöjligt men förändringar mot den bil som krocktestats och blivit helbildgodkänd är något som hänt med all säkerhet och den kommer säkerligen att bete sig på ett annat sätt om den nu är med om en krock till. Men ja jänk ska det vara det håller jag med om. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Muttley
18 februari 2016 ·

CHEEVA skrev:

M123 skrev:
Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

det går ju faktiskt att laga en smälld bil så den blir minst lika bra som den var ny ... tvivlar dock på att det brukar bli så när dessa frimor lagar

bättre att satsa på en jänkare som sagt smile gott om plats och bättre komfort

Om ramen är sned så ska den inte ut i trafik hur fin den än ser ut igen.

De blir aldrig lika bra som den var ny när plåt har bockats flera gånger smile

SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2016 · 7 232 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:

M123 skrev:
Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

det går ju faktiskt att laga en smälld bil så den blir minst lika bra som den var ny ... tvivlar dock på att det brukar bli så när dessa frimor lagar

bättre att satsa på en jänkare som sagt smile gott om plats och bättre komfort

Om ramen är sned så ska den inte ut i trafik hur fin den än ser ut igen.

De blir aldrig lika bra som den var ny när plåt har bockats flera gånger smile

Nej är ramen sne så är det ofta skrot... Men skärmar osv kan man ju byta ut till hela grejer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dr_struts
19 februari 2016 · 1 861 Inlägg

Som alla andra säger så _nej_ min älskade SAAB fick gå till skrot efter att fronten vart tryckt av en lastbil säkert möjligt att laga men jag vill inte att en krockad bil finns på vägarna om det så är för min eller nästa persons skull...

Krocksäkerhet är viktigt, har en bil kollisionszoner så ska dom vara intakta annars är bilen skrot.

Som några sagt så finns det ju lite olika kollat på typ suburban eller Ford excursion? borde finnas i 7 sitsig... smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
dsg177
22 februari 2016 · 38 Inlägg

Skulle kolla på en Suburban idag men så var den såld när jag kom fram. Kan någon som äger en sådan göra mig en liten tjänst. Ställa in förarstolen för 180-185cm och sedan mäta avståndet mellan ryggstöden till bakomvarande säte. Från ovankant på ryggstöden. Eller ännu bättre, dra en lodrät linje från ovankant baksida ryggstöd på förarstolen. Sedan mät vågrätt mot baksätets stolsryggs nedersta del.

Kollade på några andra bilar idag. Hade de bara flyttat bak baksätet 15cm eller de med skjutbara stolar, kunnat skjuta bak ytterligare 15cm så hade det nog gått få in 3 på bredden i baksätet. Fattar inte varför man gör skjutbara stolar som ändå inte går att skjuta bak. Något Siennan lärt för länge sedan.

AX3L
22 februari 2016 · 398 Inlägg

CHEEVA skrev:

M123 skrev:
Vill råda till att inte köpa som många andra här. Företag som importerar skadade eller föredetta skadade bilar tycker jag skulle få näringsförbud i tid och evighet som sätter sin girighet framför en bra vara, dvs en fullgod bil. Sen spelar det ingen roll hur rätt och riktigt den är lagad eller inte den är smälld och kommer alltid vara en bil som varit smälld, någonstans finns skarvar, deformationer, spackel etc etc.

det går ju faktiskt att laga en smälld bil så den blir minst lika bra som den var ny ... tvivlar dock på att det brukar bli så när dessa frimor lagar

bättre att satsa på en jänkare som sagt smile gott om plats och bättre komfort

Exakt, ferrari lagade ju Enzon som "tjock steffe" smällde i USA ganska nyligen och den hade jag inte haft några problem att köpa rent principiellt.

En annan fråga är ju hur ekonomin är i en så ovanlig bil. Verkstäder, hur funkar det? Reservdelar? Och så vidare.

Angående alternativa bilar, så kanske Mitsubishi Grandis? Osäker på om den finns med fyrkant dock? Oavsett, så skulle jag pruta på det framför säkerheten för mina barn alla dagar. Köra fast/köra ihjäl familjen.

Och nej, jag tror inte att besiktningen hittar något av värde ens på en stor koll. Men visst, nån slags firma kanske finns som kontrollerar bilen (balkar, airbags osv)?

dsg177
22 februari 2016 · 38 Inlägg

Ekonomin är inte speciellt avgörande. Har inga problem att det kostar mycket.

Finns det inte fler bilar med skenor i golvet som på multivan, viano, etc men som inte har skåpbilskänsla, förutom siennan då..

spillolja
22 februari 2016 · 4 026 Inlägg

Om ni köper en sienna:
tag med hjälp av regnumret reda på mer info via transportstyrelsen
inte bara dom 3 senaste ägarna   utan samtliga dvs. insskannade ägarbyten
ring tidigare ägare för att få en samlad bedömning av bilens skick

har bilen kommit direkt från Usa till sverige utan att mellanlanda i något östatsland  ?

har toyota något i sin servicedatabas som skvallrar om något intressant

sist men inte min Goggla/yahooa på chassinumret  och en carfaxrapport

motorns ganska högra kompression på 10:8  kan göra att den blir med ekonomisk i drift på 98 än 95 oktan bensin

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang