2238
Sök

Nyss köpt Audi A4 1,8T -04 Vitryker trots varmkörd

39 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
Hej hej!
Som rubriken lyder -

Köpt en Audi A4 1,8T årsmodell -04. Problemet är att den vitryker trots att jag har varmkört bilen. En svag bränd lukt uppkommer också.
Bilen köptes på firma och har stått sen tisdags förutom en rekond.

Säljare och mekaniker på firman gjorde klart och tydligt att de har provkört bilen och hävda att inget var fel då. Dom säger att bilen vitryker pga rekond med motortvätt och allt vad det innebär.

Jag tänkte typ dålig topplockspackning men den överhettar inte och det är inte speciellt mycket rök.

Nån som har nån idé om vad det kan vara. Är det bara rekonden?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Viktor

157 Inlägg
3 mars 2016
Hur mycket ryker det? Har du kollat om det försvinner kylarvätska? Kolla om turbon läcker olja.

2 751 Inlägg
3 mars 2016
Du har väl garanti om du köpt på firma? bara till o lämna tillbaka o be dem fixa

Who Djaa bless no man curse

39 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
Errorist skrev:
Hur mycket ryker det? Har du kollat om det försvinner kylarvätska? Kolla om turbon läcker olja.

Har inte nån nivå att jämföra med, köpte den ikväll. Ska kolla imorgon bitti.

Hur kollar jag om turbon drar olja? Röken är inte blå men kan det vara oljerök ändå?

Jag fick tips av en släkting att ta av locket till expansionskärlet och se om det kokar över när den blir varm. Det typ "vällde" över jättelite men inte så att det bubbla så att det ser ut som att det kokar och det var inte speciellt mycket som hamnade brevid. Det liksom pulserade då och då
Senast redigerat av vikt0rbj (3 mars 2016)

39 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
DasAuto skrev:
Du har väl garanti om du köpt på firma? bara till o lämna tillbaka o be dem fixa

Garantin gäller inte motorfel men dom var beredda att hjälpa till om det uppstod något fel. Vad man nu menar med det

2 751 Inlägg
3 mars 2016
vikt0rbj skrev:
DasAuto skrev:

Garantin gäller inte motorfel men dom var beredda att hjälpa till om det uppstod något fel. Vad man nu menar med det

Om du köper en bil av en bilfirma så har du väl ändå 6 månaders garanti? Ifall något skulle gå sönder under den tiden. De kan ju inte sälja en bil sen går den sönder 3-4 dagar senare och du får stå för allt?

2 751 Inlägg
3 mars 2016
Tänker specifikt på reklamation.

Reklamation Om du har upptäckt att den nyköpta bilen har ett fel eller misstänker att den har det, ska du kontakta företaget och framföra klagomål (reklamera). Du måste klaga inom skälig tid, det vill säga så snart som du har möjlighet, från det att du upptäckte felet eller borde ha upptäckt det. En reklamation som sker inom två månader efter det att man märkt felet ska enligt konsumentköplagen alltid anses ha lämnats i rätt tid. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/k … C3iT3.dpuf

39 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
DasAuto skrev:
Tänker specifikt på reklamation.

Reklamation Om du har upptäckt att den nyköpta bilen har ett fel eller misstänker att den har det, ska du kontakta företaget och framföra klagomål (reklamera). Du måste klaga inom skälig tid, det vill säga så snart som du har möjlighet, från det att du upptäckte felet eller borde ha upptäckt det. En reklamation som sker inom två månader efter det att man märkt felet ska enligt konsumentköplagen alltid anses ha lämnats i rätt tid. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/k … C3iT3.dpuf

Jaha åh fan visste inte det. Tack!

2 413 Inlägg
3 mars 2016
Vitryker alltid lite på vintern också tack vare kylan. Dock rekommenderar jag att hålla stenkoll på vätskenivån och minskar det så måste du kontakta säljaren omgående.

6 620 Inlägg
3 mars 2016
Hej!
Låter misstänkt när du säger att vattnet rinner över kanten på expansionkärlet. Det ska det enligt mig inte göra om allt står rätt till.
Vit rök kommer antagligen från vatten i avgaserna. Att skylla på rekonditioneringen verkar ju inte klokt. Vad skulle det kunna var som de gjort som får bilmotrn att ryka... Nej! Allt lutar åt en trasig topplockspackning.

39 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
Tack för hjälpsamma svar! 

Idag provade igen att låta bilen bli varm utan locket på expansionskärlet på. Det pumpade inte över som gårdagen. Var skillnaden bara att jag hade kört bilen innan jag provade igår men inte idag? Struntsamma samma sak hände inte iallafalll.
Körde bilen typ 10 efter att blivit varm på tomgång, kom en bit klev ur och konstaterade att det rök nog lika mycket som igår. Fick lite smått panik och var beredd att ringa försäljaren. Men i sista stund tänkte jag att jag kör en rejäl bit med den och kollar igen. Det regnar ändå ute osv. Körde kanske 40 min och kollade igen. Det var klart bättre men viss antydan till vitrök kommer ut på tomgång och vid gaspådrag men tyckte ändå att okej bilen är ändå 12 år så lite får man väl leva med?

Åkte till en audi verkstad idag och snackade lite. Jag förklarar att jag oroar mig för dålig topplockspackning och gav så mycket detalj jag kunde om mina prov åk. Han sa att på dom 10 år han har arbetat med audi så har han inte en enda gång bytt topplockspackning på den här motorn eller ens hört talas om det. Så slutsatsen är att antingen har jag sjukt mycket otur procentuellt sett eller så är det något annat fel.
Han lugnade mig och sa att jag har gjort ett bra köp och hans 2 söner kör likadana bilar.
Men jag konstaterade ändå i morse att vätskenivån var lite låg. Lägre än i bokaffären, så jag fick den uppfylld utan kostnad och åkte iväg med tipset att köra en ordenligt reva i helgen och hålla koll på nivån.

Min teori är att någonstans läcker det lite, därav svag bränd lukt vid inbromsningar.

Vad tror ni? Tacksam för vilket svar som helst.

Mvh Viktor

39 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Att det "kokar över" med öppet expansionskärl är inget fel utan snarare troligt. Jag säger att det mesta pekar på att felet med bilen är: inget!

Nej det känns som att jag oroar mig i onödan. Känns för bra för att vara sant liksom haha!

Vettemannen
4 mars 2016
vikt0rbj skrev:

Idag provade igen att låta bilen bli varm utan locket på expansionskärlet på. Det pumpade inte över som gårdagen. Var skillnaden bara att jag hade kört bilen innan jag provade igår men inte idag? Struntsamma samma sak hände inte iallafalll.
Körde bilen typ 10 efter att blivit varm på tomgång, kom en bit klev ur och konstaterade att det rök nog lika mycket som igår. Fick lite smått panik och var beredd att ringa försäljaren. Men i sista stund tänkte jag att jag kör en rejäl bit med den och kollar igen. Det regnar ändå ute osv. Körde kanske 40 min och kollade igen. Det var klart bättre men viss antydan till vitrök kommer ut på tomgång och vid gaspådrag men tyckte ändå att okej bilen är ändå 12 år så lite får man väl leva med?

Åkte till en audi verkstad idag och snackade lite. Jag förklarar att jag oroar mig för dålig topplockspackning och gav så mycket detalj jag kunde om mina prov åk. Han sa att på dom 10 år han har arbetat med audi så har han inte en enda gång bytt topplockspackning på den här motorn eller ens hört talas om det. Så slutsatsen är att antingen har jag sjukt mycket otur procentuellt sett eller så är det något annat fel.
Han lugnade mig och sa att jag har gjort ett bra köp och hans 2 söner kör likadana bilar.
Men jag konstaterade ändå i morse att vätskenivån var lite låg. Lägre än i bokaffären, så jag fick den uppfylld utan kostnad och åkte iväg med tipset att köra en ordenligt reva i helgen och hålla koll på nivån.

Min teori är att någonstans läcker det lite, därav svag bränd lukt vid inbromsningar.

Mvh Viktor

Vad menar du med detta?

/Benny

Forummoderator
26 568 Inlägg
4 mars 2016
Vettemannen skrev:
vikt0rbj skrev:

Mvh Viktor

Vad menar du med detta?

/Benny

Låt mig gissa; autocorrekt i en telefonjävel?

Förlåt men den förklaringen börjar jag personligen lessna på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Vettemannen
4 mars 2016
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
vikt0rbj skrev:

Mvh Viktor

Vad menar du med detta?

/Benny

Kanske kan det vara så. Jag är också less på sånt, men går inte det att stänga av så att det som man skriver blir publicerat och inget annat?

/Benny

39 Inlägg
5 mars 2016
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Mack skrev:
Vettemannen skrev:

Vad menar du med detta?

/Benny

Kanske kan det vara så. Jag är också less på sånt, men går inte det att stänga av så att det som man skriver blir publicerat och inget annat?

/Benny

Eh, wops. Tyvärr var det en autocorrect det ska naturligtvis vara BILaffären. Klantigt av mig sorry

Sök