vikt0rbj skrev:
Tack för hjälpsamma svar!
Idag provade igen att låta bilen bli varm utan locket på expansionskärlet på. Det pumpade inte över som gårdagen. Var skillnaden bara att jag hade kört bilen innan jag provade igår men inte idag? Struntsamma samma sak hände inte iallafalll.
Körde bilen typ 10 efter att blivit varm på tomgång, kom en bit klev ur och konstaterade att det rök nog lika mycket som igår. Fick lite smått panik och var beredd att ringa försäljaren. Men i sista stund tänkte jag att jag kör en rejäl bit med den och kollar igen. Det regnar ändå ute osv. Körde kanske 40 min och kollade igen. Det var klart bättre men viss antydan till vitrök kommer ut på tomgång och vid gaspådrag men tyckte ändå att okej bilen är ändå 12 år så lite får man väl leva med?
Åkte till en audi verkstad idag och snackade lite. Jag förklarar att jag oroar mig för dålig topplockspackning och gav så mycket detalj jag kunde om mina prov åk. Han sa att på dom 10 år han har arbetat med audi så har han inte en enda gång bytt topplockspackning på den här motorn eller ens hört talas om det. Så slutsatsen är att antingen har jag sjukt mycket otur procentuellt sett eller så är det något annat fel.
Han lugnade mig och sa att jag har gjort ett bra köp och hans 2 söner kör likadana bilar.
Men jag konstaterade ändå i morse att vätskenivån var lite låg.
Lägre än i bokaffären, så jag fick den uppfylld utan kostnad och åkte iväg med tipset att köra en ordenligt reva i helgen och hålla koll på nivån.
Min teori är att någonstans läcker det lite, därav svag bränd lukt vid inbromsningar.
Vad tror ni? Tacksam för vilket svar som helst.
Mvh Viktor