Problem med misständningar på laddtryck.

zovix Maskinbefäl
28 mars 2016 · 1 038 Inlägg

Hej

Jag har en trimmad Audi A4, b5 med AEB motorn som misständer på laddtryck. Motorn går på E85 har 390cc @ 3bar injektorer och K04 aggregat högflödes grenrör och spjällhus från en AJB (1,8Ts) kör 4 bars btr

Jag fick efter ett tag problem med att motorn börjar missa när landdet kommer vid ca 0,6-0,7 bar. Jag laddar 1,2 normalt.

Jag misstänkte från början att det var soppabrist och vid en närmare kontroll var kontakten till soppapumpen jävligt ärgig och jag hade dessutom felkod på soppamätaren, short to plus intermetent. Inga felkoder på motorn(!)

Sagt och gjort åkte och handlade mig en Bosch 044 motorsportpump och den monterades i tanken och jag moddade en tankarnatur från en A6:a så jag böt både kontakter och kabel, skarvade med originalhärva under baksätet. Ut och provkörde och bilen gick inte bättre....

Beslöt mig för att kolla stiften och de ser hyggliga ut men det finns en liten vit beläggning på dem. Fick en ingivelse att ta fyra stift och knacka in elektrodavståndet lite ovetenskapligt - bilen går märkbart MYCKET bättre! Stiften är NGK Platina-R

Nu till frågan,
Har jag för klen tändning, fel stift eller borde jag borra djupare i motorn med komporov etc? Alla fyra stiften är lika "slitna" om man så vill. Eller är jag helt fel ute och det är ett bränsleproblem ändå...? Motorn felkodar inte och är besiktigad med perfekta avgasvärden för en vecka sedan.... Stiften har gått ca 600mil

Känner jag behöver lite tips från någon guru...

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
tekniknissen1
30 mars 2016 · 866 Inlägg

Av erfarenhet så funkar platina sämre vid laddtryck en med flat elektrod. Nu är jag inte någon som helst någon stor erfarenhet av vag motorer men har för mig att spolarna är svaga på vissa modeller. Här är säkert någon som har bättre kol på det en jag. Resister stift  inte helt hundra med högre ladd och etanol då det är svårare för gnistan att hoppa över. prova med ett stift som har flat elektrod som är motsvarand. I verkstan är lösningen på allt BCP7ES lol

Allx
31 mars 2016 · 321 Inlägg

Börja med en bredbandslambda. Byta bränsle, spridare och pump utan att veta vad som händer i motorn är en dålig ide.

EViLution!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang