Dags att byta olja?

bapelsin
4 april 2016 · 9 Inlägg

Tjena!

Detta är förmodligen en väldigt dum fråga, men jag köpte nyss min första bil för 2 veckor sedan och kan väldigt lite inom området.

Displayen på min Volvo S60 visar att det är dags för "regular service". Men vad exakt innebär detta? Handlar det enbart om olja och oljefilter?

Jag antar att det är tänkt att man ska lämna in bilen på en "auktoriserad" Volvoverkstad eller dylikt så att de kan avaktivera varningsmeddelandet. Dock antar jag att det kostar en del att göra detta och att det kanske inte är så svårt att göra det själv? Kollat runt lite på hur man gör och det som skrämmer mig lite är bytet av oljefiltret som kräver ett speciellt verktyg.

Sedan undrar jag om det ens är nödvändigt att göra än? Min olja har ungefär samma färg som coca cola, så den är inte svart än.

Tack på förhand. smile

Meaganeowner
4 april 2016 · 2 250 Inlägg

Ja inte vet jag vad förre ägaren skvimpade i för olja. Vet du?

Jag byter alltid alla vätskor i nyköpt beg bil, förutom spolarvätskan, när jag köper en bil som jag inte känner till.

Ja, jesses. Skrämmande verktyg! Vad var det egentligen som skrämde dig? Utseendet, färgen eller möjligheten att få lite olja på fingrarna?
Gissar att du framöver genom livet, kommer att behöva bekanta dig med värre saker.

bapelsin
4 april 2016 · 9 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja inte vet jag vad förre ägaren skvimpade i för olja. Vet du?

Jag byter alltid alla vätskor i nyköpt beg bil, förutom spolarvätskan, när jag köper en bil som jag inte känner till.

Ja, jesses. Skrämmande verktyg! Vad var det egentligen som skrämde dig? Utseendet, färgen eller möjligheten att få lite olja på fingrarna?
Gissar att du framöver genom livet, kommer att behöva bekanta dig med värre saker.

Tackar för det oerhört utförliga svaret... roll

Bassiehof
4 april 2016 · 1 777 Inlägg

Du skriver inte årsmodell men jag antar att det är en äldre bil du köpt. Så här släcker du servicemeddelandet själv:

Så här gör ska du göra.

1:Tändning AV
2:Håll inne knappen för nollställning av trippmätaren
3:Vrid på tändningen läge II
4:Vänta tills varningstriangeln blinkar, efter tre stycken (VIKTIGT!) blinkningar ska du släppa trippstaven och du hör ett ''pling''
5:Tändning av
6:Tändläge II igen, kolla dina ''Meddelanden'' Står det inga nya meddelanden har du lyckats!

Om du är rädd för lite motorolja antar jag att du inte vet vad du har att vänta dig av det motsatta könets vätskor. När du köper ett oljefilter på Biltema kan du passa på att köpa ett lämpligt verktyg för att lossa oljefiltret från bilen.  I värsta fall kan du köra en mejsel igenom om den är av plåt.

Senast redigerat av Bassiehof (4 april 2016)

Brådhis * Voff voff *
4 april 2016 · 10 320 Inlägg

ehedman skrev:
Rörtång modell större alternativt köra genom en skruvmejsel och på så vis få loss det.

När du märkt vilket jobb det är att försöka lossa gamla filtret så tänk på det när du monterar det nya - dra inte(!) åt det för hårt.

Jag brukar dutta på lite olja på o-ringen innan, vissa gör de och andra inte.

STOPP! Gör ABSOLUT INTE på detta vis på en S60. Filtret är av insatstyp och man lossar filterhållaren med ett speciellt verktyg:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … rtId=20323

Till trådskaparen: Det är plättlätt att byta oljefilter med det här verktyget. Lossa filterhållaren, plocka ur filtret, tryck dit det nya i hållaren (passar bara på ett sätt), byt gummipackningen till hållaren (passar bara på ett sätt), skruva tillbaka filterhållaren (med verktyget), klar! smile

//Brådhis

EDIT: Detta gäller bensinare... Är det en diesel tar man filterhållaren med en 32mm hylsa om jag minns rätt.

Senast redigerat av Brådhis (4 april 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
4 april 2016 · 4 412 Inlägg

han skriver ju att han köpt en S60..du måste ha en spec,"kopp" för att ta bort locket till oljefiltret,ett plast lock..filtret byter du underifrån..ang,servicmeddelandet så kan du inte släcka den själv,men många här/din granne kanske/har en läsare för det,olja på o-ringen är ett måste som "ehedman" säger. skriv i din press var du bor så är det mycket enklare för oss,tex, att släcka din servicemeddelade.

Senast redigerat av zzr94092 (4 april 2016)

zzr94092
4 april 2016 · 4 412 Inlägg

såg nu att "Brådhis" han före

Brådhis * Voff voff *
4 april 2016 · 10 320 Inlägg

zzr94092 skrev:
han skriver ju att han köpt en S60..du måste ha en spec,"kopp" för att ta bort locket till oljefiltret,ett plast lock..filtret byter du underifrån..ang,servicmeddelandet så kan du inte släcka den själv,men många här/din granne kanske/har en läsare för det,olja på o-ringen är ett måste som "ehedman" säger. skriv i din press var du bor så är det mycket enklare för oss,tex, att släcka din servicemeddelade.

Går faktiskt utmärkt att släcka servicelampan själv, utan dator, på en S60. Är beskrivet tidigare i tråden hur man gör. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ehedman
4 april 2016 · 1 966 Inlägg

Ah, mitt fel. Jag tog för givet att det var en bil med konventionellt oljefilter. Ibland läser man inte trådstarten så noga. Tog bort min kommentar då den var överflödig.

bapelsin
4 april 2016 · 9 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du skriver inte årsmodell men jag antar att det är en äldre bil du köpt. Så här släcker du servicemeddelandet själv:

Så här gör ska du göra.

1:Tändning AV
2:Håll inne knappen för nollställning av trippmätaren
3:Vrid på tändningen läge II
4:Vänta tills varningstriangeln blinkar, efter tre stycken (VIKTIGT!) blinkningar ska du släppa trippstaven och du hör ett ''pling''
5:Tändning av
6:Tändläge II igen, kolla dina ''Meddelanden'' Står det inga nya meddelanden har du lyckats!

Om du är rädd för lite motorolja antar jag att du inte vet vad du har att vänta dig av det motsatta könets vätskor. När du köper ett oljefilter på Biltema kan du passa på att köpa ett lämpligt verktyg för att lossa oljefiltret från bilen.  I värsta fall kan du köra en mejsel igenom om den är av plåt.

Tacakar så mycket för beskrivningen smile
Nej, självfallet är jag inte rädd att få motorolja på mig, utan det är väl snarare att jag inte vill sabba något på bilen. Har ingen aning om vad som kan gå snett när man byter oljefilter eller olja. Dessutom är jag på halvt resande fot i Nya Zeeland och har varken tillgång till garage eller verktyg (därav anledningen till tvekan).

Av dessa ovanstående anledningar hade jag helst sluppit göra det, om det nu inte är nödvändigt för tillfället. Jag ska inte ha bilen speciellt länge heller.

Senast redigerat av bapelsin (4 april 2016)

bapelsin
4 april 2016 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:

ehedman skrev:
Rörtång modell större alternativt köra genom en skruvmejsel och på så vis få loss det.

När du märkt vilket jobb det är att försöka lossa gamla filtret så tänk på det när du monterar det nya - dra inte(!) åt det för hårt.

Jag brukar dutta på lite olja på o-ringen innan, vissa gör de och andra inte.

STOPP! Gör ABSOLUT INTE på detta vis på en S60. Filtret är av insatstyp och man lossar filterhållaren med ett speciellt verktyg:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … rtId=20323

Till trådskaparen: Det är plättlätt att byta oljefilter med det här verktyget. Lossa filterhållaren, plocka ur filtret, tryck dit det nya i hållaren (passar bara på ett sätt), byt gummipackningen till hållaren (passar bara på ett sätt), skruva tillbaka filterhållaren (med verktyget), klar! smile

//Brådhis

EDIT: Detta gäller bensinare... Är det en diesel tar man filterhållaren med en 32mm hylsa om jag minns rätt.

Tack för beskrivningen! smile
Ska se om jag kan få tag på en sådan kåpa.
Bor i ett ganska litet samhälle i ett land där biltema inte existerar, hehe.

bapelsin
4 april 2016 · 9 Inlägg

zzr94092 skrev:
han skriver ju att han köpt en S60..du måste ha en spec,"kopp" för att ta bort locket till oljefiltret,ett plast lock..filtret byter du underifrån..ang,servicmeddelandet så kan du inte släcka den själv,men många här/din granne kanske/har en läsare för det,olja på o-ringen är ett måste som "ehedman" säger. skriv i din press var du bor så är det mycket enklare för oss,tex, att släcka din servicemeddelade.

Okej tack smile

Bor i Queenstown i Nya Zeeland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang