Polera bort röktonade framlyktor?

NiKeMaN Entreprenör
30 oktober 2012 · 1 286 Inlägg

Du kommer aldrig kunna rädda dina framljus. Bara att köpa nya lyktinsatser.
Du kan inte våtslipa framljusen på S60/V70 då dom kommer att bli galet fula.

// Niklas Johansson
Fakhro
30 oktober 2012 · 139 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Du kommer aldrig kunna rädda dina framljus. Bara att köpa nya lyktinsatser.
Du kan inte våtslipa framljusen på S60/V70 då dom kommer att bli galet fula.

Jo detta verkar ju funka!

http://www.hova.com/borttagningsmedel-t … -4319.aspx

BMW F15 "Dark night" (2023)
F4S4N CAD-konstruktör
30 oktober 2012 · 1 392 Inlägg

Momoo skrev:

F4S4N skrev:
http://www.hova.com/borttagningsmedel-toningsspray-p-7853-c-4319.aspx

Spraya på, torka av. Den löser upp lacken. Fungerar även med vanlig aceton.

Det går att göra jobbet på plats. Se bara till att du maskerar noga runt om och att du inte spiller. Det är lätt att lacken blir matt annars.

Både för plast o glas?

Ja.

Dock beror detta på vad för färg som används. Men man får väl förutsätta att det är en vanlig enkomponentsfärg som använts vid toningen.

På min bil använde jag vanlig aceton (Gripen) som finns att köpa i vilken mataffär som helst. Fungerade hur bra som helst men det tog en stund att få det helt rent. Du kan se under mina albumbilder hur det ser ut efter rengöringen. Dom lyktorna var väldigt mörka innan, nästan svarta.

I värsta fall så går det, som tidigare nämnt, att slipa glasen med mycket fint papper och sedan köra rubbing och polish.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
NiKeMaN Entreprenör
30 oktober 2012 · 1 286 Inlägg

Momoo skrev:

NiKeMaN skrev:
Du kommer aldrig kunna rädda dina framljus. Bara att köpa nya lyktinsatser.
Du kan inte våtslipa framljusen på S60/V70 då dom kommer att bli galet fula.

Jo detta verkar ju funka!

http://www.hova.com/borttagningsmedel-t … -4319.aspx

Jasså. Jamen då testar du då. Kom ihåg efteråt sen vem det var som sa att det INTE skulle fungera.

Kanske får du bort färgen. Men du kommer att få en oerhört matt och repig och ful yta på dina framljus.

// Niklas Johansson
F4S4N CAD-konstruktör
30 oktober 2012 · 1 392 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Momoo skrev:

NiKeMaN skrev:
Du kommer aldrig kunna rädda dina framljus. Bara att köpa nya lyktinsatser.
Du kan inte våtslipa framljusen på S60/V70 då dom kommer att bli galet fula.

Jo detta verkar ju funka!

http://www.hova.com/borttagningsmedel-t … -4319.aspx

Jasså. Jamen då testar du då. Kom ihåg efteråt sen vem det var som sa att det INTE skulle fungera.

Kanske får du bort färgen. Men du kommer att få en oerhört matt och repig och ful yta på dina framljus.

Varför skulle dom bli repiga?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Fakhro
30 oktober 2012 · 139 Inlägg

F4S4N skrev:

Momoo skrev:

F4S4N skrev:
http://www.hova.com/borttagningsmedel-toningsspray-p-7853-c-4319.aspx

Spraya på, torka av. Den löser upp lacken. Fungerar även med vanlig aceton.

Det går att göra jobbet på plats. Se bara till att du maskerar noga runt om och att du inte spiller. Det är lätt att lacken blir matt annars.

Både för plast o glas?

Ja.

Dock beror detta på vad för färg som används. Men man får väl förutsätta att det är en vanlig enkomponentsfärg som använts vid toningen.

På min bil använde jag vanlig aceton (Gripen) som finns att köpa i vilken mataffär som helst. Fungerade hur bra som helst men det tog en stund att få det helt rent. Du kan se under mina albumbilder hur det ser ut efter rengöringen. Dom lyktorna var väldigt mörka innan, nästan svarta.

I värsta fall så går det, som tidigare nämnt, att slipa glasen med mycket fint papper och sedan köra rubbing och polish.

Men slipa du och polera?
Räcker det inte med att spraya över sedan dra av med en trasa?
Och på vilka va det du polera? Fram eller baklyktor?

BMW F15 "Dark night" (2023)
F4S4N CAD-konstruktör
31 oktober 2012 · 1 392 Inlägg

Momoo skrev:

F4S4N skrev:

Momoo skrev:

Både för plast o glas?

Ja.

Dock beror detta på vad för färg som används. Men man får väl förutsätta att det är en vanlig enkomponentsfärg som använts vid toningen.

På min bil använde jag vanlig aceton (Gripen) som finns att köpa i vilken mataffär som helst. Fungerade hur bra som helst men det tog en stund att få det helt rent. Du kan se under mina albumbilder hur det ser ut efter rengöringen. Dom lyktorna var väldigt mörka innan, nästan svarta.

I värsta fall så går det, som tidigare nämnt, att slipa glasen med mycket fint papper och sedan köra rubbing och polish.

Men slipa du och polera?
Räcker det inte med att spraya över sedan dra av med en trasa?
Och på vilka va det du polera? Fram eller baklyktor?

Nej jag slipade inte. Jag använde bara aceton. Sedan putsade jag upp dom med lite poleringsmedel bara.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
NiKeMaN Entreprenör
31 oktober 2012 · 1 286 Inlägg

Ni har inte samma framljus.
F4s4n har glasframljus på gamla modellen S60 medan Momo har S60 LCI och då har plastglasen....

// Niklas Johansson
airam
9 april 2016 · 390 Inlägg

Sjukt gammal tråd men jäkligt underhållande att detta är min gamla bil och det sitter skyddsfilm på lyktorna som var röktonad.
Bra råd han fick, du måste köpa nya osv. Haha väldigt underhållande smile Hoppas han kunde polera upp den gamla skyddsfilmen wink
Hamnade här pga att jag ska köpa skyddsfilm till min nuvarande bil men den tillverkaren finns inte kvar.
Funderar på att köpa från VN Vinyls, någon som har erfarenhet av den?

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
Cupra_
9 april 2016 ·

Ja jag har köpt både deras röktonade och deras klara/ofärgade.

Båda fungerar bra men den lite dyrare av deras är tjockare.
Den är lättare att forma och det är mindre risk att få bubblor på den. Jag hade den klara hela vintern nu då jag bytte strålkastare i höstas, har fungerat bra faktiskt.

Senast redigerat av Deception (9 april 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang