Köp råd

Maxxa333
17 maj 2016 · 23 Inlägg

Tjenare!


Ska nu köpa min första bil, vid behov att ta mig frammåt från a-b men samtidigt vill jag ha en bil som jag kan vara stolt över och tycka den ser bra ut och ingen rishög!
Ska helst vara bränsle snål 0.7/L ~  i med kommer köra 20 mil i veckan ibland (distans förhållande)

Har funderat över en BMW 316-318 is men brukar vara att dom är dyra i drift, skatten och förstärkning??
Eller
En Saab 93 men problemet med dom är att dom är verkligen inte bränsle snåla men de äe mycket bil för pengarna och turbon lockar lite i bilen big_smile men ekonomisk set så är de inte värt de!

Min budget ligger upp till ca 25laxar och skulle behöva hjälp!

Squidspeed #GoodToBeBad
17 maj 2016 · 856 Inlägg

Detta är vad du behöver:
https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9 … 21&w=2

Ja, den kommer kosta mer än en 316 i skatt och försäkring. Ja, den kommer dra BETYDLIGT mer än en 316, framförallt så som jag gissar att du kommer köra. Men vill du verkligen gasa järnet i en 316, och sen få stå på verkstad för att nåt (inget) funkar efter ett par hundra mil?

Det finns flera 9-3 Aeros av den karossen inom en timmes köravstånd från dig, som verkar vettiga. Många är dessutom billigare än den jag länkade till. Har du runt 25k att lägga kan du alltid spara en del för att ha bättre buffert varje månad gällande försäkringsbiten eller för soppan.

Alternativt satsar du på en 9-3SS av nyare kaross. De är generellt mindre problem med, men ligger snäppet högre i pris, och du får "nöja dig" med en 1.8T/2.0T på 150/175hk. Har en 9-3SS själv som brukis, och nog för att de inte är några raketer, men det är inte världens slöaste bilar heller. Det går att chippa upp de till Aero-effekt (BSR i Växjö = 3995kr) och då får du en snik-Aero men med billigare skatt/försäkring. Ex. denna:
https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_ … 21&w=2

Senast redigerat av Squidspeed (17 maj 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2016 · 17 466 Inlägg

Bmw hade jag nog inte köpt. Det beror nog mest på att alla tror/tänker olika.
Saab är utan tvekan prisvärda så inget dumt val.

Kom och tänka på Volvo S40/V40 mk2. En 2.0T rör på sig och jag har kört mina sådana på under 0.7 l/mil. Går att chippa. Nackdelar är väl att det är rätt trånga bilar och straffa in en barnvagn är svårt eller omöjligt. Fast du kanske inte hade tänkt dig det på några år :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
18 maj 2016 · 4 250 Inlägg

tycker du ska absolut kolla på bmw. (här kommer en bmw fanatiker) sa du 318is? dom håller mycket bättre än saab iaf och säkert bättre än en s40. Mycket roligare att köra och se på skulle jag tycka.  finns annars e36-e46 328-330 som du får väldigt mycket bil för pengarna. Saabarna har sitt rykte med dåliga turbos-vevhus? olje läckage-växellodor. vill inte skapa krig här nu men så är det:) du kommer inte få dom problemen med en bmw. kommer ta längre tid att paja en växellåda som sitter i en 328 och så har dom ingen turbo.

mvh

Squidspeed #GoodToBeBad
18 maj 2016 · 856 Inlägg

Nä, men de har vanos - det mest pålitliga som har sitt ursprung i Bayern.. wink Förlåt, kunde inte hålla mig! ^^

Kikade lite på E46 (i utbilldningssyfte!) nu - de verkar ha gått ner bra i pris! Sen kan man alltid dividera om vad anledningen till det är men.. Fan vet om du ska satsa på en 328-330 för upp till 25k dock, men 325:an verkar ju finnas en del okej exemplar av i den prisklassen..

Senast redigerat av Squidspeed (18 maj 2016)

Maxxa333
25 maj 2016 · 23 Inlägg

Känns nästan som Saab är bra bil! Helt klart men vill ha ner kostnaden på sopan så känns de inte så bra väl O köpa en bil med turbo i med 150+ hästar, blir lätt att man är tung på foten om jag känner mig själv rätt😂

Men hur ligger de till med bränslet? Drar en 318 mycket (Svenne körning) räknar vi ifrån då, buskör får man räkna med högre kostnad men tänkte räkna ifrån lugn körning, längre sträckor.
Vad brukar dom ligga skatt? Är dom höga jämfört med andra modeller?

Eller vad sägs som en Audi A3 småbilen? Inte mkt liter milen eller skatt,försäkring kan jag tänka mig!
Någon erfaren Audi älskare som kan hjälpa till här?

Skulle behöva hjälp av en erfaren BMW/bil älskare i detta fallet!
Med vänlig hälsning, max

Senast redigerat av Maxxa333 (25 maj 2016)

Maxxa333
25 maj 2016 · 23 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bmw hade jag nog inte köpt. Det beror nog mest på att alla tror/tänker olika.
Saab är utan tvekan prisvärda så inget dumt val.

Kom och tänka på Volvo S40/V40 mk2. En 2.0T rör på sig och jag har kört mina sådana på under 0.7 l/mil. Går att chippa. Nackdelar är väl att det är rätt trånga bilar och straffa in en barnvagn är svårt eller omöjligt. Fast du kanske inte hade tänkt dig det på några år :-)

Om man får fråga, varför inte BMW?smile

Jokabsson
25 maj 2016 · 1 175 Inlägg

Saab 9-3 är en bra bil men jag hade absolut försökt hitta en fin av nyare generationen 03->
De äldre saabarna är inte lika driftsäkra och mycket vingliga (ingen sportbilskänsla alls).

Audi A3 är riktigt mysig! Jag gillar utseendet på de gamla då de ser lite tuffa ut och med 1.8t motorn är den både snål och snabb! Min Saab 9-3 05a drog dock ungefär lika mycket som min 1.8t Audi så om du uppskattar en större bil så är det Saaben du ska välja (då helst kombi eftersom sedan kaross är hopplös att lasta i). Annars känns Audin mycket mer gediget byggd redan på den tiden och hade jag fått välja mellan att köpa någon av de två igen så hade jag inte tvekat på Audin!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2016 · 17 466 Inlägg

Maxxa333 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bmw hade jag nog inte köpt. Det beror nog mest på att alla tror/tänker olika.
Saab är utan tvekan prisvärda så inget dumt val.

Kom och tänka på Volvo S40/V40 mk2. En 2.0T rör på sig och jag har kört mina sådana på under 0.7 l/mil. Går att chippa. Nackdelar är väl att det är rätt trånga bilar och straffa in en barnvagn är svårt eller omöjligt. Fast du kanske inte hade tänkt dig det på några år :-)

Om man får fråga, varför inte BMW?smile

BMW och ungdomar... De kan var rätt hårt körda och kanske tveksamt med service ibland. Upplever lite svajig kvalitet på dessa. I synnerhet i den prisklassen. Haft ett gäng genom åren. Den sista, en 523iA -98, med 34000 mil på mätaren var extremt välskött. Den rullade på. Termostathuset fick givetvis bytas en gång. Till sist kokade den tyvärr sönder.

Tittade på en nyare -men långmilad- 740d för 2 år sedan. När monsterdieseln startade så varvade jag försiktigt. Säljaren blev MYCKET orolig! Tack & hej där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JohnMayLives Avstängd
26 maj 2016 · 642 Inlägg

Om valet står mellan Saab och BMW så är valet en "no brainer", iaf i den prisklass du nämner. En välskött BMW i den prisklassen rasar inte, och är ett tryggare val än Saab. Kika på bilar vilka annonseras för uppåt 40', pruta skall man alltid, sen hur mycket man lyckas pruta är en annan sak, men i slutändan kan 3-4 tusenlappar mer kanske köpa dig en betydligt bättre/fräschare/nyare bil än du tänkt från början? Har märkt att det finns de som "talar illa" om BMW här, eller det kanske beror på nåt annat som avundsjuka eller helt enkelt att man bestämt sig för att BMW är en dålig bil oavsett vad? Jag vet inte. Kika även på mindre japanska bilar, Honda tex brukar ha driftsäkra o relativt körglada modeller.

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
torpis Forummoderator
26 maj 2016 · 10 572 Inlägg

1§ Innan du startar en ny tråd eller skriver ett inlägg.
Sök! Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang