2316
Sök

Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -02

10 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
Hej!

Tänkte skicka in min bil för reparation men vill ta reda på om det är turbon eller topplocket som är trasigt. Hur kan jag kontrollera detta på bästa sätt? Var precis ute och skulle kolla turbon men vart osäker på vart den var, men jag tror jag hittade den.

Problemet var ju att det inte var så lätt att kolla ifall turbon var trasig, läste att man skulle ta loss insug slangen och kolla därifrån ifall den är trasig men jag kommer inte åt den ifall jag lossar på andra saker, kommer inte heller kunna se in.

Finns det något sätt att kolla ifall topplocket har gått? Kan ju utesluta det andra för att hitta felet. Läste att man kunde lukta från expansionskärlet ifall det luktar avgaser därifrån, men vill helst inte dra igång bilen ifall turbon är trasigt men det kanske inte spelar någon roll att låta bilen stå på tomgång?

Mvh
Olle24

7 281 Inlägg
4 juli 2016
Varför tror du att nåt av dom är trasigt ?

10 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
Enorm vitrök kommer ut ur avgasröret + att bilen tappade kraft när jag körde med den. Det jag har läst om detta är att antingen har topplocket gått iom vitrök eller att det kan vara turbon som har gått.

Fanns förövrigt vatten kvar i expansionskärlet ifall det kan underlätta felsökningen. Dock var den inte vid sträcket där den ska vara, har sjunkit lite men då har bilen stött i över ett halvår.

7 281 Inlägg
4 juli 2016
Kör ett kompprov så ser du ifall någon cylinder avviker.
Däremot är det standard med turboras på dessa bilar

5 861 Inlägg
4 juli 2016
Garrett-turbona i dessa är ju kända som 15000mila-turbo av en anledning wink

Hittar du inte ens turbon/osäker om det är turbon du hittat så skulle jag personligen låta verkstaden felsöka då du skriver att du ska ska lämna in den på verkstad för reparation.

10 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
Jag är dock ganska snål av mig(har tyvärr inte så mycket pengar). Har hittat en schysst och billig bilmekaniker som min bror rekommenderar. Kommer att köpa en turbo som han får byta och då kan jag hitta en turbo för rimligt pris också. Ifall det visar sig att det är topplocket som har gått så blir det drygt att få bogsera tillbaka bilen igen, därav att jag är ganska så mån att ta reda på felet innan jag beger mig att bogsera bilen till verkstaden.

Har tagit två bilder idag i hopp om att lokalisera turbon:
1. http://www.ladda-upp.se/bilder/isamxzuubdh/
2. http://www.ladda-upp.se/bilder/awhugfirrsodvs/

Tack för tipset med kompprov, ska köpa det imorgon!

Mvh
Olle

4 670 Inlägg
4 juli 2016
Ja turbon sitter där inne. Du lossar cobran ner och när denna är loss sticker du in fingrarna så sitter det som en fläkt där inne. Dra denna först fram o tillbaka. Känn om den glappar. Sen upp och ner o känn om de glappas.

Kolla om det är massa olja i turbon oxå.
O till sist känn om impellerna "fläktbladen" är hela och inte skadade
Senast redigerat av Mickius (4 juli 2016)

10 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
Toppen, då hittade jag rätt iaf!

Är det endast Cobran som jag behöver ta loss eller kan det finnas andra delar jag behöver ta loss först för att ta bort Cobran? Jag behöver väl inte gå under och skruva där för att kunna ta loss Cobran? Kändes ganska svårt när jag kollade idag men ska försöka göra mig ett försök imorgon.

När jag kollar om det är massa olja i turbon så stoppar jag väl in fingrarna där Cobran satt på turbon och undersöker?

Mvh
Olle

6 528 Inlägg
5 juli 2016
Hej!
Du kollar att topplockspackningen är hel genom att observera hur vattnet i expansionskärlet beter sig.
Bubblar det i vattnet eller att vattennivån varierar väldigt mycket, rinner över fast du endast har lite vatten i kärlet, så är det troligt att du trasig topplockspackning. Kommer det ockå massor av vit rök ur avgasröret är det också en indikation på att packningen är trasig.

14 375 Inlägg
5 juli 2016
Olle24 skrev:
Toppen, då hittade jag rätt iaf!

Är det endast Cobran som jag behöver ta loss eller kan det finnas andra delar jag behöver ta loss först för att ta bort Cobran? Jag behöver väl inte gå under och skruva där för att kunna ta loss Cobran? Kändes ganska svårt när jag kollade idag men ska försöka göra mig ett försök imorgon.

När jag kollar om det är massa olja i turbon så stoppar jag väl in fingrarna där Cobran satt på turbon och undersöker?

Mvh
Olle

Eftersom du verkar lite okunnig så kan det vara på sin plats att säga att motorn ska vara avstängd och kall när du kollar turbon. Alltså inga fingrar i en snurrande fläkt!

/Benny

Sök