Motorlampan lyser men inga felkoder.

mag1962
26 juli 2016 · 15 Inlägg

Blir lite trött nu, har en NISSAN X-TRAIL 2.0 DCI X -08 Som motorlampan lyst på. Den var inne på felsökning på en Nissan verkstad igår och de hittar ingenting. Möjligen att en slang till turbon som satt lite löst. Hittar ingenting på felsökningen. Nu lyser den igen:( De körde bilen på verkstan och sa att allt lät bra och att det var ok. Kan det vara så att det "bara" är lampan som krånglar ? Någon som har en ide ??

Senast redigerat av mag1962 (26 juli 2016)

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2016 · 26 136 Inlägg

Det gick inte utveckla din rubrik en aning?


Till tråden så undrar jag rent spontant om där fanns några felkoder, för tänds motorelektroniklampan så torde du ju ha några såna lagrade också. Om inte så är det ju någon sorts kortslutning?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mag1962
26 juli 2016 · 15 Inlägg

Jo visst kan jag fixa rubriken lite. tänkte inte så långt smile Det var min dotter som körde in den igår och verkstaden sa att de hittade inget och att de felsökte utan att hitta några koder som jag förstod henne smile et enda som de hade sett var att det var en slang till turbon som satt lite löst.

Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2016 · 26 136 Inlägg

mag1962 skrev:
Jo visst kan jag fixa rubriken lite. tänkte inte så långt smile Det var min dotter som körde in den igår och verkstaden sa att de hittade inget och att de felsökte utan att hitta några koder som jag förstod henne smile et enda som de hade sett var att det var en slang till turbon som satt lite löst.

Tackar!




Jadu, när lyser lampan mer exakt då? När som helst eller när det kanske är lite tråkigt väder tex?
Tänkte om det är fukten som ställer till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mag1962
26 juli 2016 · 15 Inlägg

Nu har jag fått se kvittot av min dotter och tydligen har de hittat fyra felkoder, men det säger ju inte mig så mycket. Kanske någon här är klokare än jag och kan tala om vad det betyder.
P0606-ECM
P0131-A/F SENSOR
P2101-ETC FUNKTION
P2263-TC SYSTEM
Detta har de tydligen inte åtgärdat utan bara fixat slangen till turbon, jag kommer att kontaka de imorgon och höra närmare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 041 Inlägg

mag1962 skrev:
Nu har jag fått se kvittot av min dotter och tydligen har de hittat fyra felkoder, men det säger ju inte mig så mycket. Kanske någon här är klokare än jag och kan tala om vad det betyder.
P0606-ECM
P0131-A/F SENSOR
P2101-ETC FUNKTION
P2263-TC SYSTEM
Detta har de tydligen inte åtgärdat utan bara fixat slangen till turbon, jag kommer att kontaka de imorgon och höra närmare.

Klipp ut och klistra in felkoderna i google så får du en hint om var felet ligger. Det står lite mer vad de betyder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mag1962
27 juli 2016 · 15 Inlägg

Tusen tack ! googlar runt lite nu och det verkar ju bara vara "småfel" Men är alla koder lika för alla bilmärken eller måste jag leta mer efter Nissankoder?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2016 · 14 041 Inlägg

mag1962 skrev:
Tusen tack ! googlar runt lite nu och det verkar ju bara vara "småfel" Men är alla koder lika för alla bilmärken eller måste jag leta mer efter Nissankoder?

Jag är inte 100 men tror nog att alla är olika.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Highway_Outlaw
27 juli 2016 · 198 Inlägg

mag1962 skrev:
Tusen tack ! googlar runt lite nu och det verkar ju bara vara "småfel" Men är alla koder lika för alla bilmärken eller måste jag leta mer efter Nissankoder?

Felkoder P0001-P0999 är en standard.

Dvs. likadana på alla bilmärken.

Men P1000 och över är märkesspecifika.

Du har felkoder på lite olika saker.

P0131 pekar mot en lambdasond
P2101 pekar på problem med elektronisk gasspjäll ( detta är en diesel så det kan handla om ett strypspjäll )
P2263 handlar om laddtryck

Går bilen som den skall när motorlampan inte är tänd?

Går den sämre när motorlampan har tänds?

mag1962
27 juli 2016 · 15 Inlägg

Men tack smile Bilen går lika antingen lampan är tänd eller inte. absolut ingen skillnad. Kan du säga vad felkod 0606 också är?  Men jag fattar inte riktigt att verkstaden kan säga att inget är fel trots att de hittar fyra fel, eller är det jag som inte fattar ? Jag kommer att hämta hem bilen nu i dagarna och får väl kolla upp detta sen. Som sagt det enda verkstaden hittade var en lös slang till turbon. Är det bara en större verkstad som kan släcka lampan eller kan jag vända mig till en "mindre" och billigare ?

Senast redigerat av mag1962 (27 juli 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2016 · 14 041 Inlägg

mag1962 skrev:
Men tack smile Bilen går lika antingen lampan är tänd eller inte. absolut ingen skillnad. Kan du säga vad felkod 0606 också är?  Men jag fattar inte riktigt att verkstaden kan säga att inget är fel trots att de hittar fyra fel, eller är det jag som inte fattar ? Jag kommer att hämta hem bilen nu i dagarna och får väl kolla upp detta sen. Som sagt det enda verkstaden hittade var en lös slang till turbon. Är det bara en större verkstad som kan släcka lampan eller kan jag vända mig till en "mindre" och billigare ?

Hittade detta på nätet om det kan vara nåt: http://www.obd-codes.com/p0606

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Highway_Outlaw
27 juli 2016 · 198 Inlägg

P0606 tyder på ett internt fel i motorstyrdonet.

Men eftersom det finns andra felkoder så hade jag inte tagit så allvarligt på denna just nu.

Den felkoden kan komma som ett följdfel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang