Krockat, vad är denna del som ramla ur?

Polaren
1 augusti 2016 · 352 Inlägg

I mina ögon bör man nästan kunna pressa tillbaka axeln i knuten igen så man kan iaf rulla bilen, ta ett koben till hjälp. Man brukar ju kunna skjuta en drivaxel fram och tillbaka en del emellan själva knutarna. Alternativt kapa av axeln om du nu ändå tänkt byta.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Muttley
1 augusti 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts så är det ingen önskesits att mecka på en parkering men som jag ser det enligt dina bilder så måste hjulet bort och yttre drivknuten. Sen skulle jag sätta tillbaka drivaxeln i den trasiga drivknuten (för att slippa ha drivaxeln hänga och slänga) när du får bogsering till närmsta verkstad, Att göra hela reparationen på en allmän parkering skulle jag aldrig göra då det krävs domkraft, pallbockar och en mängd verktyg (kanske även stort skruvstäd) för att få ihop allt.
Räkna sen med att en verkstadsreparation går på 10000-15000:-...om du inte gör det själv förståss!

En komplett drivaxel från skroten går loss på allt mellan 500-1500 kr, helt ny för 2850 kr, 150 kr för nytt fett och om oljan runnit ut högt räknat 1000 kr.
  Om de inte är mycket mer som blivit skadat och han endast lämnar in den till verkstad för att fixa drivaxel så har du alltså en timkostnad räknat på 2 timmars arbete (kan de ta det för en erfaren?)  från 3675 upp till 6175 kr. Räknat med en begagnad då.

Får jag fråga hur du faktiskt räknar och vad som ingår? 
Med den kalkylen hade jag bett någon dra skitet till skroten.

keykey
1 augusti 2016 · 163 Inlägg

Om tripoden har hoppat isär lär det ju definitivt vara fler delar som är skadade? Länkarm eller krokigt fjäderben. Drivaxeln kan ju liksom inte hoppa isär om kringliggande delar har rätt specifikationer/mått/former, iallafall inte om "skålen" där tripoden ska ligga är hel.

Så räkna inte med "en drivknut för 1000 spänn och en timmes arbete" för det kommer inte att räcka tyvärr.

Det kladdiga är drivknutsfett som högst troligen blandats med vatten då den har cappucino/mjölkchokladsfärg.

Muttley
1 augusti 2016 ·

keykey skrev:
Om tripoden har hoppat isär lär det ju definitivt vara fler delar som är skadade? Länkarm eller krokigt fjäderben. Drivaxeln kan ju liksom inte hoppa isär om kringliggande delar har rätt specifikationer/mått/former, iallafall inte om "skålen" där tripoden ska ligga är hel.

Så räkna inte med "en drivknut för 1000 spänn och en timmes arbete" för det kommer inte att räcka tyvärr.

Det kladdiga är drivknutsfett som högst troligen blandats med vatten då den har cappucino/mjölkchokladsfärg.

Även till trots om fjäderben och någon länkarm måste bytas så är 10000 högt pris.   Då gör ts rätt i att försöka själv om han inte har tummen mitt i näven.   Han får ju såklart kolla upp vad en billig verkstad vill ha.

Evildan
1 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

keykey skrev:
Om tripoden har hoppat isär lär det ju definitivt vara fler delar som är skadade? Länkarm eller krokigt fjäderben. Drivaxeln kan ju liksom inte hoppa isär om kringliggande delar har rätt specifikationer/mått/former, iallafall inte om "skålen" där tripoden ska ligga är hel.

Så räkna inte med "en drivknut för 1000 spänn och en timmes arbete" för det kommer inte att räcka tyvärr.

Det kladdiga är drivknutsfett som högst troligen blandats med vatten då den har cappucino/mjölkchokladsfärg.

Även till trots om fjäderben och någon länkarm måste bytas så är 10000 högt pris.   Då gör ts rätt i att försöka själv om han inte har tummen mitt i näven.   Han får ju såklart kolla upp vad en billig verkstad vill ha.

Jaka54 är nog van vid AUDIs prissättning och använder det märket som mall eller referens i alla trådar.
Men jag är ytterst tveksam till lönsamheten att reparera en 10000kronors 9-3 -01 i den omfattningen som den troligtvis är skadad. Det är alltid mer saker som är skadade än vad som upptäcks initialt efter en sådan klättring.

Muttley
1 augusti 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

keykey skrev:
Om tripoden har hoppat isär lär det ju definitivt vara fler delar som är skadade? Länkarm eller krokigt fjäderben. Drivaxeln kan ju liksom inte hoppa isär om kringliggande delar har rätt specifikationer/mått/former, iallafall inte om "skålen" där tripoden ska ligga är hel.

Så räkna inte med "en drivknut för 1000 spänn och en timmes arbete" för det kommer inte att räcka tyvärr.

Det kladdiga är drivknutsfett som högst troligen blandats med vatten då den har cappucino/mjölkchokladsfärg.

Även till trots om fjäderben och någon länkarm måste bytas så är 10000 högt pris.   Då gör ts rätt i att försöka själv om han inte har tummen mitt i näven.   Han får ju såklart kolla upp vad en billig verkstad vill ha.

Jaka54 är nog van vid AUDIs prissättning och använder det märket som mall eller referens i alla trådar.
Men jag är ytterst tveksam till lönsamheten att reparera en 10000kronors 9-3 -01 i den omfattningen som den troligtvis är skadad. Det är alltid mer saker som är skadade än vad som upptäcks initialt efter en sådan klättring.

Ja VAG är ju kutym att suga ut pengar på sina kunder.

De är ju alltid värt att kolla vad som är fel. Har han tur är de billiga delar. Har han otur så köper han bara en ny och kör på vägen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang