2486
Sök

Volvo, Rallybil med bromsbekymmer

Med-lem
28 Inlägg
4 augusti 2016
Trådstartare
Hej!
Har en Volvo 940, rallybil med ett mindre bromsbekymmer. När bilen har stått på släp till och från tävling går pedalen ofta (inte alltid) i botten när bilen lastas av.
Händer aldrig under tävling, eller när bilen står still i garaget, eller vid något annat tillfälle, endast när den har framförts på släpet.
Det är en bil som tävlas i Grupp E, alltså en standardklass. Bromsar är helt standard sånär som på bromsrör indragna i kupén och en annan bromsvätska som ska tåla lite högre temperaturer.

När man vet om det så är det inga större bekymmer, man får pumpa upp tryck en 3-4 gånger innan man backar av, MEN; vad orsakar detta? roll

/Anton
Senast redigerat av anton0000 (4 augusti 2016)

1 661 Inlägg
4 augusti 2016
Jag gissar på att det har nånting att göra med att bilen lutar rätt mycket under lastning. Sen varför det blir så har jag inget svar på.

Med-lem
28 Inlägg
4 augusti 2016
Trådstartare
CC72 skrev:
Jag gissar på att det har nånting att göra med att bilen lutar rätt mycket under lastning. Sen varför det blir så har jag inget svar på.

Har en domkraft i garaget som lyfter högt! Har testat att lyfta den i fronten och låta den stå så ett tag men då händer det inte, så det är uteslutet.

1 450 Inlägg
4 augusti 2016
Jag skulle också bytt huvudbromscylindern. Prova byt den

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 089 Inlägg
4 augusti 2016
Hade exakt samma bekymmer fast på en mazda.
Bytte huvudcylindern och problemet är helt borta smile

\Lindgren

Med-lem
28 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Huvudcylindern kan jag absolut tänka mig, men vad händer i den? Och varför just på släpet?

Vettemannen
5 augusti 2016
anton0000 skrev:
Huvudcylindern kan jag absolut tänka mig, men vad händer i den? Och varför just på släpet?

Ja, det kan man ju verkligen fråga sig. Man blir ju lite nyfiken så du kan väl skriva i denna tråd vad felet är när/om du kommer på det.

/Benny

Sök