Vevaxlar i Volvo T5

tajtingen
20 januari 2016 · 22 Inlägg

Hej.

Frågorna gäller som sagt Volvos T5 motor B5234T.

1
De nyare motorerna har lättare vevaxel.
Bortsett från att den nyare är smidd, vad skulle va fördelen i min turbomotor med en vevaxel som väger mindre?
Är det som med ett lättare svänghjul, att man får en rappare motorkaraktär? Snabbare respons?

2
Finns det några märkningar på dessa axlar som talar om vilken axel det är?

3
Klarar både den äldre och den nyare lättare veven lika mycket effekt? Om inte, vid hur stort effektuttag bör man gå över till den nyare för att va på säkra sidan?

Marlboroman
21 januari 2016 · 8 229 Inlägg

1: I teorin så blir det ju lite bättre svar på gasen. Men i verkligheten är skillnaden inte så märkbar.

2: Dem ser annorlunda ut, och artikelnumret skiljer. Syns enklast på utformningen av motvikterna. På gjutna veven är dem kantiga, men på den lätta så är dem avrundade.

3: Nyare axeln hänger med längre, men en gjuten klara mycket den med. Svårt att säga någon egentlig gräns. Ska man över 4-500 hk så är det väl läge att börja fundera på en nyare vev.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tajtingen
23 januari 2016 · 22 Inlägg

Tack! smile

mattew
22 augusti 2016 · 350 Inlägg

En annan vevaxel fundering.. D5 vev,passar den i bensin block? Är den stabilare? Tänkte att den kanske är det, kompet är ju betydligt högre..
Mw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang