Motorbyte i volvo 240, helst till diesel som går snålt.

Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:
Ett vanligt byte är ju Audi AAT och AEL eller som den heter i Volvo D5252T är ett vanligt byte.
2,5tdi på 140hk (AEL och D5252T)
2,5tdi på 115 hk (AAT)

D24-sprängkåpa passar på dessa, däremot måste man få igång elen till pumpen och sådant för att kunna regga som endast motorbyte då motorn måste vara i det utförande den avgascertifierades.

2,5TDI 5an går bra och billigt, kända för god livslängd och relativt låg förbrukning (kör min A6a quattro på just under 0,7 om jag håller mig runt 120km/h vid pendling).

Ja precis, hörde om denna motorn av en och det låter också rätt intressant, du menar alltså att lådorna som satt monterade på D24 passar rätt på D5252T?

Japp ska passa rakt på om man använder D24-lamell. Eventuellt att man behövde D24-svänghjul också.

Enklast är att ta motorn från en Audi 100/A6 då motorn redan är byggd för att så åt rätt hål för rwd. Dock måste tråg och oljepickup byggas om för att passa över framvagnsbalken (bulan på tråget är i mitten).

Och om jag förstått det rätt är det enklast att bygga motorhärva från 850 tdi elsystemet.

100/A6 är fyrhjulsdrivet med andra ord? Ja det tar emot annars? Frågan är hur mycket modifiering som måste göras isåfall, hmm.. Får ta reda på det, för balken måste ju sitta där iallafall! :p

simlar
30 juli 2016 · 5 526 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
100/A6 är fyrhjulsdrivet med andra ord? Ja det tar emot annars? Frågan är hur mycket modifiering som måste göras isåfall, hmm.. Får ta reda på det, för balken måste ju sitta där iallafall! :p

100/A6 finns både som FWD och AWD, men motorerna är rakställda i Audi, tar du motorn från en 850 så är den tvärställd och både insug och avgas måste byggas om då det pekar åt fel håll om man ställer motorn rakt.

Det många gör är att skaffa tråg och oljepickup från D24 och korta av dom en cylinder, passar då bolton och sen är det bara bygga motorfästen då D24ans fästen tyvärr inte passar vad jag förstått.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:
100/A6 är fyrhjulsdrivet med andra ord? Ja det tar emot annars? Frågan är hur mycket modifiering som måste göras isåfall, hmm.. Får ta reda på det, för balken måste ju sitta där iallafall! :p

100/A6 finns både som FWD och AWD, men motorerna är rakställda i Audi, tar du motorn från en 850 så är den tvärställd och både insug och avgas måste byggas om då det pekar åt fel håll om man ställer motorn rakt.

Det många gör är att skaffa tråg och oljepickup från D24 och korta av dom en cylinder, passar då bolton och sen är det bara bygga motorfästen då D24ans fästen tyvärr inte passar vad jag förstått.

Jaha, ja det är ju bara massa onödigt jobb och ta en tvärställd.

Vad menar du med att ''korta av dem en cylinder''? Vad ska kortas av och varför?

Har jag fattat det rätt med oljepickupen? Den sitter längst ner i tråget och suger upp olja, och leder vidare den vart? Den har väl ett rör smile

Yes, motorfästen går alltid att lösa

Senast redigerat av Wheel_Spin (30 juli 2016)

simlar
30 juli 2016 · 5 526 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:
100/A6 är fyrhjulsdrivet med andra ord? Ja det tar emot annars? Frågan är hur mycket modifiering som måste göras isåfall, hmm.. Får ta reda på det, för balken måste ju sitta där iallafall! :p

100/A6 finns både som FWD och AWD, men motorerna är rakställda i Audi, tar du motorn från en 850 så är den tvärställd och både insug och avgas måste byggas om då det pekar åt fel håll om man ställer motorn rakt.

Det många gör är att skaffa tråg och oljepickup från D24 och korta av dom en cylinder, passar då bolton och sen är det bara bygga motorfästen då D24ans fästen tyvärr inte passar vad jag förstått.

Jaha, ja det är ju bara massa onödigt jobb och ta en tvärställd.

Vad menar du med att ''korta av dem en cylinder''? Vad ska kortas av och varför?

Har jag fattat det rätt med oljepickupen? Den sitter längst ner i tråget och suger upp olja, och leder vidare den vart? Den har väl ett rör smile

En 2,5tdi är 5cylindrar och en D24 är 6cylindrar.

Eftersom 2,5tdi motorn är väldigt lik en D24a så passar D24 oljetråg och oljepickup om man kortar av dom ungefär längden av en cylinder så D24 tråget blir samma längd som 2,5tdi blocket.

På samma sätt som man kortar av ett Volvo 960 tråg och oljepickup för att passa på T5-motorn vid rakställning.

Det stämmer oljepickupen är röret med en sil i änden som oljan sugs upp från oljetråget genom.

Senast redigerat av simlar (30 juli 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:
100/A6 finns både som FWD och AWD, men motorerna är rakställda i Audi, tar du motorn från en 850 så är den tvärställd och både insug och avgas måste byggas om då det pekar åt fel håll om man ställer motorn rakt.

Det många gör är att skaffa tråg och oljepickup från D24 och korta av dom en cylinder, passar då bolton och sen är det bara bygga motorfästen då D24ans fästen tyvärr inte passar vad jag förstått.

Jaha, ja det är ju bara massa onödigt jobb och ta en tvärställd.

Vad menar du med att ''korta av dem en cylinder''? Vad ska kortas av och varför?

Har jag fattat det rätt med oljepickupen? Den sitter längst ner i tråget och suger upp olja, och leder vidare den vart? Den har väl ett rör smile

En 2,5tdi är 5cylindrar och en D24 är 6cylindrar.

Eftersom 2,5tdi motorn är väldigt lik en D24a så passar D24 oljetråg och oljepickup om man kortar av dom ungefär längden av en cylinder så D24 tråget blir samma längd som 2,5tdi blocket.

På samma sätt som man kortar av ett Volvo 960 tråg och oljepickup för att passa på T5-motorn vid rakställning.

Det stämmer oljepickupen är röret med en sil i änden som oljan sugs upp från oljetråget genom.

Jahaa! Korta av tråget på längden av en cylinder, för att tråget annars är för långt? Men då får man alltså svetsa där man kapat tråget och göra en ''vägg'' där igen och nya fästen upp till?

Oljepickupen måste även den kortas av för att den täcker upp hela botten av tråget med andra ord?

Senast redigerat av Wheel_Spin (30 juli 2016)

simlar
30 juli 2016 · 5 526 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Jahaa! Korta av tråget på längden av en cylinder, för att tråget annars är för långt? Men då får man alltså svetsa där man kapat tråget och göra en ''vägg'' där igen och nya fästen upp till?

Oljepickupen måste även den kortas av för att den täcker upp hela botten av tråget med andra ord?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3616902
Där har du bilder på ett exempel hur man kortar av ett D24 oljetråg och pickup för att passa 2,5tdi.
Läser du hela tråden så får du kanske lite kött på benen också, proceduren för att få ner motorn i en 240 är i princip samma som att få ner den i en 740.
Han bygger dock med D5252T-motorn som grund och han måste då även svetsa om insuget så det pekar åt rätt håll.

Senast redigerat av simlar (30 juli 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Wheel_Spin
30 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:
Jahaa! Korta av tråget på längden av en cylinder, för att tråget annars är för långt? Men då får man alltså svetsa där man kapat tråget och göra en ''vägg'' där igen och nya fästen upp till?

Oljepickupen måste även den kortas av för att den täcker upp hela botten av tråget med andra ord?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3616902
Där har du bilder på ett exempel hur man kortar av ett D24 oljetråg och pickup för att passa 2,5tdi.
Läser du hela tråden så får du kanske lite kött på benen också, proceduren för att få ner motorn i en 240 är i princip samma som att få ner den i en 740.
Han bygger dock med D5252T-motorn som grund och han måste då även svetsa om insuget så det pekar åt rätt håll.

Haha! Fan vad smart att göra ett jack i tråget så, får med fästena och allt.. tack för hjälpen!

MustangHT1967
23 september 2016 · 94 Inlägg

Vet ej om du tänkte besiktiga bilen efter byte till en dieselmotor !
Fordonsskatten baseras på tex utsläpp från bilen/motor .
Krävs nog en reg.besikning efter ett sådant byte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang