Trasig topplockspackning Volvo 850 T5R?

Chrisehhh
23 september 2016 · 242 Inlägg

Misstänker att jag har en trasig topplockspackning på min nyköpta Volvo 850 T5R...

Bytte kamrem, vattenpump, termostat och expansionskärl. När jag tömde ut vattnet så va där inte mycket kylarvätska i systemet. Vilket jag tyckte va konstigt. Efter att allting vart bytt så märker jag efter jag kört med bilen att det kokar i expansionskärlet och att kylarvätskan hade sjunkit. Jag öppnar locket och det sprutar överallt.

Bilen går bra på tomgång och håller temperatur. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga här faktiskt.

Någon som kan hjälpa mig? roll

mvh

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Jesper328
24 september 2016 · 2 382 Inlägg

Det kokar alltså i expansionskärlet hela tiden?
Jag brukar låta bilar stå och gå utan locket till kärlet efter jag bytt kylarvätska, och det bubblar ju på rätt så bra när luftfickorna tar sig ut.

Men ja, kokar det i kärlet så är det bara att riva toppen och byta packning. smile

Up the RA
Chrisehhh
25 september 2016 · 242 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det kokar alltså i expansionskärlet hela tiden?
Jag brukar låta bilar stå och gå utan locket till kärlet efter jag bytt kylarvätska, och det bubblar ju på rätt så bra när luftfickorna tar sig ut.

Men ja, kokar det i kärlet så är det bara att riva toppen och byta packning. smile

Hmm, kanske ska testa att låta den stå utan locket till kärlet i en liten stund som du skrev. Slutar det inte bubbla/koka så kanske det är bäst att riva toppen innan det blir värre

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
VD-Design
26 september 2016 · 1 324 Inlägg

850 kan vara lite sega att lufta ibland..  Kokar och bubblar över om man gör fel..  Så jag tror du har luft i systemet

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang