740 med 940FTT motor hur sänka kompression?

Hampuszxc
1 oktober 2016 · 6 Inlägg

Hejsan planade toppen blev 5mm och köpte ny packning vid bytet och nu får jag för hög kompression, ska vara ca 11 bar om jag inte läst fel?
jag har: (i bar)
Cyl 1: 13.2
Cyl 2: 12.9
Cyl 3: 13
Cyl 4: 13.1

så frågan enligt rubrik, hur kan jag sänka kompressionen? dubbla packningar ska fungera har jag hört idé om det?

Polaren
1 oktober 2016 · 352 Inlägg

Varför planades det så mycket?
Det bör fungera med dubbla packningar alternativt EN tjockare packning om du hittar.

Edit
Kanske bättre att införskaffa en annan topp om du inte får ner kompet tillräckligt.

Senast redigerat av Polaren (1 oktober 2016)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Hampuszxc
1 oktober 2016 · 6 Inlägg

Polaren skrev:
Varför planades det så mycket?
Det bör fungera med dubbla packningar alternativt EN tjockare packning om du hittar.

Edit
Kanske bättre att införskaffa en annan topp om du inte får ner kompet tillräckligt.

den planades så mycket för att den var väldigt deformerad, hur tjock packning ungefär borde jag försöka hitta tycker du?

simlar
1 oktober 2016 · 5 525 Inlägg

Sälj iväg toppen till nån som vill bygga sugmotor och skaffa en "ny" topp till din turbo-motor istället för att börja med dubbla blockpackningar och krångla.

Eller har du skrivit fel så toppen egentlien är planad 0,5mm?
Frågar eftersom vid 5mm planad topp kan det inte vara mycket förbränningsrum kvar, de som bygger sugmotor brukar plana runt 2-3mm och sätta en ford pinto-rem (122kugg) för att det ska gå att spänna remmen.

Sen att kompressionstrycket är 13bar kan ha att göra med att kamaxeln blivit lite förskjuten pga planingen då kamaxelprofil och inställning kan höja eller sänka kompressionstrycket.

Kompressionsförhållandet däremot är konstant och är ett förhållande, kompressionsförhållandet räknas ut genom att lägga ihop förbränningsvolymen med cylindervolymen och dela detta med förbränningsvolymen.
Kompressionsförhållandet brukar vara runt 10:1 på bensinmotorer.

Senast redigerat av simlar (1 oktober 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hampuszxc
1 oktober 2016 · 6 Inlägg

simlar skrev:
Sälj iväg toppen till nån som vill bygga sugmotor och skaffa en "ny" topp till din turbo-motor istället för att börja med dubbla blockpackningar och krångla.

Eller har du skrivit fel så toppen egentlien är planad 0,5mm?
Frågar eftersom vid 5mm planad topp kan det inte vara mycket förbränningsrum kvar, de som bygger sugmotor brukar plana runt 2-3mm och sätta en ford pinto-rem (122kugg) för att det ska gå att spänna remmen.

Sen att kompressionstrycket är 13bar kan ha att göra med att kamaxeln blivit lite förskjuten pga planingen då kamaxelprofil och inställning kan höja eller sänka kompressionstrycket.

Kompressionsförhållandet däremot är konstant och är ett förhållande, kompressionsförhållandet räknas ut genom att lägga ihop förbränningsvolymen med cylindervolymen och dela detta med förbränningsvolymen.
Kompressionsförhållandet brukar vara runt 10:1 på bensinmotorer.

nej rätt skrivet, 5 fem mm

jag har kanske hittat en annan hos en bekant så detta är troligen löst nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang