Var kan man köpa 'Fixeringsskruv', den skruv som håller fast bromsskivan?

Chewgum
30 september 2016 · 79 Inlägg

Som titeln säger, jag rundad min skruv och vill köpa en ny. Är det någon som vet var man kan köpa en 'Fixeringsskruv'? Så här ser den ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220049/220049-ee979e2261d98a42388099978b919286.jpg

Senast redigerat av Chewgum (1 oktober 2016)

Mack Forum- och sitemoderator
30 september 2016 · 26 149 Inlägg

Kan följa med när man köper en ny bromsskiva.
Annars så behöver man dom inte. Någon får givetvis rätta mig om jag har fel i mitt påstående, men man drar ju ändå fast fälgen mot navet varför skivan sitter kvar ändå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Chewgum
1 oktober 2016 · 79 Inlägg

Man kan köra utan den och det är många som säger att den inte är nödvändig. Kanske dom har rätt, men det är jävligt jobbigt att meka när det ska snurra hela tiden mellan bromsskiva och hjulnav.

Polaren
1 oktober 2016 · 352 Inlägg

Närmaste järnhandel sen måste det ju inte vara likadan bits(torx, stjärna etc). Ett tips vid demontering är en mutterknack, då slipper man runda dom.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
jonTe
4 oktober 2016 · 5 710 Inlägg

Tips 1: Gör ett spår med vinkelslipen och återanvänd den gamla.
Tips 2: Åk dit de säljer reservdelar till din bil och köp en ny.

MVH Jonas
..............
Jesper328
5 oktober 2016 · 2 372 Inlägg

Som flera har skrivit så fyller dessa ingen viktigare funktion än att underlätta montering av hjulet.
Så du kan ju antingen skita i den eller göra som killen ovanför mig skrev och göra ett spår i den med vinkelslipen och dra den med en stor mejsel eller något.

Mvh

Up the RA
beppizh
5 oktober 2016 · 328 Inlägg

Den sitter ju där av en anledning. Så som fler sagt, testa att göra ett spår med slipen, annars köp ny. Om du inte hittar så ta med skruven till närmsta järnhandel, de brukar ha.

simlar
5 oktober 2016 · 5 526 Inlägg

beppizh skrev:
Den sitter ju där av en anledning. Så som fler sagt, testa att göra ett spår med slipen, annars köp ny. Om du inte hittar så ta med skruven till närmsta järnhandel, de brukar ha.

Ja av den anledningen att lättare montera hjulet som Jesper328 påpekat.

Annars har dom ingen anledning alls att sitta där, äldre VW och Audi har ej dessa och funkar hur fint som helst ändå, bara jobbigt att montera hjulen ibland när skivan snurrar iväg och täcker över skruvhålen i navet.

Så antingen modifiera skruven så den går att dra dit eller köpa en ny eller bara slänga bort skruven och köra utan.
Alla tre sätten funkar utan problem smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mew
5 oktober 2016 · 2 160 Inlägg

Sådana där kan du köpa över disk på Mekonomen, tror de kostar runt en tjuga styck. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang