5401
Sök

Hur kan jag se om toppen/packningen gått?

60 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
Är rädd för att min topp är skev eller at packningen gått. Finns det något sätt man kna kolla de utan att riva?

Hört något i stil med at de ska bubbla i expansionskärlet om packningen gått?!
Kan man se de genom att komptesta?

Mvh Johanes

1 741 Inlägg
10 juni 2007
komptest, ryker vitt? klegg på oljestickan eller oljepåfyllningslocket? eller avgaser i expantionskärlet. det är lite olika tester.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

60 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
tecman skrev:
komptest, ryker vitt? klegg på oljestickan eller oljepåfyllningslocket? eller avgaser i expantionskärlet. det är lite olika tester.

Ok, tack. De där med bubblorna stämde inte då?

5 710 Inlägg
11 juni 2007
saabmosare skrev:
tecman skrev:

Jodå....har packningen gått finns det risk att kompression läcker ut i en vattenkanal=det bubblar och luktar avgaser i kärlet.
Går att mäta fram genom en CO-mätare oxo.

MVH Jonas
..............

905 Inlägg
11 juni 2007
jonTe skrev:
saabmosare skrev:
tecman skrev:

Jodå....har packningen gått finns det risk att kompression läcker ut i en vattenkanal=det bubblar och luktar avgaser i kärlet.
Går att mäta fram genom en CO-mätare oxo.

men att ba gå efter bubblorna går inte. packningen kan ha gått utan att det bubblar.

4 586 Inlägg
11 juni 2007
det går att åka till verkstad å mäta ifall det finns några avgaser i kärlet till glykolen då vet du säkert ifall toppackningen har gett upp eller ifall den är skev

60 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Ok, tack för svaren gubbar. smile

gruvarbetare
152 Inlägg
13 juni 2007
saabmosare skrev:
tecman skrev:

hej överfyll ditt expansion kärl o starta sen bilen.då syns det att det kommer "kolsyre" bubblor om topp packningen gått.

527 Inlägg
13 juni 2007
Bubblor i expansionskärlet, motorn kokar, den drar kylvätska.
Olja i kylvätskan, vatten i oljan (grått klegg på oljelocket och stickan). Vita bollmiga avgaser

Jag har haft detta fel två gånger på mina bilar. Det SUGER!
Senast redigerat av Loffe123 (13 juni 2007)

Senator
323 Inlägg
13 juni 2007
du kan skruva dän ett tändstift och be nån dra på startmotorn så ser du om det sprutar ut vatten! eller som dom andra säger avgasmätaren i kärlet!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Sök