Härdade ventilsäten

Donvito
9 oktober 2016 · 964 Inlägg

Hej
Någon som vet hur man fräser in härdade ventilsäten,är inte direkt hemma på maskinbearbetning men tycker motor verkstäderna tar bra betalt för detta jobb.
Kostar ju 1500 -2000 för avgasventilerna ,sätena kostar runt en hundring,borde ju räcka att fräsa ett lagom hål frysa ned ventilsätena värma lite på toppen o lägga i dem
Nån som vet vore kul att veta vilken typ av maskin o verktyg som krävs
//johan

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
jonTe
11 oktober 2016 · 5 710 Inlägg

Du pratar om 2 olika saker.
Fräsning av säten och byte av säten.
Fräsa sätena gör man om man har mycket ventilislag och /eller om sätesvinkeln har blivit helt fel eller om man har frätskador etc på sätet.
Görs med Mira-fräs där man använder ventilstyrningen som styrning för fräsen för att hamna rätt.
Goggla på´t så ser du vilka maskiner/verktyg som används.

Byte av sätet görs inte speciellt ofta på vanliga bilar (?) då jag tror att man hellre byter hela toppen om sätet har såpass stora skador att man inte kan fräsa det rätt.
På racetoppar där man lagt stor möda på portning osv kan det säkert vara vanligare.

MVH Jonas
..............
mats757
11 oktober 2016 · 913 Inlägg

Vet inte riktigt vad du syftar på egentligen.
Det stämmer att ett nytt säte inte kostar så mycket.
Men det är inte så Bara att byta ett säte. När man demonterar ett gammalt får man inte avverka material i toppen för då sitter det nya sätet inte ordentligt när man krympt fast det. Därefter måste man fräsa om sätet så det centrerar efter ventilstyrningen det får inte vingla på många hundradels mm.
Att byta säte är INTE ett alternativ som blir billigare.
Av samma anledning måste man fräsa om sätena efter att bytt styrningar....

Vet inte vad det är för topp du vill ha hjälp med. Men 200kr/säte är inte ovanligt när man fräser.
För en 24 ventilare så blir det en liten slant. Men är ofta värt besväret.

Mats

Donvito
11 oktober 2016 · 964 Inlägg

Nja,jag tänker närmast på en b20 topp,tanken är att kunna köra blyfritt ,sätet byts väl då bara på avgas sidan? Troligen behövs en fräs även där som centreras av styrningen,kan tycka att 1800 spänn är dyrt försetts jobb,tycker iofs att mycket är dyrt i motor renoverarnas värld 😎

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
caromania Forummoderator
12 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Ska du ha B20toppen i en vanlig B20 som du kör i en gammal Volvo på det sätt man kör en gammal Volvo så behöver du inte konvertera alls. Bara tanka och var glad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang