3755
Sök

940 97 ltt surge?

Non stop driving
402 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
har en 940 ltt.

3 lmm
16t uppställt laddtryck
3" hela vägen med en sport katt en ljuddämpare
gröna r spridare 968 och bränsletryck 3.8 med malpassi btr.
chippad bränsle och tänd (bräsnle är viking ecomax)
v kam
3" stor alu ic med 3" tryckrör.
bränslepump i tank för 255/250l
allt är nytt.

går bra på tomgåmng och för övrigt när man man gasar på från start och sen växlar och så.
det ända problem jag har fått är väl surge antar  jag låter som det iaf. när man ligger i ex. 110km/h
och ger fullgas då bygger den upptryck men håller det inte helt hoppar eller missar lite och låter som surge vad jag forskat farm min till. tänkte om någon vet hur man blir av med det?

kör med 0.7 i ladd enligt mätaren (elektrinisk slangen från motorn går in i en rund liten dosa med 3 sladdar upp till mätaren) men tro det är mer. har haft den uppe i 1.4 men det va lite väl mycket tyckte jag ska ändå byte mätare till en där slangen går in i mätaren ist.

någon som kan hjälpa mig?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

8 267 Inlägg
2 oktober 2016
Om det är surge så lär du försöka sänka laddtrycket inom det varvtalsområdet eller helt enkelt växla ner. För att ge fullt på femman till exempel runt 100 är att be om bekymmer. Det kan också vara som så att ditt tändsystem inte orkar med.

2 452 Inlägg
2 oktober 2016
sen ser jag att du kör med 3 lmm samnt gröna r-spridare o eco max är inte gjort för det vad jag vet...

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
turbodeath skrev:
sen ser jag att du kör med 3 lmm samnt gröna r-spridare o eco max är inte gjort för det vad jag vet...

Vad är det då för Viking chip man ska ha?
Sitter Viking eco Max i nu

Finns det fler Viking chip att välja på? 🤔

Har kontaktat Vikingchip om det men inte fått något svar än. hmm

Non stop driving
402 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Om det är surge så lär du försöka sänka laddtrycket inom det varvtalsområdet eller helt enkelt växla ner. För att ge fullt på femman till exempel runt 100 är att be om bekymmer. Det kan också vara som så att ditt tändsystem inte orkar med.

Hur menar du med tändsystemet? Vad jag har sett så går den iaf upp till 6700vrav
Men förklara hur du menar mer än gärna intressant att veta.

2 452 Inlägg
3 oktober 2016
ja det finns fler...det du skall ha är vikingspecial som är gjort för 3 lmm samnt gröna r-spridare.

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
turbodeath skrev:
ja det finns fler...det du skall ha är vikingspecial som är gjort för 3 lmm samnt gröna r-spridare.

tack för ett enkelt svar. vikingspecial får ta kontakt med dom och prata med dom om dom svarar.

vad är ecomax gjort för då?

jag vet sen tidigare inlägg och tusentals läsningar i trådar att du kan det du pratar om och även gör chip kandu ev. oxå göra dom chippen?

(egentligen kanske jag skulle ha ett chip som är specat för min setup spridare lmm pump i tank 16t)

har senare tänkt att ev. byta ut turbon mot 19t eller något sen h profil. hade varit kul att komma upp mot en 300hk.

Non stop driving
402 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
turbodeath skrev:

Okej ska man bara få tag på dom.

Du Vet inte om några sånna chip med den setupen du beskrev?

Non stop driving
402 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
Link_696 skrev:
Marlboroman skrev:

Hur menar du med tändsystemet? Vad jag har sett så går den iaf upp till 6700vrav

Hur menar du??!

Non stop driving
402 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
Link_696 skrev:
Link_696 skrev:
Marlboroman skrev:

Hur menar du??!

????

Har fick bilen till att gå bra sen. Men upptäckte sen att den inte laddade som den skulle för det var oljekoks på dumpen som sitter orginal på turbon.
Så fattar inte varför det uppkommer det än som kommit ev. oljedimma isf.som bränt fast på dumpen. Är från vevhusventilerationen slangen som går över motorn in i grövre slangen mellan lmm och turbo har en bild på det men inte hur jag laddar upp den. Det har iaf. Kommit in olja i den insugningslangen mellan lmm och turbon. Vad kan orsaka detta??? Plugga den lilla slangen från vevhuset?
Kan man sätta dit en catch tank ist.?

Sök