Spacers?

Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

beach turbo skrev:

Blida skrev:
Kommer inte ihåg hur mycket det är man får ändra spårvidden på en ICKE Helbilsgodtjänd bil.
En som är helbilsgodtjänd tror ja inte man får ändra den nått på.

Men förslagsvis så ringer man SBP nr och knappar sig vidare till teknisk support så vår man svart på vitt!
Iom att kalle bes sin med spacer och dom sa inget,medans sen per bes sin och fick nedslag...Precis,männskliga länken som felar hos bes mannen/kvinnan.


Ang 18" fälgar:
Beror lite på vad du får för rullomkrets med nya hjulen mot vad du har orginal.
Plus att det är hårdare på fälgar när det gäller helbilsgodtjända bilar.(oftast bilar nyare än -96)

Det är inte tillåtet att ändra spårvidden alls på en bil. Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Bilprovningen brukar oftast strunta i det om spacern inte är allt för överdriven.

Skulle vilja se en hänvisning till den lagtexten. För jag är lite petig av mig och vill hålla koll på reglerna.
Har bara hört rykten om det, men jag skulle vilja hitta lagen i klarspråk. Skulle vara glad om du kunde hjälpa mig med det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
arnold_85
24 mars 2008 · 31 Inlägg

Snaabet skrev:
Tjena vet du var man får tag på bolt on spacers från saab 9000 4/108 till 5/110

MVH Johan

Speedparts.se har sådana,men dom är inte lagliga!

Bajker
20 september 2009 · 1 Inlägg

Phaetoon skrev:

beach turbo skrev:

Blida skrev:
Kommer inte ihåg hur mycket det är man får ändra spårvidden på en ICKE Helbilsgodtjänd bil.
En som är helbilsgodtjänd tror ja inte man får ändra den nått på.

Men förslagsvis så ringer man SBP nr och knappar sig vidare till teknisk support så vår man svart på vitt!
Iom att kalle bes sin med spacer och dom sa inget,medans sen per bes sin och fick nedslag...Precis,männskliga länken som felar hos bes mannen/kvinnan.


Ang 18" fälgar:
Beror lite på vad du får för rullomkrets med nya hjulen mot vad du har orginal.
Plus att det är hårdare på fälgar när det gäller helbilsgodtjända bilar.(oftast bilar nyare än -96)

Det är inte tillåtet att ändra spårvidden alls på en bil. Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Bilprovningen brukar oftast strunta i det om spacern inte är allt för överdriven.

Skulle vilja se en hänvisning till den lagtexten. För jag är lite petig av mig och vill hålla koll på reglerna.
Har bara hört rykten om det, men jag skulle vilja hitta lagen i klarspråk. Skulle vara glad om du kunde hjälpa mig med det.

Har inte heller koll på det om spårviddsändring, men har läst det någonstans för länge sedan när man var yngre och biltokig, numera äldre och fortfarande tokig, att man inte fick ändra det utan att typa om bilen, men egentligen är det väl biltillverkaren som styr ändringar som får göras, jag tror det stod i SPRFs bibyggarhadbok om dessa regler men som sagt var det var länge sedan det har säkert ändrats sedan dess. här nedan är det länkar till lagen.nu se om ni hittar det ni söker.

STARTSIDAN LAGEN.NU https://lagen.nu

FULLSTÄNDIG FÖRTECKNING https://lagen.nu/index

Fordonsförordning (2009:211) https://lagen.nu/2009:211

Fordonslag (2002:574) https://lagen.nu/2002:574

Kan detta leda till något?

insane_1 Min dröm, din vardag.
20 september 2009 · 641 Inlägg

Bajker skrev:
Kan detta leda till något?

Här står det svart på vitt vad som gäller:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
T5Black
21 oktober 2009 · 451 Inlägg

Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

MattiasH
21 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

T5Black skrev:
Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

Ingen fara, själv åker jag RC med 45mm spacer + 17mm på fälgarna (ET) utan några problem.
Ev lite högre slitage på hjullager några år framåt, men inget jag märkt av än i vart fall.

Eisenhut
22 oktober 2009 · 1 827 Inlägg

T5Black skrev:
Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

Du har ju BBS splitfälgar... Bara att köpa nya ytterbanor istället för några sketna spacers...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
T5Black
22 oktober 2009 · 451 Inlägg

Eisenhut skrev:

T5Black skrev:
Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

Du har ju BBS splitfälgar... Bara att köpa nya ytterbanor istället för några sketna spacers...

Hade tänkt att byta fälgar i vinter till några 18" ev 19" vet inte vilka än men nå annat än dom jag har iaf! Annars skulle jag ju självklart bredda fälgen bara!

evilaudio
22 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

Phaetoon skrev:

beach turbo skrev:

Blida skrev:
Kommer inte ihåg hur mycket det är man får ändra spårvidden på en ICKE Helbilsgodtjänd bil.
En som är helbilsgodtjänd tror ja inte man får ändra den nått på.

Men förslagsvis så ringer man SBP nr och knappar sig vidare till teknisk support så vår man svart på vitt!
Iom att kalle bes sin med spacer och dom sa inget,medans sen per bes sin och fick nedslag...Precis,männskliga länken som felar hos bes mannen/kvinnan.


Ang 18" fälgar:
Beror lite på vad du får för rullomkrets med nya hjulen mot vad du har orginal.
Plus att det är hårdare på fälgar när det gäller helbilsgodtjända bilar.(oftast bilar nyare än -96)

Det är inte tillåtet att ändra spårvidden alls på en bil. Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Bilprovningen brukar oftast strunta i det om spacern inte är allt för överdriven.

Skulle vilja se en hänvisning till den lagtexten. För jag är lite petig av mig och vill hålla koll på reglerna.
Har bara hört rykten om det, men jag skulle vilja hitta lagen i klarspråk. Skulle vara glad om du kunde hjälpa mig med det.

totalt 10 mm per axel får man bredda en bil, spårviddsändringen får inte va större pga att bilen i många fall blir väldigt spårkänslig å bilens egenskaper ändras.

har ej hittat de i någon lagtext utan hört de av en polare som jobbar på bilprovningen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Eisenhut
22 oktober 2009 · 1 827 Inlägg

T5Black skrev:

Eisenhut skrev:

T5Black skrev:
Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

Du har ju BBS splitfälgar... Bara att köpa nya ytterbanor istället för några sketna spacers...

Hade tänkt att byta fälgar i vinter till några 18" ev 19" vet inte vilka än men nå annat än dom jag har iaf! Annars skulle jag ju självklart bredda fälgen bara!

Ja... Då köper du förstås bara fälgar med lägre offset. Varför skulle du behöva spacers från början?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MattiasH
23 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

T5Black skrev:
Jag hade tänkt att breda Soarern nu i vinter det kitet bygger sammanlagt 10cm bak och 5cm fram, hur tjocka spacer plattor finns det? Och finns det någon fara för axlar och sånt när den blir så pass mycket bredare? Man kan fortfarande leka och härja hoppas jag!?!

50mm/sida bak och 25mm/sida fram?
Den breddningen fyller du ut om du skaffar 2" bredare fälgar bak med 25mm lägre offset.
Fram går du upp 1" i fälgbredd och 12-13mm lägre offset

ajajajdentogilla
3 november 2016 · 98 Inlägg

Gammal tråd. Men jag undrar bara hur folk som breddar mycket gör. Köper de typ 50 mm spacers? eller bygger de om hela axeln? Så här mycket tänker jag då.
http://www.l-m-r.se/image/4377/BMWE46WB.3.jpg

tack!

torsen
5 november 2016 · 7 236 Inlägg

JohnMayLives skrev:
15 mm spårvidsändring/axel är tillåtet.

Har för mig att de är 15 mm per sida = 30 mm ökad spårvidd.
Själv behöll jag hjulen från en bil vars fälgar hade 35 mm för positivt inpressningsdjup genom att montera "spacers" som kompenserar för skillnaden i inpressningsdjup.
Billigare än att köpa nya fälgar.
Går alldeles utmärkt att även byta till annan hålbild .

torsen
5 november 2016 · 7 236 Inlägg

B T W så kan man även kompensera för olika CB med "Spejsers".

torsen
7 november 2016 · 7 236 Inlägg

torsen skrev:
B T W så kan man även kompensera för olika CB med "Spejsers".

Med ovanstående menar jag montera fälgar med mindre CB än naven.
Tvärtom går ju alldeles utmärkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang