Godmorgon!
Har ett fruktansvärt irriterande problem på min älskade carisma och nu tänkte jag om ni kanske kunde hjälpa mig att hitta problemet!
Problemet består i att bilen när som helst kan få för sig att inte starta, dem gånger bilen inte startar så lyser motorlampan. Jag kan då stänga av och på tändningen ett par gånger tills att jag ser att motorlampan inte längre lyser och då startar bilen som en klocka! Ibland kan det räcka med 1-2 gånger och ibland kan jag behöva krångla i flera minuter.
Om jag jordar stift 1 i obd-uttaget vid ett tillfälle då bilen inte vill starta får jag felkod 44 (Ignition coil (cylinders #1 & #4) fault.)
Eftersom bilen går helt perfekt när den väl går borde jag väl kunna utesluta dåliga tändspolar?
Lite info:
* När bilen väl startar så går den som en klocka, inga fel märks.
* Väder och temperatur spelar ingen roll, felet uppstår både på under vinterns kallaste månader och sommarens varmaste.
* Vid dem tillfällen motorlampan lyser och man försöker starta bilen så går startmotorn men den tänder inte.
* Om jag när motorlampan lyser "kör" bilen en liten bit framåt på startmotorn och sedan vrider av och på tändningen igen så brukar bilen oftast starta direkt, detta kan dock bestå i ren tur dem gånger jag har provat.
Min egna slutsats är att det kan röra sig om en dålig kamaxelgivare eller tändmodul, eller är jag helt ute och cyklar då? Vad bör jag testa att byta först?
Några andra förslag på felsökningsåtgärder?

Notera att jag är en riktig idiot när det kommer till bilar, så pedagogiska svar önskas!