4228
Sök

Missljud från en volvo s40 2,0T (2002)

7 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
Tjena!
Det kommer ett missljud från motorn på Min volvo s40 2,0T (2002).
Den har rullat 18 000 ungefär och ljudet har varit med ett tag, men det har blivit lite värre nu den senaste tiden.
Ljudet är ett knackande ljud som låter tydligt, och knackar snabbare ju högre varv den är i.
Jag har märkt att när bilen står i tomgång så släpper inte det här ljudet, även om bilen blir varm. men så fort jag sätter mig i bilen och åker en stund så släpper det så småningom.

https://youtu.be/twq_zqTbHzE
Här är ett klipp när jag testar om det kan vara vvt-enheten som krånglar, men det verkar inte som om det är de som är felet, för annars hade ljudet slutat låta när jag drar ut kontakten...

Tänkte åka och kolla upp det i en verkstad, men tänkte kolla med er först om ni vet vad det kan vara och hur mycket det kan kosta att fixa, då jag inte är säker om jag vill lägga mycket pengar på bilen eller inte.

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av 18922mario95 (19 november 2016)

3 218 Inlägg
19 november 2016
Försvinner ljudet när du kopplar ur?
Annars rätt vanligt (av egna erfarenheter) att svänghjulet knackar på dom här.

7 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Försvinner ljudet när du kopplar ur?
Annars rätt vanligt (av egna erfarenheter) att svänghjulet knackar på dom här.

Du menar när jag kopplar ur kontakten till vvt-enheten?
Isåfall nej, det blev ingen skillnad alls när jag drog ut den...
Okej, så du tror att det kan vara svänghjulet som krånglar på min bil?
Har du några råd på hur man kan kolla sånt själv eller är det bara att besöka en verkstad? hmm

7 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Låter som om ventiltryckarna sett sina bästa dagar. Byt olja, till en 0W40, eller 5W50 som första åtgärd.

Jaså? Kommer den nya oljan att få detta ljud att försvinna tror du?
Eller är man tvungen att byta ut ventiltryckaren nu när den är så slut?

3 218 Inlägg
22 november 2016
Nej alltså när du kopplar ur med kopplingspedalen.

Lyssna vart ljudet kommer ifrån.
Kommer det från toppen så gör du som den andra killen skrev och byter olja.
Vet att Mekonomen har någon tillsats med ett fränt namn typ "Valve lifter silencer" eller något sånt som funkar rätt så bra med att tysta ner lyftarna.

7 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Nej alltså när du kopplar ur med kopplingspedalen.

Lyssna vart ljudet kommer ifrån.
Kommer det från toppen så gör du som den andra killen skrev och byter olja.
Vet att Mekonomen har någon tillsats med ett fränt namn typ "Valve lifter silencer" eller något sånt som funkar rätt så bra med att tysta ner lyftarna.

Jaha, nej det är ingen skillnad faktiskt, det låter såhär oftast när jag startar den kall och sen fortsätter den låta tills jag Rullar med den en liten stund, verkligen beroende från dag till dag.

Ljudet kommer från mitten av motorn på toppen...
Jag ska testa med att byta olja till den ni rekommenderar till mig, tack för tipsen!
Hör av mig hur det gick sen smile

Tror ni det blir värre om man inte gör något åt de och kör vidare som det är, för själva ljudet stör mig inte så mycket, men är rädd att Det kan bli värre och kommer få dyra konsekvenser... hmm

3 218 Inlägg
22 november 2016
Det som händer är att knocken på kamaxeln som verkar på lyftaren där det är dåligt oljetryck (tickar) kommer att slitas ned med tiden.
Är ju rätt så standard på dessa motorer att lyftarna låter illa. smile

7 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Det som händer är att knocken på kamaxeln som verkar på lyftaren där det är dåligt oljetryck (tickar) kommer att slitas ned med tiden.
Är ju rätt så standard på dessa motorer att lyftarna låter illa. smile

Okeej, då förstår jag vad det är som låter, men då är det nog bäst man byter ut den så det inte blir värre med tiden...
men vet du nåt sett man kan vara säker på om det är det här felet?
Så jag inte byter ut fel saker menar jag wink

3 218 Inlägg
22 november 2016
Om du inte är rädd för att haka av kamremmen och lyfta bort ventilkåpan och kamaxlarna så kan du alltid byta ut lyftaren eller lyftarna som är dåliga.
Kan ju även vara som så att du har dåligt oljetryck till en lyftare.
Hur är bilen servad? Tänker på om det är koks i någon oljekanal.

Om du plockar ur lyftarna så får du mäta längden på "pinnen" som går ner i lyftaren och trycker på den ytan som går emot toppen på ventilskaftet.

Tittade på filmen du hade lagt upp nu och ärligt talat så lönar det sig nog på att köra i någon tillsats i oljan och sedan byta till ny och fräsch olja! smile

7 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Om du inte är rädd för att haka av kamremmen och lyfta bort ventilkåpan och kamaxlarna så kan du alltid byta ut lyftaren eller lyftarna som är dåliga.
Kan ju även vara som så att du har dåligt oljetryck till en lyftare.
Hur är bilen servad? Tänker på om det är koks i någon oljekanal.

Om du plockar ur lyftarna så får du mäta längden på "pinnen" som går ner i lyftaren och trycker på den ytan som går emot toppen på ventilskaftet.

Tittade på filmen du hade lagt upp nu och ärligt talat så lönar det sig nog på att köra i någon tillsats i oljan och sedan byta till ny och fräsch olja! smile

Bilen har en full stämplad servicebok, och den är väldigt välskött annars...det är bara det här felet som har kommit sen jag köpte bilen för ett år sen.

Haha fan va kunnig du är tongue Riktigt bra förklaring av hur jag skulle gå till väga för att kolla upp de, men tyvärr är jag inte så duktig på att meka, så jag vågar inte göra något så stort med bilen.

Okej, men jag gör såhär att jag testar det här med oljan och ser om det blir någon förändring med ljudet från motorn, om det inte händer nåt så kör jag den till en verkstad som får kolla på detta.

Vad är det för tillsats jag ska lägga i oljan? Jag kan inte så mycket om sånt.

3 218 Inlägg
23 november 2016
Allright, välservad eller ej så är det ju tyvärr en sjuka på dessa.
Tror att jag hört en eller två S/V40's som gått tyst i mitt 22-åriga liv, haha. big_smile

Jag har för mig att Wynn's har en tillsats som heter någonting med "Valve Lifter blablabla" som funkar helt okej.
Har inte använt den själv, men vet att min far använde den med ett resultat över förväntan.
Kommer däremot inte ihåg om man ska köra med den i oljan eller om man ska byta efter ett par mil, men det står väl på burken!

Jag vet inte riktigt vad en verkstad skulle ta för att byta lyftare så man får ju väga lite på om det är värt pengarna.
Jag tror nog däremot att det kommer att bli en förbättring med ny olja! smile

7 Inlägg
25 november 2016
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Allright, välservad eller ej så är det ju tyvärr en sjuka på dessa.
Tror att jag hört en eller två S/V40's som gått tyst i mitt 22-åriga liv, haha. big_smile

Jag har för mig att Wynn's har en tillsats som heter någonting med "Valve Lifter blablabla" som funkar helt okej.
Har inte använt den själv, men vet att min far använde den med ett resultat över förväntan.
Kommer däremot inte ihåg om man ska köra med den i oljan eller om man ska byta efter ett par mil, men det står väl på burken!

Jag vet inte riktigt vad en verkstad skulle ta för att byta lyftare så man får ju väga lite på om det är värt pengarna.
Jag tror nog däremot att det kommer att bli en förbättring med ny olja! smile

Ofan, visste inte att det var en sån typisk grej med s40 :o skönt att det inte är bara min bil som har det här felet i alla fall tongue

Jag köpte en tillsats till oljan nu som mekonomen hjälpte mig med, jag har redan börjat se positiva förändringar på missljudet big_smile

Tack som fan för tipsen Jesper! Du räddade några tusen lappar där wink hör av dig om du rullar igenom vetlanda någon dag så bjuder jag på en kaffe wink ha de gött!

3 218 Inlägg
25 november 2016
Igen fara, serru!
Jo, har haft 3st 2.0t och en T4 och alla lät illa haha! big_smile

Men fan vad skönt att det blev bättre med tillsatsen iaf!
Och jag ska definitivt höra av mig om jag är i trakterna, kaffe är aldrig fel! wink

Sök