Audi A3 1.8T (8L) -98 går knepigt efter batteribyte.

imjohannes
24 november 2016 · 12 Inlägg

Hej!
Det började med att jag trodde att bilen drog tjuvström men jag va helt säker nu på att mitt batteri va kasst.
Så det jag gjorde va att åka upp till farsan o sno ett batteri, dock va de urladdat så fick använda startkablar ändå, efter bytet så gick bilen riktigt knepigt, vid fullgas varvar den upp till knappt 2k varv, för att sedan gå ner till tomgång igen, detta upprepas så länge jag håller gas. Även vid tillbakabyte till mitt gamla batteri så kvarstod problemet. Vet inte om det kan ge någon ledtråd men efter detta så började även ABS lampan lysa.

Bilen är chippad om det har någon betydelse, vet ej vilket chip som sitter i tyvärr.

Kan det vara värt att kolla kolen i generatorn? Batterilampan har dock aldrig lyst vid körning, bara med tändning på när batteriet varit slut.

En vän sa "dem där bilarna kan man få koppla upp sig med en dator o säga till att man bytt batteri" ligger det någon sanning i detta?



Kom igen nu ni experter! Får jag ej fixat den nu ikväll så måste jag bärga den!

Jesper328
24 november 2016 · 2 383 Inlägg

Har väldigt svårt att tro att man måste gå in med dator bara för att man bytt batteri.. Det är ju en -98a liksom.

Nu är jag ingen expert på el så jag tänker inte uttala mig för jag kommer ändå ha käpprätt åt helvete fel.
Men kolla alla säkringar, någon kan ju ha bränts när ni hakade på startkablar.
Känns lite som att något inte får tillräckligt med ström alternativt ingen alls då den inte vill ta sig över 2k rpm och att abs-lampan lyser.

Up the RA
imjohannes
24 november 2016 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har väldigt svårt att tro att man måste gå in med dator bara för att man bytt batteri.. Det är ju en -98a liksom.

Nu är jag ingen expert på el så jag tänker inte uttala mig för jag kommer ändå ha käpprätt åt helvete fel.
Men kolla alla säkringar, någon kan ju ha bränts när ni hakade på startkablar.
Känns lite som att något inte får tillräckligt med ström alternativt ingen alls då den inte vill ta sig över 2k rpm och att abs-lampan lyser.

Tack för ditt svar!
Håller med, tyckte även jag det lät konstigt på en så gammal bil, hade dock inte förvånat mig om de skulle vara så... Säkringar ska kollas igenom imorgon.

Försökte få in den på parkeringen, men den ville dö och bromslampan började lysa? Så första jag går på är väl säkring till bromsar då både abs och bromslampan börjat lysa..

Det är inte nån säkerhets/varningsgrej att den inte vill gå upp i varv? Eller att bränslepumpen lagt av som säkerhet? Vet ju att de finns bilar som bryter pumpen vid något fel och man sedan fått slå på den manuellt igen via en knapp i motorrummet.

Tycker detta är jätteskumt eftersom det kom efter batteribytet, skulle bli väldigt förvånad ifall jag lyckats kortsluta något med startkablarna, även kollat runt batteriet så man inte lyckats klämt något eller någon kontakt hoppat ur, men hittade ingenting..

Knuffade in den på farsans parkering och lånade deras bil så slapp bärgaren iallafall big_smile

Har ingen erfarenhet av Audi så alla tankar på vad det kan vara uppskattas smile

it_mutt Avstängd
25 november 2016 · 10 388 Inlägg

Säga till att man gjort batteribyte behöver du inte. Däremot är det inte det minsta ovanligt att man blir tvingad att göra en TBA efter batteribytet (det är t.o.m. rekommenderat att göra).

Sen om så är fallet för just dig låter jag vara osagt (det brukar dock resultera i "knepig motorgång")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2016 · 17 524 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
imjohannes
25 november 2016 · 12 Inlägg

it_mutt skrev:
Säga till att man gjort batteribyte behöver du inte. Däremot är det inte det minsta ovanligt att man blir tvingad att göra en TBA efter batteribytet (det är t.o.m. rekommenderat att göra).

Sen om så är fallet för just dig låter jag vara osagt (det brukar dock resultera i "knepig motorgång")

Hybridsmurfen skrev:
TBA:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286661

Ska definitivt testas, behöver ladda upp batteriet en stund först dock, återkommer med svar ikväll huruvida det hjälpte eller ej!

Angående att broms och ABS-lampa lyser, är det något som kan påverka motorns funktionalitet på denna modell? Som nån typ av säkerhetsspärr eller liknande?

Lägger in en liten video om det kan hjälpa på något sätt, tyvärr finns inget ljud.. https://www.youtube.com/watch?v=qmnti0fhzoY

Senast redigerat av imjohannes (25 november 2016)

imjohannes
25 november 2016 · 12 Inlägg

Tänkte att detta kanske kunde ge lite mer info vad som bör göras..

"Bortkoppling av batteri kan radera minnet från elektroniska enheter (t ex radio, klocka).

När batteriet kopplas bort kan motorstyrdonets och/eller växellådsstyrdonets minne raderas, vilket gör att minst en körcykel behöver genomföras för att återställa körbarheten."


Källa: Meca


Vad händer om exempelvis växellådsstyrdonets minne raderas? Om den svarar på gas som förut efter denna gasspjällskonfiguration, kan det vara skadligt att köra med den då ifall växellådsstyrdonets minne även är nollställt?

it_mutt Avstängd
25 november 2016 · 10 388 Inlägg

imjohannes skrev:
Tänkte att detta kanske kunde ge lite mer info vad som bör göras..

"Bortkoppling av batteri kan radera minnet från elektroniska enheter (t ex radio, klocka).

När batteriet kopplas bort kan motorstyrdonets och/eller växellådsstyrdonets minne raderas, vilket gör att minst en körcykel behöver genomföras för att återställa körbarheten."


Källa: Meca


Vad händer om exempelvis växellådsstyrdonets minne raderas? Om den svarar på gas som förut efter denna gasspjällskonfiguration, kan det vara skadligt att köra med den då ifall växellådsstyrdonets minne även är nollställt?

Det är alltså en automatare du kör?

Det är som sagt ingen garanti att en "manuell TBA" fungerar (alls), men, det gör ofta det på bilar utan egas, men som sagt, inte alla.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
imjohannes
25 november 2016 · 12 Inlägg

it_mutt skrev:

imjohannes skrev:
Tänkte att detta kanske kunde ge lite mer info vad som bör göras..

"Bortkoppling av batteri kan radera minnet från elektroniska enheter (t ex radio, klocka).

När batteriet kopplas bort kan motorstyrdonets och/eller växellådsstyrdonets minne raderas, vilket gör att minst en körcykel behöver genomföras för att återställa körbarheten."


Källa: Meca


Vad händer om exempelvis växellådsstyrdonets minne raderas? Om den svarar på gas som förut efter denna gasspjällskonfiguration, kan det vara skadligt att köra med den då ifall växellådsstyrdonets minne även är nollställt?

Det är alltså en automatare du kör?

Det är som sagt ingen garanti att en "manuell TBA" fungerar (alls), men, det gör ofta det på bilar utan egas, men som sagt, inte alla.

Nej det är en manuell, kanske bara växellådsstyrdon finns på automat? De va vad jag tänkte men är inte så insatt big_smile

Så då lär det bara vara den gasspjällskonfigurationen som behövs göras och sen ska det bara vara o köra om den hjälper, inget annat som bör tänkas på?

Tack för dina svar, uppskattas verkligen!


Gasspjällskonfigueringen funkade utmärkt! Har dock ej kört något än men den svarar på gasen som vanligt, blir att provköra lite senare smile

Senast redigerat av imjohannes (25 november 2016)

it_mutt Avstängd
26 november 2016 · 10 388 Inlägg

imjohannes skrev:

it_mutt skrev:

imjohannes skrev:
Tänkte att detta kanske kunde ge lite mer info vad som bör göras..

"Bortkoppling av batteri kan radera minnet från elektroniska enheter (t ex radio, klocka).

När batteriet kopplas bort kan motorstyrdonets och/eller växellådsstyrdonets minne raderas, vilket gör att minst en körcykel behöver genomföras för att återställa körbarheten."


Källa: Meca


Vad händer om exempelvis växellådsstyrdonets minne raderas? Om den svarar på gas som förut efter denna gasspjällskonfiguration, kan det vara skadligt att köra med den då ifall växellådsstyrdonets minne även är nollställt?

Det är alltså en automatare du kör?

Det är som sagt ingen garanti att en "manuell TBA" fungerar (alls), men, det gör ofta det på bilar utan egas, men som sagt, inte alla.

Nej det är en manuell, kanske bara växellådsstyrdon finns på automat? De va vad jag tänkte men är inte så insatt big_smile

Så då lär det bara vara den gasspjällskonfigurationen som behövs göras och sen ska det bara vara o köra om den hjälper, inget annat som bör tänkas på?

Tack för dina svar, uppskattas verkligen!


Gasspjällskonfigueringen funkade utmärkt! Har dock ej kört något än men den svarar på gasen som vanligt, blir att provköra lite senare smile

Se där ja, gott när saker och ting löser sig med något som man kan göra i en parkeringsficka (more or less) smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang