Servoolja läckage 940 -93

Czelious
11 december 2016 · 42 Inlägg

Hej!
Rakt till sak så läcker min 940 all servoolja rakt ut direkt ändå ner till slang mynningen i oljebehållaren.

Fyller alltså upp till max strecket och åker bara en liten sväng, någon kilometer bara räcker så börjar de rycka i ratten och oljan är under hela stickan.

Har tittar lite under med hjälp av domkraft och såg att det hängde droppar på dem smala rören som går längs med styrväxeln, ser inget direkt hål eller spricka och hade precis kört i regn så va ju lite blött överallt där under..

Borde jag kolla igen på nått speciellt, är de så att rören spruckit nånstans?

Kört i en hel flaska servo tätning under dagens gång, så verkar inte fungera..

Här är en hyfsat dålig bild jag tog framifrån innan jag hissa upp den..

http://imgur.com/zAwec1a

Senast redigerat av Czelious (11 december 2016)

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
siiimooon Påstängd
11 december 2016 · 1 194 Inlägg

Har du tur så räcker det med att byta kopparbrickorna som sitter vid banjokopplingarna på styrväxeln. Brukar vilja läcka där, eller så är det själva rören.

Evildan
12 december 2016 ·

Jag har varit med om på två 940 att rören varit av.
Det finns tre olika tillverkare av styrväxel till 940 och Volvo har inte rören i lager längre då bilen enligt reservdelspersonalen är för gammal.
Begagnade rör är ofta lika rostiga och dåliga.
Jag skarvade röret med en stålspunnen hydraulslang, byggde egna nipplar för att få det att fungera.
Har du tur är det något annat som läcker.
Spola rent och använd en kamrat som vrider på ratten när du kikar efter läckaget.
Lycka till

Czelious
12 december 2016 · 42 Inlägg

siiimooon skrev:
Har du tur så räcker det med att byta kopparbrickorna som sitter vid banjokopplingarna på styrväxeln. Brukar vilja läcka där, eller så är det själva rören.

Okej, ska titta, tack för svar!

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Czelious
12 december 2016 · 42 Inlägg

Evildan skrev:
Jag har varit med om på två 940 att rören varit av.
Det finns tre olika tillverkare av styrväxel till 940 och Volvo har inte rören i lager längre då bilen enligt reservdelspersonalen är för gammal.
Begagnade rör är ofta lika rostiga och dåliga.
Jag skarvade röret med en stålspunnen hydraulslang, byggde egna nipplar för att få det att fungera.
Har du tur är det något annat som läcker.
Spola rent och använd en kamrat som vrider på ratten när du kikar efter läckaget.
Lycka till

Hmm.. ja jag har fått tag på en styrväxel genom en polare för 300kr.

Dock undrar jag om vilken som helst av dem 3 tillverkarna går o sätta på min 940 från hans 740, oavsett vad som sitter på nu?

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Meaganeowner
13 december 2016 · 2 250 Inlägg

Lossa på styrväxelns damasker.
Inuti dem ska det bara finnas lite fett. Och troligen lite olja, kanske en tesked.

Är det mer så är tätningarna slut och då är det byte av styrväxeln som gäller.

Och sen hjulinställning.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2016)

Evildan
13 december 2016 ·

Czelious skrev:

Evildan skrev:
Jag har varit med om på två 940 att rören varit av.
Det finns tre olika tillverkare av styrväxel till 940 och Volvo har inte rören i lager längre då bilen enligt reservdelspersonalen är för gammal.
Begagnade rör är ofta lika rostiga och dåliga.
Jag skarvade röret med en stålspunnen hydraulslang, byggde egna nipplar för att få det att fungera.
Har du tur är det något annat som läcker.
Spola rent och använd en kamrat som vrider på ratten när du kikar efter läckaget.
Lycka till

Hmm.. ja jag har fått tag på en styrväxel genom en polare för 300kr.

Dock undrar jag om vilken som helst av dem 3 tillverkarna går o sätta på min 940 från hans 740, oavsett vad som sitter på nu?

Det går inte att byta hur som helst för anslutningarna till oljerören skiljer.

Czelious
16 december 2016 · 42 Inlägg

Evildan skrev:

Czelious skrev:

Evildan skrev:
Jag har varit med om på två 940 att rören varit av.
Det finns tre olika tillverkare av styrväxel till 940 och Volvo har inte rören i lager längre då bilen enligt reservdelspersonalen är för gammal.
Begagnade rör är ofta lika rostiga och dåliga.
Jag skarvade röret med en stålspunnen hydraulslang, byggde egna nipplar för att få det att fungera.
Har du tur är det något annat som läcker.
Spola rent och använd en kamrat som vrider på ratten när du kikar efter läckaget.
Lycka till

Hmm.. ja jag har fått tag på en styrväxel genom en polare för 300kr.

Dock undrar jag om vilken som helst av dem 3 tillverkarna går o sätta på min 940 från hans 740, oavsett vad som sitter på nu?

Det går inte att byta hur som helst för anslutningarna till oljerören skiljer.

Hmm okej, trodde rören bara sitter på 2 olika ställen på själva styrväxeln?

För fick den styrväxeln så jag kunde testa innan jag betala, men fick inte med styrleder, så funderade även på om styrlederna skiljer mellan dem olika märkena, kollat lite på de och ser ut som den jag fick är en cam gear och den har har ser ut som en koyo, men ska hissa upp bilen ikväll o kolla mer noga

Volvo V40 T4 "Brukis" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang