4043
Sök

Seat ibiza helt död nära vrider nyckeln.

4 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
Har en seat ibiza  1.6 -01. Den har fungerat o h startat bra. Den stod över natten från -6 grader till morgonen då var det -10. När jag skulle starta bilen får jag ingen indikation på nått i bilen. Inget instrument lyser. Stereon lyser ej. Allt ä dött förutom fjärrlåset och inne belysning . Men om jag vrider på varselljus och håller in helljuset så går fläkten igen och jag får instrumenten att börja lysa. Men startmotor går ej igång. Klickar inte ens.

Vad kan va fel. Finns det nån säkring för startspärren?  Elr nått relä? Bilen ger inget liv vilken nyckel jag än har. Och batteriet kan det väl,  inte vara. Då hade ju instrumentpanelen indikerat när jag vridit på tändningen.

Hjälp. Vad göra?  Har kollat säkringar och alla hela. Vilket relä styr startspärren?

4 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
Hjälp mig . Jag hittar inget fel. Finns det nått som kan gå sönder i tändlåset?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2017
Messia skrev:
Har en seat ibiza  1.6 -01. Den har fungerat o h startat bra. Den stod över natten från -6 grader till morgonen då var det -10. När jag skulle starta bilen får jag ingen indikation på nått i bilen. Inget instrument lyser. Stereon lyser ej. Allt ä dött förutom fjärrlåset och inne belysning . Men om jag vrider på varselljus och håller in helljuset så går fläkten igen och jag får instrumenten att börja lysa. Men startmotor går ej igång. Klickar inte ens.

Vad kan va fel. Finns det nån säkring för startspärren?  Elr nått relä? Bilen ger inget liv vilken nyckel jag än har. Och batteriet kan det väl,  inte vara. Då hade ju instrumentpanelen indikerat när jag vridit på tändningen.

Hjälp. Vad göra?  Har kollat säkringar och alla hela. Vilket relä styr startspärren?

Hur skulle kombiinstrumentet visa det menar du? Eller sitter där voltmätare i det?

Om bilen fungerat bra vid töväder, men inte alls vill vara med (elektriskt) när det trillat ner till -10c, skulle iaf jag misstänka batteriet.

Startspärren styrs inte relämässigt. Standard på en bil i VAG-gänget är att den startar för att sen dö efter en sekund eller två om startspärren går in och inte godkänner nyckeln.
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
Borde inte instrumentpanelen ge nått typ av liv när jag vrider om nyckeln? Finns ström eftersom att det går att lysa med helljus samt låsa upp bilen och ha på innerbelysningen.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2017
Messia skrev:
Borde inte instrumentpanelen ge nått typ av liv när jag vrider om nyckeln? Finns ström eftersom att det går att lysa med helljus samt låsa upp bilen och ha på innerbelysningen.

Jo visst, fast så skrev du ju inte riktigt.

Messia skrev:
Och batteriet kan det väl,  inte vara. Då hade ju instrumentpanelen indikerat när jag vridit på tändningen.

Som det står där skulle kombiinstrumentet indikera att batteriet var dåligt.

Mitt råd är iaf att börja med att fulladda batteriet, alternativt testa att kabla igång den. Om inte annat för att se om det gör någon skillnad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
Till Slut hittade jag felet mot alla odds.  En j*vla tur bara. Skulle koppla lös tändlåset och startspärren så jag lossade lite kontakter vid tändlåset. Vickade lite i kontakten som  sitter i tändlåset och provade samtidigt vrida tändningen. Då fick jag ström till tändningen. Så erjad kontakt bakom tändlåset var felet.

Tack för den hjälp som gavs. Allt hjälper. Man får igång skallen när man får lite tips å råd.

Sök