Diselvärmare fungerar bara när bilen är igång.....

Jkk
2 januari 2017 · 22 Inlägg

Hej, har nyligen fått problem med diselvärmaren i min  VwTransporter t5 2012.

Diselvärmaren går bara när bilen är igång. Och slår man av bilen så stannar värmaren....
Har både tidur och fjärr men funkar inte med nån av dessa. Bara om man har igång bilen.

Och nu till veckan väntas det -30 grader....

Någon som kan komma med tips på vad det kan vara.

simlar
2 januari 2017 · 5 523 Inlägg

Mest troligt extrabatteriet ifall det sitter ett sådant (bör göra det iaf).

Arbetar tyvärr inte på transportbilssidan så vet inte säkert.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jkk
2 januari 2017 · 22 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt extrabatteriet ifall det sitter ett sådant (bör göra det iaf).

Arbetar tyvärr inte på transportbilssidan så vet inte säkert.

Tack för svar!

Men tror ej det finns något extrabatteri, men ska kolla.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 januari 2017 · 835 Inlägg

Jkk skrev:
Hej, har nyligen fått problem med diselvärmaren i min  VwTransporter t5 2012.

Diselvärmaren går bara när bilen är igång. Och slår man av bilen så stannar värmaren....
Har både tidur och fjärr men funkar inte med nån av dessa. Bara om man har igång bilen.

Och nu till veckan väntas det -30 grader....

Någon som kan komma med tips på vad det kan vara.

Kan du starta värmaren med tidur/fjärr när bilen är igång, eller menar du bara att den startar som vanligt som tillsatsvärmare (stödvärmare)?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Jkk
2 januari 2017 · 22 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Jkk skrev:
Hej, har nyligen fått problem med diselvärmaren i min  VwTransporter t5 2012.

Diselvärmaren går bara när bilen är igång. Och slår man av bilen så stannar värmaren....
Har både tidur och fjärr men funkar inte med nån av dessa. Bara om man har igång bilen.

Och nu till veckan väntas det -30 grader....

Någon som kan komma med tips på vad det kan vara.

Kan du starta värmaren med tidur/fjärr när bilen är igång, eller menar du bara att den startar som vanligt som tillsatsvärmare (stödvärmare)?

När bilen är igång kan jag starta den både med fjärren och tiduret.

Men när jag försöker med bilen avstängd  så händer inget. ..



Har testat att lossa minuspolen ca 30 min. Men vart ingen skillnad. Kan även tillägga att den fungerat klockrent hela förra Vintern.

Senast redigerat av Jkk (2 januari 2017)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 januari 2017 · 835 Inlägg

Jkk skrev:

Swedenrockers skrev:

Jkk skrev:
Hej, har nyligen fått problem med diselvärmaren i min  VwTransporter t5 2012.

Diselvärmaren går bara när bilen är igång. Och slår man av bilen så stannar värmaren....
Har både tidur och fjärr men funkar inte med nån av dessa. Bara om man har igång bilen.

Och nu till veckan väntas det -30 grader....

Någon som kan komma med tips på vad det kan vara.

Kan du starta värmaren med tidur/fjärr när bilen är igång, eller menar du bara att den startar som vanligt som tillsatsvärmare (stödvärmare)?

När bilen är igång kan jag starta den både med fjärren och tiduret.

Men när jag försöker med bilen avstängd  så händer inget. ..




Har testat att lossa minuspolen ca 30 min. Men vart ingen skillnad. Kan även tillägga att den fungerat klockrent hela förra Vintern.

Det låter ju som ett dött extrabatteri onekligen. P.g.a att när bilen är igång så kopplar den ihop batterierna och värmarens elektronik mäter då en högre driftsspänning.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Jkk
2 januari 2017 · 22 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Jkk skrev:

Swedenrockers skrev:

Kan du starta värmaren med tidur/fjärr när bilen är igång, eller menar du bara att den startar som vanligt som tillsatsvärmare (stödvärmare)?

När bilen är igång kan jag starta den både med fjärren och tiduret.

Men när jag försöker med bilen avstängd  så händer inget. ..




Har testat att lossa minuspolen ca 30 min. Men vart ingen skillnad. Kan även tillägga att den fungerat klockrent hela förra Vintern.

Det låter ju som ett dött extrabatteri onekligen. P.g.a att när bilen är igång så kopplar den ihop batterierna och värmarens elektronik mäter då en högre driftsspänning.

Ska kika hur det ser ut och testa ladda om jag hittar batteriet.
Vet du om extrabatteriet brukar sitta under framsätet på transporter?

Tack för svar smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 januari 2017 · 835 Inlägg

Jkk skrev:

Swedenrockers skrev:

Jkk skrev:
När bilen är igång kan jag starta den både med fjärren och tiduret.

Men när jag försöker med bilen avstängd  så händer inget. ..




Har testat att lossa minuspolen ca 30 min. Men vart ingen skillnad. Kan även tillägga att den fungerat klockrent hela förra Vintern.

Det låter ju som ett dött extrabatteri onekligen. P.g.a att när bilen är igång så kopplar den ihop batterierna och värmarens elektronik mäter då en högre driftsspänning.

Ska kika hur det ser ut och testa ladda om jag hittar batteriet.
Vet du om extrabatteriet brukar sitta under framsätet på transporter?

Tack för svar smile

Det vet jag inte men det är troligt.
Efter lite googling och kik på detta dokument:
http://www.1946vw.co.uk/vwbooks/vw_info … nwards.pdf
så kan man anta detta genom att:
1. Det står i dokumentnamnet Vw, T5, 2009, onwards
2, Kollar man schemat så heter extrabatteriet 'A1', det står inte var placeringen är,
men tittar man på jordpunkten '34' till extrabatteriet så är jordpunkten lokaliserad under förarsätet.
Därför är det ett rimligt antagande.

Senast redigerat av Swedenrockers (2 januari 2017)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Jkk
2 januari 2017 · 22 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Jkk skrev:

Swedenrockers skrev:

Det låter ju som ett dött extrabatteri onekligen. P.g.a att när bilen är igång så kopplar den ihop batterierna och värmarens elektronik mäter då en högre driftsspänning.

Ska kika hur det ser ut och testa ladda om jag hittar batteriet.
Vet du om extrabatteriet brukar sitta under framsätet på transporter?

Tack för svar smile

Det vet jag inte men det är troligt.
Efter lite googling och kik på detta dokument:
http://www.1946vw.co.uk/vwbooks/vw_info … nwards.pdf
så kan man anta detta genom att:
1. Det står i dokumentnamnet Vw, T5, 2009, onwards
2, Kollar man schemat så heter extrabatteriet 'A1', det står inte var placeringen är,
men tittar man på jordpunkten '34' till extrabatteriet så är jordpunkten lokaliserad under förarsätet.
Därför är det ett rimligt antagande.

smile smile

partyvan
2 januari 2017 · 1 071 Inlägg

Om du har extra batteri så sitter det under förar stolen.
Har åkt transporter i 4år nu och man får byta batterier efter 2år annars får man problem med att värmaren inte startar.
Dom verkar käka batterier dom bilarna.

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Jkk
3 januari 2017 · 22 Inlägg

Tack alla för hjälpen!
Bytte extrabatteriet idag och nu funkar det. smile)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang