D-värmare v50

BilFixare
14 december 2016 · 140 Inlägg

Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Jag radera felkod och satarta värmare då börja han ryker väldigt mycket känns som att han inte tänder.
radera man felkod så han den går i några dagar sen sätter han felkod igen och satarta inte förän man har radera felkod igen.
Jag fundera på om det kan vara på glödstift/strumpa/styrdon? Någon här som har vart med om?

Tusen tack för hjälp.

simlar
14 december 2016 · 5 526 Inlägg

Eftersom felkoden säger fläkt funktion intermittent och det återkommer efter radering av felkoder så tyder det på dålig förbränningsfläkt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BilFixare
14 december 2016 · 140 Inlägg

Jag läste lite på denna forums han skriver att styrdon är fel. ( likadant värmare ) http://forum.saabturboclub.com/showthre … rmare-D5WS
Men tänkte jag tänkte på min bil så fungera inte yttertemp mätare. Kan det har någonting med detta han göra också?

Tack för hjälpen/tips iallafall.

Meaganeowner
15 december 2016 · 2 250 Inlägg

Har aldrig haft dieselvärmare i bil, men väl i båt. Eberspächer D2.
När den krånglat, så har det varit glödnätet runt själva glödstiftet som koksat igen. Gav enorma rökridåer över ankringsviken. Ibland startade dock värmaren, men senare allt sällan.

När jag gick över till diesel endast från båtmack, så har värmaren funkat perfekt (sedan senaste glödnätsbytet).
Den diesel har inte RME eller andra tillsatser, för att minska risken för bakterier i båttank, där bränslet kan bli stående långa tider, till skillnad från bilar.

BilFixare
15 december 2016 · 140 Inlägg

Okej,Jag har ens så länge beställt glödstift sil och packningsat. Men själva Diesel sverice säger
tillexempel om man har en v50 och den sätter felkod på fläkt så bruka det vara styrdon.  men men jag få riva ner och titta sen när jag har fått grejer. Jag åter kommer om det är någonting mer.

Tack iallafall för hjälp/tips/eller vad det nu heter.

Meaganeowner
16 december 2016 · 2 250 Inlägg

Men ryker värmaren, så är förmodligen stiftet helt.
Utan värme ingen rök!

Gissar fortfarande på glödnätet runt stiftet. Om det nu finns något sådant på din värmare.

Obs stiften brukar var för lägre spänning  än 12 V i värmare, så de går inte att testa mot 12 V, för då brinner de upp.

Brådhis * Voff voff *
17 december 2016 · 10 280 Inlägg

Om nu felkoden säger fläkten, varför skulle det inte vara den menar ni?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
18 december 2016 · 6 577 Inlägg

Du får bäst svar på att plocka isär värmare.. Det är vanligaste är att brännkammaren spricker. Ryker fint då

De/Dem
BilFixare
6 januari 2017 · 140 Inlägg

Jag har plockat isär värmare. Själva kamare spricker lite ( ingen fara enligt mig bedömning ) Jag byter glödstiftsil,packningar.Jag har prov körd fläkt och sen starta fin.  sen montera jag ihop. värmare starta fin i 2 veckor sen lägger den av helt och felkode på den är : fläkt. Min fråga är om det är inte styrdon som är skrot???

xXSammy
6 januari 2017 · 6 577 Inlägg

BilFixare skrev:
Jag har plockat isär värmare. Själva kamare spricker lite ( ingen fara enligt mig bedömning ) Jag byter glödstiftsil,packningar.Jag har prov körd fläkt och sen starta fin.  sen montera jag ihop. värmare starta fin i 2 veckor sen lägger den av helt och felkode på den är : fläkt. Min fråga är om det är inte styrdon som är skrot???

Skulle bytt kammaren.

De/Dem
amazonsimme
6 januari 2017 · 303 Inlägg

BilFixare skrev:
Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Själv varit med om detta.
Sätter felkod på fläkten, men det kan vara styrenheten som luras.

Vill man skruva med det kan man plocka isär och prova fläkten med 12v, fungerar den - byt styrenhet.

BilFixare
6 januari 2017 · 140 Inlägg

amazonsimme skrev:

BilFixare skrev:
Hej,Jag har en v50 2.0d tillsatsvärmare sätter felkod : 1308 fläkt/felakigt funktion/intermittent.

Själv varit med om detta.
Sätter felkod på fläkten, men det kan vara styrenheten som luras.

Vill man skruva med det kan man plocka isär och prova fläkten med 12v, fungerar den - byt styrenhet.

Hmm jag luta mig mot styrdon med. jag menar det om fläkten är skrot varför starta han med 3 volt batteri? i detta fall så är det nog billigaste bytt hela värmare då styrdon kosta 2500kr.

Jag få tacka för för alla tips/hjälp jag få.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang