Rover 75 diesel med problem/fråga kring bränslepump

Camelot
3 februari 2017 · 4 Inlägg

Rover75 Touring från 2004 med BMWs diesel 2 liter 131 hkr 22' mil

Efter att alltid varit pålitlig startade den inte. Efter diverse undersökning så verkade inte drivmedel nå förbi bränslefiltret. Nytt filter anskaffat men problemet kvarstår.

Bränslepumpen (den sista - tror man säger "sekundära") tickar/går när tändning slås på. Verkar dock inte gå tillräckligt länge (?). Vid spänningsmätning så finns ström initialt på kontakten på bränslepumpen. Dock så försvinner spänningen efter 10-20 sek.
Ska det bli strömlöst när rätt tryck uppnåtts? Styrs detta av ngn trycksensor? Tryckkontakten borde väl sitta i bränslepumpen?
Tas bränsleslangen bort (den från pumpen mot filtret) med tändning på,  så rinner det ibland duktigt, ibland inte alls...

På den ström-matande treledare som sitter ansluten på bränslefiltret ligger det alltid spänning, 5,5 volt på en pligg och 4,9 på den andra vid påslagen tändning. Vad har denna elanslutning på filtret för funktion?

Ibland startar motorn och går då utan störning. Då ligger det ström hela tiden på bränslepumpen (vilket verkar naturligt då soppan pumpas mot motorn (och returen). Om motorn inte startar blir det alltså strömlöst efter 10-20 sek.

Jag tror inte felet kan vara på pumpen som sitter i tanken. Lutar mer åt att sekundära pumpen är för svag/sliten. Undrar också om det kan vara ngn sensor (på bränslefiltret) som ger fel signal till sekundära bränslepumpen då den blir strömlös, eller om treledaren som ger ca 5 volt och sitter på bränslefiltret har ngn inverkan.

Någon med förslag eller ide' om felet?

Jag kan inte få fram några felkoder på min enkla felkodskollare. Har för långt till verkstad också så måste prova mig fram på gammalt vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang