Hej,
Köpte mig nyligen en helt ny 2017 Golf GT R-Line som jag vill byta ut originalljudet i.
Kan väldigt lite om billjud så jag mailade lite olika företag som säljer och installerar billjud att komma med köpråd när följande krav föreligger.
- Spela så högt som möjligt med så mycket tryck som möjligt. Finlir är inte av intresse.
- Originalhuvudenheten måse vara kvar då den har stor touchscreen med navigator och jag vill inte påverka vare sig funktioner eller utseendet på den.
- Hela utrymmet i bagaget kan avändas till basen/basar
- Ej överstiga 25,000 kr inkl allt (produkter, kablage, installation)
Trots att det gått en vecka så är det bara en återförsäljare som har svarat och jag är faktiskt lite besviken. Trodde faktiskt att man skulle få mer för pengarna. Visst spelar en 12-tummare bra men jag hade hoppas på 2 st. Samma med en fabriksbyggd låda från GAS, ett märke som BRL säljer. Känns lite... ja, jag vet inte. Kanske lite Biltema, men jag kan ha fel.
En bas ska väl ha en låda speciellt anpassad för just den bas man använder? GAS-lådan är på 58 liter och mäter 485 x 400 x 445 (500 nedre) mm med en portlängd på 390 mm med måtten 55 x 360 mm. Hur väl anpassad är den till Alpine-basen? Inte speciellt bra när man läser på Alpines hemsida.
Visst, 25,000 kr är inte en stor summa i sammanhanget kanske och mycket går ju åt till installationen men ändå. Hade som sagt var förväntat mig mer.

Här är offerten jag fått. Vad anser ni om den? Trots att jag skrev att kraven var att spela så högt som möjligt med så mycket tryck som möjligt (finlir är inte av intresse) så skrev han i offerten att han uteslutande valde Alpine för att den dels spelar högt med tryck och finlir, det sistnämnda som jag alltås inte efterfrågade. Känns väl rätt oseriöst tycker jag, att inte lyssna på vad man som kund vil ha.
Framdörrar: Alpine SPR-60C (2,995 kr)
Bakdörrar: Alpine SPR-60 (1,995 kr)
Högtalarram: ACV 70027132016 (236 kr)
Slutsteg: Alpine PDX-F4 (4,295 kr ) (1000 kr i rabatt)
Bas: Alpine SWR-12D4 (2,495 kr)
Baslåda: GAS DB 910GV112DBX (1,798 kr)
Slutsteg: Alpine MRV-M1200 (2,995 kr) (1,500 kr i rabatt)
Baskontroll: Alpine RUX-KNOB (395 kr)
Kablage: GAS 910PP5 Power Kit 5 35 mm² (1,498 kr)
Montering: 12 timmar á 695 kr (6,298 kr) (2,042 kr i rabatt)