Volvo 945 får ingen bensin

henkefahlstrom
26 juli 2012 · 3 Inlägg

Tjena! Min 945 har under en ganska lång tid bara kunnat lagt av när man kör. Ja har kollat stiften å dom är snus tör så den får ju inge bensin. Har bytt bränslepump samt å lött lite på relät men funkar inte. Har också kollat modulen som styr fördelaren. Vad borde jag testa? släng iväg komentarer å säg va du tror!

tack på förhand

henkefahlstrom
26 juli 2012 · 3 Inlägg

motorn är en b230fb alltså elektroniskt insprut

IX ____________________________________
26 juli 2012 · 1 340 Inlägg

relät brukar ju vara problemet, säkert att du fixat det rätt? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
zemet
26 juli 2012 · 4 014 Inlägg

Relät som Rightfront säger brukar vara problemet. Finns lite snabba felsökningstips jag kan ge dig.

Skruva loss slangen som går till spridarbrygggan och stoppa ner den i en burk/flaska. Ta bort askkoppen och ta bort det stora vita relät. Ta en liten kabelstump och skala den i båda ändar. Kolla under relät du tog bort, där står det nummer. Kom ihåg var 30 87/1 och 87/2 sitter. Brygga med kabelstumpen mellan 30 och 87/1 och sedan mellan 87/2. 87/1 är förpumpen och 87/2 är huvudpumpen. Om flaskan är full med bensin på några sekunder så verkar ju felet inte vara bränslepumparna.

Sätt tillbaka relät, koppla bort tändspolen och prova vrida runt motorn, blir flaskan full nu med så fungerar även pumprelät. Skulle det inte fungera så kolla så kablarn som sitter under relät verkligen sitter på plats. Ganska vanligt att dom lossar eller glappar om man har hållt på att röja i elcentralen

Då är det i bara spridarna som inte öppnar som dom ska, då är det troligen spridarrelät som har gett upp, detta är väldigt vanligt. Spridarrelät sitter på expansionskärlet och är väldigt lätt att byta.

Detta som jag har berättat gäller för min 740 men jag tror det är precis lika dant på 940.

henkefahlstrom
28 juli 2012 · 3 Inlägg

har kommit fram till att det är spridarna som inte får ström! var katten kan felet vara? Jag har bytt spridar relä men ingen reaktion

fidde_asplund
4 januari 2013 · 1 Inlägg

har exakt samma problem på min. inte fel på sprida relät. har du fixat det?

zemet
4 januari 2013 · 4 014 Inlägg

Är det inte spridarrelät så är det säkert jordfel. Fälj jorden till spridarna och putsa upp den och lägg lite kopparpasta så fungerar det säkert.

240bns
5 januari 2013 · 1 008 Inlägg

Du har förvissat dig om att du har gnista??
Om du har gnista:

När du slår på tändningen och gör ett startförsök så skall relät dra och pumpen ska gå igång - hör du pumpen?

Spridarna styrs på jordsidan av bränsleboxen, och har sin plusmatning via spridarrelät som är anslutet direkt till batteriets pluspol.

De jordkablar sitter på fuelrailens infästningar är till Hela motorstyrningen.

Kevinohh F.IND
30 mars 2017 · 148 Inlägg

Några år sedan men om någon kom fram till en lösning får ni gärna lägga upp den! smile
Har sprungit på samma problem tror jag...

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang