3072
Sök

940 B230FK LTT går dåligt efter motortvätt?

11 Inlägg
31 mars 2017
Trådstartare
Halloj, har lite problem med min 940, den gick fint och ladda bra, sen slängde jag in den i tvätthallen och gjorde en motortvätt, sen gick det inga vidare. Han går väll inte på en cylinder mindre, men den har lite lägre tomgång än innan och så vill ha inte dra ur, det enda jag inte kollat är om turbo sagt adjös, vilket jag tycker verkar lite konstigt efter en motortvätt.

Lite övrig info

*Inga felkoder
*Nya stift
*Nytt fördelarlock
*Ny rotor
*Nya tändkablar
*Nytt bränslefilter
*Nytt luftfilter
*Ny LMM

Obs detta hände innan jag bytte någonting alls. Någon som varit med om liknande?
Senast redigerat av Kazon (31 mars 2017)

5 914 Inlägg
1 april 2017
Spolade du av motorn med högtryck eller med bara vanlig vattenspruta?

Du bytte allt du listat efter motorn började gå dåligt pga motortvätten?

Kollat/blåst ur fukt ur kontaktstyckena till motorns samtliga givare?
Kollat så alla kontakter sitter fast?

Eftersom felet uppkom efter motortvätt så känns det ju mest troligt som att det är fuktrelaterat om du nu inte lyckats ha sönder något.
Senast redigerat av simlar (1 april 2017)

11 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
Använde högtryckstvätt. Bytte allt lite senare eftersom det ändå skulle göras. Jag har blåst ur Lmm kontaktstycket, det enda jag kan tänkte mig efter det är väll kanske spridar munstyckena?

197 Inlägg
1 april 2017
Där är fukt i fördelaren som gör att gnistan hoppar fel tänder i fel ordning ta av rotorn torka ren eller låt den va av en timme sätt dit den igen sen kommer den gå som en klocka igen nästan 100 % säker på detta är felet

5 914 Inlägg
1 april 2017
Kazon skrev:
Använde högtryckstvätt. Bytte allt lite senare eftersom det ändå skulle göras. Jag har blåst ur Lmm kontaktstycket, det enda jag kan tänkte mig efter det är väll kanske spridar munstyckena?

Risken finns att du skadat något kablage eller komponent då du kört högtryckstvätt.
Högtryckstvätt i motorrummet är ej att rekommendera.

Vad har spridarna med saken att göra? Isf spridarkablaget eller kontakterna, själva spridarna kan ju omöjligt gått sönder då som känsliga delarna är dels inne i insuget och dels inne i fuelrailen.

11 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
@Kunghippe, allt vart bytt där efter det hände, så det ska vara torrt

@simlar, Spolade inte hårt på något känsligt, och jag menade spridar kontaktstyckena

Ska ner idag och skruva lite, får se om man blir något klokare

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 april 2017
När jag gjorde motortvätt på min 850 var det vatten som letade sig ner i tändstiftsbrunnarna och gav överslag.

Blåste ur med tryckluft, sen gick bilen bra igen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

11 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
Jag var nere nu och gick igenom lite. Jag tog bort fördelarlocket, det var helt torrt, blåste rent iaf och montereade tillbaka, blåste även vid spriderkontakterna, men ingen skillnad. Det jag kom fram till iaf var att han inte går på 4:ans cylinder.

En fråga bara om rotorn, ska den kunna glida ganska lätt för hand?, hade för mig att den ska säga *klick* och sitta rätt så fint, för jag kunde dra den lite fram och tillbaka lätt för hand. Såg även ut som han hade legat ut i kanterna inne i fördelarlocket, törs inte säga för mycket, men är fundersam nu eftersom det inte blev någon skillnad alls. Alla svar är välkommna

@TurbOla, jag tittade inte på alla stiften, men som jag skrev i inlägget så vart det här innan jag bytte någonting alls. Så börjar nästan klura på om det är någon kabel eller givare som sketit sig.

Det enda jag inte testat är om han går likadant med eller utan LMM kabeln i, men om den funkar eller inte så ska väll ändå inte en cylinder försvinna för mig?.

197 Inlägg
1 april 2017
Helt nytt fördelarlock och rotor ? Köpt det på biltema ? Sätt såfall tillbaka det gamla slitna så går den nog på alla cylindrarna igen. Det är nästan alltid rotor och fördelare eller en tändkabel kan sätta rätt mycket på det

11 Inlägg
1 april 2017
Trådstartare
Nu går han, 2 tändkablar satt fel.

dock innan så måste det varit vatten i fördelarlocket innan allt byttes smile. Får tacka för all hjälp och svar, jag som gjorde en liten tabbe denna gång smile

Sök