944FTT - Dog vid fullt gaspådrag / Vägrar starta

Kevinohh F.IND
28 mars 2017 · 148 Inlägg

Hej!

Har en 944FTT Classic.
Info om bilen.
- Chippad
- Guldboxar
- Uppställt ladd

Inget speciellt direkt om bilen.
När jag körde hemåt idag så tog jag fulltgaspådrag i tvåans växel en gång för misstänkte den spikade men var inget. Sedan gjorde jag det en gång till och innan 3000 varv så dör hela bilen precis som någon bara vred av nyckeln. Bilen vägrar starta nu efter cirka 3 timmar, min misstanke är att motorn måste kyla ner sig. Hade precis kört några mil och stannad för att lämna av en sak vid mitt garage sedan hände detta när jag var påväg till huset som är 1km bort.

Hade en 850 för något år sedan som var extremt svårartad när den var ljummen i motorn. Oftast gick det bra att köra den men om man lämnade bilen mer än 5min avstängd så fick man vänta över natten för att motorn skulle kyla ner sig. Problemet löste aldrig sig men om man hade gasen i botten så fungerade det att starta bilen kanske 7/10 gånger.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har endast felsökt så inga slangar eller liknande är av/eller trillat av vilket jag ej funnit.
Någon som har erfarenhet angående detta?

Har lite saker som jag tänkt ut men ej testat något..
- Motortempgivare
- Bränslepumpsrelä
- Impulsgivare
- Möjligen dåligt bränsletryck så styrtrycksregulatorn som är kass?

Funderingar kring problemet
- Läst på lite och folk har nämnt backventilen eller soppapumpen men backventilen påverkas den av värme? för det är just när bilen är varm som detta hänt.
- Ej felsökt kring hur det ser ut vid fuelrailen eller liknande. Tidigt stadie så att säga.
- Sökt upp mycket men många har bara gett upp på det verkar det som.. heh...

När man försöker starta bilen nu så går tändningen runt men inget annat händer. Den går ej rulla igång.
All hjälp är tacksamt.

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Polaren
28 mars 2017 · 352 Inlägg

Kollat så kamrem är hel? Om den nu inte är bytt på länge vill säga.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Skata76
28 mars 2017 · 12 Inlägg

hänt liknande för mig, kolla så att tändspolen får ström, du tar tändspolens tändkabel (som går till fördelaren) lite ifrån från något objekt (håll inte emot något) får du de så är de antagligen fördelaren

Kevinohh F.IND
28 mars 2017 · 148 Inlägg

Skata76 skrev:
hänt liknande för mig, kolla så att tändspolen får ström, du tar tändspolens tändkabel (som går till fördelaren) lite ifrån från något objekt (håll inte emot något) får du de så är de antagligen fördelaren

Nämnvärd sak kanske. Den läcker lite olja från fördelaren (oringen).

Tack för svaren ska kolla in i att mee imorgon smile

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Kevinohh F.IND
29 mars 2017 · 148 Inlägg

Polaren skrev:
Kollat så kamrem är hel? Om den nu inte är bytt på länge vill säga.

Kamremmen ser intakt ut då allt rör på sig som det ska. Ska undersöka bränslet för om det möjligen är bränslepumpen..

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Skata76
29 mars 2017 · 12 Inlägg

KevinOT skrev:

Polaren skrev:
Kollat så kamrem är hel? Om den nu inte är bytt på länge vill säga.

Kamremmen ser intakt ut då allt rör på sig som det ska. Ska undersöka bränslet för om det möjligen är bränslepumpen..

du har en ventil vid insuget, tryck in den.. kommer de bränsle dit så felsök där ifrån.. har du kollat tändspolen som jag skrev?

Kevinohh F.IND
1 april 2017 · 148 Inlägg

Skata76 skrev:

KevinOT skrev:

Polaren skrev:
Kollat så kamrem är hel? Om den nu inte är bytt på länge vill säga.

Kamremmen ser intakt ut då allt rör på sig som det ska. Ska undersöka bränslet för om det möjligen är bränslepumpen..

du har en ventil vid insuget, tryck in den.. kommer de bränsle dit så felsök där ifrån.. har du kollat tändspolen som jag skrev?

Vet ej vad de är för "ventil" du pratar om?

Har testat detta idag.
- Bytt tändspole samt tändhatten/kabeln
- Bytt bränslepumpsrelä

Inget har förändrats..

EDIT:
Misstänker bränslefiltret men förra ägaren sa de va bytt nyligen. Bilen har stått i vinterförvar och stått helt still i 1 månad. En kompis föreslog att bensinen var gamal fast kört slut på den bensinen helt nästan, kanske är nån liter kvar bara. Tankade i 45L för någon dag sedan.

EDIT:
Testade med startgas idag för att se om den ville gå igång men fortfarande samma resultat = inget hände.. Motorn går runt så misstänker fortfarande att det är bränslet? Kan det möjligen vara spridarna som inte vill sig?

Någon som vet nått? ^^

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Kevinohh F.IND
3 april 2017 · 148 Inlägg

Uppdatering!

Även om ingen svarar så kanske någon finner detta hjälpsamt i framtiden.

Problemet är troligen löst.
- Åtgärd -->

Rotorn i fördelaren läcker olja vid packningen vilket inte alls är mycket men när rotorn kastar runt så kan den får lite olja på sig samt rotor enheten var generellt kass. Fördelar locket var sprucket så idag åker en ny rotor samt fördelarlock på och det löser förhoppningsvis problemet.

Antagligen när man gav fullgas så tvingade de rotorn att snurra på vilket den inte orkade med så den gav upp.

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang