4232
Sök

Rostiga spiralfjädra

1 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
Hej,

Idag fick jag veta av en verkstad att mina spiralfjädra är rostiga och borde bytas. Han bad mig 2700:- för det. Jag har ringt till andra verkstäder och de sa att man brukar inte byta dem bara för de är rostiga. Hedin bil ville ha 7000:- för samma jobb. Ska jag byta dem i så fall eller försöker den första killen att lura mig bara? Hedin bil sa att de brukar vänta till fjädrana gå av men de ocså sa att det kan vara farligt.
Min bil är en ford focus från 2009.

5 936 Inlägg
7 april 2017
Håller med verkstäderna som säger att man byter dom inte för dom är rostiga utan när dom går av.
Men beror ju såklart på hur rostiga dom är, kanske är så pass rostiga att dom riskerar att gå av (man brukar dock aldrig se att dom är på väg att gå av förrän dom faktiskt går av).

10 166 Inlägg
7 april 2017
Det kan bara den som sett fjädrarna säga något om.

men generelt nej man byter inte enbart pga av rost men sen beror det ju på rostens omfattning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 647 Inlägg
7 april 2017
Hej!
Som sagts ovan byter man inte fjädrar bara för att de är "lite rostiga", man byter antingen när de gått av eller att fjädern har blivit för hoptryckt (vilket jag jag aldrig varit med om).

4 265 Inlägg
7 april 2017
Rosten kan göra så att det blir brottanvisningar, men
spola rent noga, låt torka ordentligt, sedan på med Dinitrol ML

sedan finns alternativt rostskydd som jag inte ska nämna här då belackarna hävdar miljöbrott m.m
smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Muttley
7 april 2017
Man byter om de är gravt rostiga, men ytrost gör inget.
Man bör helst inte vänta tills de går av. Har man otur får man byta mer.

Ska fixa de ordentligt med rostskydd så gäller blästring och pulverlack.

6 712 Inlägg
7 april 2017
Antar vi pratar bakfjädrar nu? Hade dina framfjädrar varit så rostiga skulle de redan gått av wink

När dessa fjädrar går av är det oftast i fjäderskålen utan att fjädern kan ramla ut eller lossna.
Edit: Och på bilarna som bakfjädrarna gått av på är första generationens Focus.. alltså 98-04
Senast redigerat av xXSammy (7 april 2017)

De/Dem

Sök