Volvo v50 2.0D felkod på dpf.

BilFixare
8 april 2017 · 140 Inlägg

Volvo v50 2.0D felkod på dpf.Bilen har gått 23000 mil. additive när på fyllt ca vid 21900 mil + nolställ + kramrem bytt. ingen missljud på motorn dock verka han vara lite ryckigt när han går.

Någon som har vart med om? Kan det vara fel inställ på kamrem? Jag gorde regeneration + nollställ felkod = Gick ej att radera felkod. Jag bytte tryckgivare utan fram gång.

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2608597

Rille0
8 april 2017 · 2 021 Inlägg

prova att programmera in ett byte av partikelfiltret om du har ett diagnosinstrument som klarar det, brukar gå att få bort envisa dpf relaterade felkoder genom att lura ecu'n att filtret är bytt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
BilFixare
8 april 2017 · 140 Inlägg

Rille0 skrev:
prova att programmera in ett byte av partikelfiltret om du har ett diagnosinstrument som klarar det, brukar gå att få bort envisa dpf relaterade felkoder genom att lura ecu'n att filtret är bytt.

Bytt ut dpf och sen nollställa dpf km mätare menar du? jag har beställt en dpf men ens så länge så har jag inte fått jag åter kommer när jag har bytt dpf.

BilFixare
29 april 2017 · 140 Inlägg

Så för er som ville veta. Jag har nu bytt dpf + nollställa bilen. Bilen har nu inga felkod på dpf men felkod på glödstift relä kvar uppstå. Jag har kört test med datorn man här att det klicka i relä med felkod gick inte radera. Men men bilen start fin i alla väder iallafall.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2017 · 13 669 Inlägg

dom ska bytas på fasta intervaller på dessa bilar..

har samma motor i min pjukalott 407  samma fel med felkoder på glödstift  det är att ett eller flera stift är dåliga.. byt alla om du ska byta min startar men låter inget bra när det är väldigt kallt men startar aldrig den kall då jag har dieselvärmare. 
min kan rycka till och från ofta är det egr eller bränslefiltret om du fortfarande märker av det.  på min kommer det rätt vad det är brukar sluta om jag plågar på bilen ordenkligt..




skulle personligen lagt pengarna på en dpf off och tömt partikelfiltret.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
29 april 2017 · 6 566 Inlägg

EGR ventilen kan orsaka felkoder på DPF, även om doseringsventilen inte fungerar heller.
Sitter en insprutare/glödstift före partikelfiltret på 2.0orna

De/Dem
BilFixare
29 april 2017 · 140 Inlägg

Growe skrev:
dom ska bytas på fasta intervaller på dessa bilar..

har samma motor i min pjukalott 407  samma fel med felkoder på glödstift  det är att ett eller flera stift är dåliga.. byt alla om du ska byta min startar men låter inget bra när det är väldigt kallt men startar aldrig den kall då jag har dieselvärmare. 
min kan rycka till och från ofta är det egr eller bränslefiltret om du fortfarande märker av det.  på min kommer det rätt vad det är brukar sluta om jag plågar på bilen ordenkligt..




skulle personligen lagt pengarna på en dpf off och tömt partikelfiltret.

Tack för tips ( eller nu vad det heter )

Då jag får jag prova byta ut glödstift. Partikelfilter är bytt  ( ny ) Dieselsvärmare ska jag ut byta före vinter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2017 · 13 669 Inlägg

BilFixare skrev:

Growe skrev:
dom ska bytas på fasta intervaller på dessa bilar..

har samma motor i min pjukalott 407  samma fel med felkoder på glödstift  det är att ett eller flera stift är dåliga.. byt alla om du ska byta min startar men låter inget bra när det är väldigt kallt men startar aldrig den kall då jag har dieselvärmare. 
min kan rycka till och från ofta är det egr eller bränslefiltret om du fortfarande märker av det.  på min kommer det rätt vad det är brukar sluta om jag plågar på bilen ordenkligt..




skulle personligen lagt pengarna på en dpf off och tömt partikelfiltret.

Tack för tips ( eller nu vad det heter )

Då jag får jag prova byta ut glödstift. Partikelfilter är bytt  ( ny ) Dieselsvärmare ska jag ut byta före vinter.

det ska finnas en delning där man kan mäta varje glödstift.  men du kommer inse att när man väl rivit egr kylaren så vill man byta alla för det är inget jobb man vill göra för det är trångt som satan där nere..

derför skiter jag i det.  mekar det mesta men bara att titta ner där fick mig att inte orka.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang