3827
Sök

Motorn skakar, luktar bränt och har tappat kraft

35 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
Jag har en Kia Magentis 2.0 AC - 05.

När jag skulle till skolan imorse så small eller poffade något under Huven efter cirka 500meters körning. Därefter trodde jag bilen skulle stanna men det gick precis i 80 uppförsbacke med gasen i botten.

När jag mödosamt skakat mig fram till närmsta ficka så kände jag en vedervärdig lukt av bränt någonting. Aldrig känt något så vidrigt innan, och då har ändå denna bilen varit med om många tråkigheter.

Enligt andras diagnoser från andra trådar så kan det ha med tändningen att göra(kassett/spole/stift/younameit). Men jag läste någonstans att vatten/glykol i motorn kunde ställa till med liknande otyg. Vattendiagnosen passade extra bra med min bil eftersom att jag mixtrat mycket med ny Kylare och kylarslangar efter en trädkrock.

Har inte hunnit pröva tomgång ordentligt än eller hört med verkstad om att feldiagnosticera med dator. Åkte direkt(långsamt) hem o tog mors bil till skolan. Vill gärna höra vad ni tycker.

P.S. Jag kan inget om tändning så förklara gärna i era svar så jag slipper googla varje gång D.S.

Forummoderator
26 598 Inlägg
8 maj 2017
En fråga bara; lyfte du på huven och kikade under något? Bara en snabb koll kan ge indikationer på vad som är fel ibland.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

35 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
Jag lyfte huven när jag stannade första gången för att leta upp något enkelt, men eftersom att mina kunskaper är väldigt begränsade så hittade jag inte så mycket. Glykolen var på samma nivå som innan, det rök lite från motorn(runt om, underifrån/inifrån) men annars såg den förvånansvärt normal ut.

35 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
uppdatering: Far körde bilen en sväng. Han sa att motorn gick varm direkt och att det luktade bränt gummi. Han menar att det rök från en slangklämma under bilen vid avgassystemet. Han hävdar också att en tändspole inte kan "poffa" utan brinner sönder under en längre tid, så det kan det inte vara.

Jag har väldigt kort om tid och eftersom att bilen redan var en kvaddad skrothög innan denna upplevelsen så kommer den förmodligen köras till skroten.

Forummoderator
18 410 Inlägg
8 maj 2017
skaduddel skrev:
uppdatering: Far körde bilen en sväng. Han sa att motorn gick varm direkt och att det luktade bränt gummi. Han menar att det rök från en slangklämma under bilen vid avgassystemet. Han hävdar också att en tändspole inte kan "poffa" utan brinner sönder under en längre tid, så det kan det inte vara.

Jag har väldigt kort om tid och eftersom att bilen redan var en kvaddad skrothög innan denna upplevelsen så kommer den förmodligen köras till skroten.

Nå. Har en bil som poffar/smäller om man drar på kraftigt men går i övrigt bra. Lutar åt tändkassetten i det fallet enligt felsökning, så han kan ha fel. Har han väl haft förut om jag inte minns helt tokigt? Och nej: det är inte kian...

Kom ihåg när du provade att fälla träd med den så det är väl tveksamt om man ska pilla med den. Det är ju upp till dig givetvis.

35 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Lutar åt tändkassetten i det fallet enligt felsökning, så han kan ha fel. Har han väl haft förut om jag inte minns helt tokigt?

Aaa han har absurt mycket erfarenhet bakom ratten, men mindre under huven så fel har han haft flera gånger smile

Hybridsmurfen skrev:
Kom ihåg när du provade att fälla träd med den så det är väl tveksamt om man ska pilla med den. Det är ju upp till dig givetvis.

Just där problemet ligger. Även om jag pungar upp med 2-4lax för att byta tändkassett så är just min magentis jäkligt ful i fronten efter skadan. Jag hade inga problem att köra pendla med ful bil så länge den rullade liksom, men att byta något på en krockskadad bil? naee det klingar så fel.

Eftersom att jag bara behöver en bil för kort pendling under sommaren så köper jag nog en billig volvo istället. Det skulle dock vara intressant att veta vad som är felet i nuvarande skrothög. Det känns som att den har tappat 100häst och vill bränna upp sig själv.. kanske är det en gottoblandat påse sedan trädkrocken som äntligen visat sig?

Forummoderator
18 410 Inlägg
8 maj 2017
Inne på ditt spår där. En billig S/V70 som rullar ett tag.

Evildan
8 maj 2017
Hybridsmurfen skrev:

https://m.blocket.se/jonkoping/Mitsubis … 17&w=1
Går den utan ryckningar vid provkörning är den klockren.
Gasas ur var 500e mil så sotar den inte igen. wink

35 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Aa mitsubishi har fina bilar också och just den dära är lockande smile synd att den ligger 2h bort hmm
Men en äldre Volvo som är rostbillig blir fort något man kan synas i efter en helg på min gård wink

Forummoderator
18 410 Inlägg
8 maj 2017
skaduddel skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Aa mitsubishi har fina bilar också och just den dära är lockande smile synd att den ligger 2h bort hmm
Men en äldre Volvo som är rostbillig blir fort något man kan synas i efter en helg på min gård wink

Ska man ha en bra bil så får man åka en liten bit. Tro mig. Jag åkte säkert 60+ mil innan vi slog till på en snorfin Volvo V70 med fungerande AC som låg en timma bort. Det lönade sig. Det var nog bil 5 eller 6 vi tittade på som var en BRA bil för 15k.

Forummoderator
18 410 Inlägg
8 maj 2017
Så här gick det för mig i budgetklassen sist.

https://www.garaget.org/Hybridsmurfen/blog

Tog ett tag. Men blev bra.

35 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Så här gick det för mig i budgetklassen sist.

https://www.garaget.org/Hybridsmurfen/blog

Tog ett tag. Men blev bra.

Har man tid så har man även tur, jag har dock redan siktat in mig på en av fars kollegor. Han säljer en 626 från -99 för struntsumma 4k. Den är dock inte besiktigad på ett halvår, och avställd.. Om den inte känns bra så väntar jag nog en vecka på den rätta smile

Sök