Börja deffa inför sommaren (vill behålla muskler)

Storpelle
1 maj 2017 · 3 Inlägg

Tjena!

Jag har ätit upp mig under vinterhalvåret och har lagt på mig en hel del muskler och fett. Så nu är det dags att deffa och få lite mer tonade muskler.

För tillfället väger jag 93,4 kilo och är 188 cm lång. Målet är att gå ner ungefär 6-7 kilo de närmaste tre månaderna. Jag är däremot lite osäker på hur jag ska göra då jag aldrig deffat eller ens behövt gå ner i vikt tidigare. Men alla Nutella och pizza de senaste 5 månaderna har gjort intryck på magen big_smile

jag läste på http://aktad.se/traning/deffa/ att man ska ligga på 2 gram protein per 1 kilo kroppsvikt.. Men på kolozzeum och bodybuilding.com pratar dom om 1,5 till 3 gram protein per 1 kilo kroppsvikt. Vilket är korrekt? Jag vet att när jag går ner i vikt så riskerar jag att bli av med musklerna jag byggt upp de senaste månaderna också, vilket är vad som oroar mig lite. Att bli av med fettet är inga problem, men jag vill behålla så mycket muskulatur som möjligt.

Tips på vad jag kan äta eller göra för att inte tappa allt för mycket muskler? jag har whey-80 som jag dricker och min kost består av mycket kyckling, grönsaker, potatis och yoghurt. Ris och pasta har jag nästan uteslutit helt eftersom det har högt kalorivärde.

Tips och erfarenheter kring att gå ner i vikt MEN bibehålla muskler skulle vara uppskattat!

Nu ska jag i alla fall avsluta bulken idag med lite bira på valborg smile

hörs och tack på förhand!

Muttley
1 maj 2017 ·

Där stod väl allt du behövde veta.    Ligg på 7000kcal i underskott för ett kilo i veckan.    Överdriv inte, du förlorar på det.
Finns heller ingen anledning att överdriva proteinet då du skiter ut överskottet.

Orkar du inte äta behovet av protein av naturliga råvaror?   Så du kan slippa pulver.

Storpelle
1 maj 2017 · 3 Inlägg

Muttley skrev:
Där stod väl allt du behövde veta.    Ligg på 7000kcal i underskott för ett kilo i veckan.    Överdriv inte, du förlorar på det.
Finns heller ingen anledning att överdriva proteinet då du skiter ut överskottet.

Orkar du inte äta behovet av protein av naturliga råvaror?   Så du kan slippa pulver.

7000kcal i underskott i veckan?
Jaha, det visste jag inte.. Läser däremot nu att kroppen bara kan ta upp ett visst antal proteiner per dygn och tidpunkt.

Jag jobbar mycket och länge, så ibland blir det svårt att stoppa i sig mat. Så då använder jag proteindrink under tiden som jag arbetar. Hinner tyvärr inte springa iväg och äta hmm

Muttley
1 maj 2017 ·

Storpelle skrev:

Muttley skrev:
Där stod väl allt du behövde veta.    Ligg på 7000kcal i underskott för ett kilo i veckan.    Överdriv inte, du förlorar på det.
Finns heller ingen anledning att överdriva proteinet då du skiter ut överskottet.

Orkar du inte äta behovet av protein av naturliga råvaror?   Så du kan slippa pulver.

7000kcal i underskott i veckan?
Jaha, det visste jag inte.. Läser däremot nu att kroppen bara kan ta upp ett visst antal proteiner per dygn och tidpunkt.

Jag jobbar mycket och länge, så ibland blir det svårt att stoppa i sig mat. Så då använder jag proteindrink under tiden som jag arbetar. Hinner tyvärr inte springa iväg och äta hmm

1 kilo fett är ca 7000kcal. 

De är sant, kroppen tar bara emot just det den behöver annat är slöseri på pengar.   Har man inte tid att ta de i naturliga råvaror får man komplettera såklart smile
Glöm inte att träna ordentligt lika viktigt som när du bygger.

Evildan
1 maj 2017 ·

Muttley skrev:

Storpelle skrev:

Muttley skrev:
Där stod väl allt du behövde veta.    Ligg på 7000kcal i underskott för ett kilo i veckan.    Överdriv inte, du förlorar på det.
Finns heller ingen anledning att överdriva proteinet då du skiter ut överskottet.

Orkar du inte äta behovet av protein av naturliga råvaror?   Så du kan slippa pulver.

7000kcal i underskott i veckan?
Jaha, det visste jag inte.. Läser däremot nu att kroppen bara kan ta upp ett visst antal proteiner per dygn och tidpunkt.

Jag jobbar mycket och länge, så ibland blir det svårt att stoppa i sig mat. Så då använder jag proteindrink under tiden som jag arbetar. Hinner tyvärr inte springa iväg och äta hmm

1 kilo fett är ca 7000kcal. 

De är sant, kroppen tar bara emot just det den behöver annat är slöseri på pengar.   Har man inte tid att ta de i naturliga råvaror får man komplettera såklart smile
Glöm inte att träna ordentligt lika viktigt som när du bygger.

Ett par rejäla badtofflor och saken är biff
http://blogg.alltforforaldrar.se/aza/files/2015/07/20150704_150107.jpg
Svalare i vassen.

Annars är dietistens råd, ät mindre rör dig mer, ganska bra. wink

Storpelle
1 maj 2017 · 3 Inlägg

Tack för svaren! smile

Evildan
1 maj 2017 ·

Storpelle skrev:
Tack för svaren! smile

Jobbar du med kroppen eller har du ett stillasittande arbete?
Att stå och arbeta hjälper förbränningen om möjligheten finns.

Muttley
1 maj 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Storpelle skrev:

7000kcal i underskott i veckan?
Jaha, det visste jag inte.. Läser däremot nu att kroppen bara kan ta upp ett visst antal proteiner per dygn och tidpunkt.

Jag jobbar mycket och länge, så ibland blir det svårt att stoppa i sig mat. Så då använder jag proteindrink under tiden som jag arbetar. Hinner tyvärr inte springa iväg och äta hmm

1 kilo fett är ca 7000kcal. 

De är sant, kroppen tar bara emot just det den behöver annat är slöseri på pengar.   Har man inte tid att ta de i naturliga råvaror får man komplettera såklart smile
Glöm inte att träna ordentligt lika viktigt som när du bygger.

Ett par rejäla badtofflor och saken är biff
http://blogg.alltforforaldrar.se/aza/fi … 150107.jpg
Svalare i vassen.

Annars är dietistens råd, ät mindre rör dig mer, ganska bra. wink

wink


Springa är ett tips, de hjälper mig.   -5 kilo på 2 veckor :p  äter förvisso lite mindre med.

mikka63
4 maj 2017 · 11 Inlägg

Jag har nog börjat köra rusher istället för att löpa om du är rädd för att tappa muskler. Kör hög intensiv träning det är det bästa!

zemet
4 maj 2017 · 4 041 Inlägg

Styrketräna och skippa kolhydrater så mycket som bara möjligt.
Jag äter nästan bara kött och kvarg.
Ligger på 25,3 BMI med magrutor:)

Löpning för att bli av med fett är väldigt bra men du får mycket förbrännning av styrketräning också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
4 maj 2017 ·

Om man tittar på stora kroppsbyggare inför tävlingar så kör de väldigt mycket på löpband (gående i timmar) trappmaskiner, crosstrainer.
Men de är såklart inte lämpligt för så stora att springa för mycket pga vikten smile   Men de äter ju rätt då, fast ändå farligt för dödliga :p

gutfucker Norrlänning
6 maj 2017 · 643 Inlägg

Och att bara ge fan i att salta maten lär du tappa en del på också, om du brukar äta salt mat annars, binder mycket vatten.

Annars är det ju inte så svårt.
Energi ut ska vara mer än energi in. Om du löser det genom att äta mindre, eller träna mer, eller båda är ju upp till dig.

666_Beast
9 maj 2017 · 1 863 Inlägg

Kardioträning en timme varje morgon, hård styrketräning, minskat kaloriintag samt se över vad du äter. Livet blir betydligt tråkigare än vad du verkar ha nu, allt handlar om din deff. Satsa all in eller skit i det. Jag har tappat 6 kg på 1,5 månader genom att följa detta.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
torpis Forummoderator
9 maj 2017 · 10 572 Inlägg

Det är enkelt! Energi in - energi ut. Som någon sa, lagom takt så hinner kroppen med. Ta bort kolhydrater, eller iaf försök så gott det går. Ersätt potatis med grönsaker osv. Sluta med bröd, ta kvarg istället.

Kaloriunderskott och skippa kolhydrater. Sen hur du skapar underskottet är ju upp till dig, löpning eller mindre mat, eller bägge....

Men det är oerhört lätt att ställa om till LCHF och gå en timme per dag, för du har du mycket gratis på traven och en livsstil som går att leva med utan att du bantar.

Jag är 186cm, väger ca 90kg och Springer milen på 40min, samtidigt som jag trycker nästan 160kg i bänken. Tänkte skaka av ett par kilon jag med inför sommaren, men samtidigt leva ett normalt liv så som i att äta lunch och inte bara leva på luft och vatten. Det är roligare att upplevas som stark än tjock i min mening, inget direkt mål att kliva under 10% kroppsfett, men att komma närmare 10 än 20 iaf.

Bestbar(god bar med nästan noll kolhydrat) och Whey 100 är trevliga saker som ersätter annat junk som annars slinker ner. Lite karbs och mycket protein.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
10 maj 2017 · 10 572 Inlägg

Storpelle skrev:
Ris och pasta har jag nästan uteslutit helt eftersom det har högt kalorivärde.

Titta på kolhydrater och inte kalorier, om man nu skall välja.  Potatis går fetbort också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
zemet
10 maj 2017 · 4 041 Inlägg

torpis skrev:
Det är enkelt! Energi in - energi ut. Som någon sa, lagom takt så hinner kroppen med. Ta bort kolhydrater, eller iaf försök så gott det går. Ersätt potatis med grönsaker osv. Sluta med bröd, ta kvarg istället.

Kaloriunderskott och skippa kolhydrater. Sen hur du skapar underskottet är ju upp till dig, löpning eller mindre mat, eller bägge....

Men det är oerhört lätt att ställa om till LCHF och gå en timme per dag, för du har du mycket gratis på traven och en livsstil som går att leva med utan att du bantar.

Jag är 186cm, väger ca 90kg och Springer milen på 40min, samtidigt som jag trycker nästan 160kg i bänken. Tänkte skaka av ett par kilon jag med inför sommaren, men samtidigt leva ett normalt liv så som i att äta lunch och inte bara leva på luft och vatten. Det är roligare att upplevas som stark än tjock i min mening, inget direkt mål att kliva under 10% kroppsfett, men att komma närmare 10 än 20 iaf.

Bestbar(god bar med nästan noll kolhydrat) och Whey 100 är trevliga saker som ersätter annat junk som annars slinker ner. Lite karbs och mycket protein.

Precis så, och det är ju riktigt enkelt att ställa om till LCHF och det ger goda resultat!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torpis Forummoderator
10 maj 2017 · 10 572 Inlägg

Muttley skrev:
Om man tittar på stora kroppsbyggare inför tävlingar så kör de väldigt mycket på löpband (gående i timmar) trappmaskiner, crosstrainer.
Men de är såklart inte lämpligt för så stora att springa för mycket pga vikten smile   Men de äter ju rätt då, fast ändå farligt för dödliga :p

Jag kan det inte i detalj, men titta på en löpare hur de ser ut och jämför mot en byggare. Springer man mycket blir man löpare, bygger man så blir man byggare. Två olika ändar av skalan.  Att löpa bränner inte bara fett utan muskelmassa. Att promenera med förhöjd puls bränner fett och inte muskler.

Men det är nog en bit dit innan du måste välja inriktning. Kör du stenhårt på bägge så blir du väl något i stil med mens physique och det duger väl rätt bra det med wink

https://www.google.se/search?q=mens+phy … &dpr=1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Muttley
10 maj 2017 ·

torpis skrev:

Muttley skrev:
Om man tittar på stora kroppsbyggare inför tävlingar så kör de väldigt mycket på löpband (gående i timmar) trappmaskiner, crosstrainer.
Men de är såklart inte lämpligt för så stora att springa för mycket pga vikten smile   Men de äter ju rätt då, fast ändå farligt för dödliga :p

Jag kan det inte i detalj, men titta på en löpare hur de ser ut och jämför mot en byggare. Springer man mycket blir man löpare, bygger man så blir man byggare. Två olika ändar av skalan.  Att löpa bränner inte bara fett utan muskelmassa. Att promenera med förhöjd puls bränner fett och inte muskler.

Men det är nog en bit dit innan du måste välja inriktning. Kör du stenhårt på bägge så blir du väl något i stil med mens physique och det duger väl rätt bra det med wink

https://www.google.se/search?q=mens+phy … &dpr=1

Jo självklart.  Nu menade jag inte att de springer smile Utan de går, långt och länge.   Man bör ju helst inte springa för mycket om man väger enormt mycket.



Själv tittar jag bara på kalorier och springer lite lätt, de ger bra stabilt resultat smile   Jag har ändå en bra bit att gå ner men man lär väl ändra maten många gånger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang